Bankid + Firefox 4

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
MrT76
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Bankid + Firefox 4

Inlägg av MrT76 »

Hej !!

Jag har ett tag kämpat med och få min bankid att fungera utan att egentligen komma någonstans alls.

Först uppgraderade jag till Firefox 4, några veckor senare fick jag meddelandet att uppgradera mitt bankid när jag skulle logga in på banken vilket jag gav mig på att försöka göra...
Sen dess har jag inte kunnat få igång bankid.

Jag pratade med supporten på banken som sa Firefox 4 installeras på en annan plats än Firefox 3,6 och därför kunde inte Bankid hitta rätt...
Han sa oxå att i Redigera > Inställningar > Avancerat > Säkerhetscenter ska man kunna se bankid filer där, där finns inga sådana här... :(

Jag har installerat bankid programet bla. enligt denna sidan
https://install.bankid.com/installbankidcom
I slutet av installationen kontrolleras versionen och där får jag upp en röd bild med texten "EJ OK" istället för versions nummer.

Jag har förstått att andra får bankid och Firefox 4 att fungera, så varför jag inte får det är en gåta för mig...
Hoppas det finns någon här som kan hjälpa mig...

/MrT
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Bankid + Firefox 4

Inlägg av Pink Panther »

Ledsen att du har problem. Lite frågor.

Vilken version av Ubuntu?

Är det 64 bit eller standard Ubuntu?

Vilken bank talar vi om?

//PP
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
MrT76

Inlägg av MrT76 »

Trodde jag svarat här.. tydligen inte.. ???

Hur som helst..
Ubuntu är 10.04
Det bör vara 32-bitars... för 64 är det defenitivt inte...
Och det är huvudsak Handelsbanken, även testat med Länsförsäkringar, har tidigare kunnat logga in även där med Bankid.
Visste inte valet av Bank spelade roll.. :o

/MrT
SLP
Kontakt:

Inlägg av SLP »

Jag får heller inte längre tillgång till Handelsbanken efter en uppgradering till Natty / FF4. Den antika drivrutinen funkar nog inte för den kärnan som finns i Natty (ännu). I gengäld funkar det inte med FF4 på min Macintorsk heller, utan jag måste använda Safari eller nedgradera till 3.x för att få logga in med dosan.
MrT76

Inlägg av MrT76 »

Jasså.. då är jag iaf inte ensam om problemet..
Då är det kanske bara att vänta på en uppdatering av... ja.. är det Firefox eller Nexus som Bankid programet heter?

*Tillägg*
Har Windows på en bärbar.. som jag sällan drar igång.. Men får kanske göra det för att komma till sidorna som kräver Bankid tills vidare...

/MrT
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

MrT76 skrev:Trodde jag svarat här.. tydligen inte.. ???

Hur som helst..
Ubuntu är 10.04
Det bör vara 32-bitars... för 64 är det defenitivt inte...
Och det är huvudsak Handelsbanken, även testat med Länsförsäkringar, har tidigare kunnat logga in även där med Bankid.
Visste inte valet av Bank spelade roll.. :o

/MrT
"Visste inte valet av Bank spelade roll.."

Svaret på din fråga är Ja! Bankerna har lite olika lösningar. Handelsbanken är ett sorge- barn. Du hittar många trådar angående bankid och handelsbanken om du gör en sökning på forumet. Jag vågar inte delge dig någon lösning.

***/PP
Linux Mint 18 Sarah
revoltism

Inlägg av revoltism »

Vad jag vet är det ingen skillnad på bankid programet från Nexus. Det som kan skilja sig från bank till bank är dosan och dess drivrutiner.

Det många missat är att först avinstallera den gamla versionen av BankID. Sedan är det viktigt att man har Sun:s verson av java.. alltså "sun-java6" och inte OpenJDK eller IceTea installerat.

Jag har inte haft några problem med Nexus BankID program och FF4.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
MrT76

Inlägg av MrT76 »

Jag har nu gått genom Programcentralen efter sun-java6, hade dom flesta redan, men hittade några till som det stod något om sun-java6.

Sen började jag titta efter OpenJDK och jag hade en del installerat där.
Jag fick det mesta avinstallerat, men två vill inte...
Jag klickar på "Ta bort" får upp ett fönster om att det även kommer att ta bort några program till. Jag klickar på "Ta bort alla"
Och fönstret försvinner, sen händer inget mer.

Vet inte alls om det är några viktiga program i samband med mitt bankid, men detta är det två programen.
OpenJDK Java runtime (arcitecture independent libraries)
openjdk-jre-lib
och
OpenJDK Java runtime, using Hotspot JIT (headless)
openjdk-6-jre-zero

Och sen har jag samma problem med ett av Icedtea.
Alternative JVM for OpenJDK using Cacao
icedtea-6-jre-cacao

Vet som sagt inte om dom har någon betydelse i detta problemet.
Men.. om.. någon som kan hjälpa mig och bli av med programen?

/MrT
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Jag tror inte problemet har med java att göra för Nexus använder inte java längre, istället beror det nog på att sökvägen för firefox-plugin flyttat:

Testa det här:

Kod: Markera allt

sudo ln -s /usr/local/lib/personal/libplugins.so /usr/lib/mozilla/plugins/
Det funkar för mig med firefox4 och tom med nightly builds av firefox6 tillsammans med Swedbank.

/Micke
MrT76

Inlägg av MrT76 »

Jag är lite inne på din linje, Micke, (något som oxå supporten från Handelsbanken sa, dom använde sig av FF4 utan problem) men trots allt så vill det sig inte.
Testade din kod men det ter sig likadant när jag försöker logga in.

/MrT
revoltism

Inlägg av revoltism »

Du hade inte behövt avinstallera OpenJDK och IceTea utan mest bara försäkra dig om att ha sun-java6 installerat. Skrev lite klumpigt ser jag.. sorry.

Om de inte använder java längre är det nog många som blir lyckliga (inkl. jag). ;)

Har du provat att avinstallera Nexus och sedan installera på nytt? https://install.bankid.com/installbanki ... -pa-Linux/
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
MrT76

Inlägg av MrT76 »

Jag har testat att avinstallera Nexus flertal ggr, men det var förvisso före jag testat med en massa olika saker.. olika installationer och uppdateringar...

Någon har kommit med iden att uppgradera till 10.10, att det skulle lösa bankid/Nexus problemen.
Men hur uppdaterar jag till 10.10?
11.04 är inget alternativ för min del, isf låter en uppgradering till Gnome3 bättre. Utifrån det lilla jag hört och läst... Men det får bli en senare fråga...

/MrT
Användarvisningsbild
Kirill
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

Så vitt jag förstått det så har du problem med att du inte får in BankID/Nexus från install.bankid.com?

Handelsbanken använder ju sig av BankID och filen man laddar hem från Handelsbankens hemsida heter idag: personal-4.17.0.11.tar.gz.
Denna packar du upp i din downloads/nedladdat mapp. Trycker upp en terminal och sen skriver du cd Downloads -> cd personal-4.17.0.11 -> sudo install.4.17.0.11.sh i. Observera "i:et". :)

Efter detta så kommer BankID att dyka upp för dig.
Är det dock så att du försöker dig på att installera deras drivrutin för kortläsaren så är du körd ett tag till: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=223&t=53596

Hälsningar
Kirill
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
MrT76

Inlägg av MrT76 »

Ja... Problemet är att när jag färsöker logga in på banken, länsförsäkringar, apoteket, m.m där bankid'n används så får jag upp en blank sida (från banken) eller blir länkad till Nexus för att installera bankid (länsförsäkringar o apoteket)

Och ja.. det är personal-4.17.0.11.tar.gz som jag jobbat med.

När jag kopplar in kortläsaren får jag upp tre kraftiga streck, vilket brukar betyda att kortläsaren är korrekt installerad.

Får kanske avinstallera det Nexus program jag installerat och installera det igen..
Kanske det fungerar nu... efter alla försök o påhitt jag gjort på sistone...

/MrT
MrT76

Inlägg av MrT76 »

Genom att starta Firefox som root...
Skriva "gksudo firefox" i Terminalen, så får jag bankid'n att fungera.
Kommer in på banken, Länsförsäkringar...

Tydligen kan man testa om det är ngt tokigt i .mozilla mappen, genom att byta namn på den och starta Firefox igen, men det gjorde ingen skillnad för bankid'n
:(

Någon som förstår varför jag kan få bankid'n att fungera som root, men inte för den "vanliga" Firefox?
Och hur jag kan få det att fungera även för det "vanliga" så man slipper gå vägen via "gksudo firefox" i Terminalen?
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Jag har inget konkret svar på varför eller varför det blivet så. Men vad jag funderar på är din behörighetsgrad på filerna som berör bankID. Med tanke på att du skriver att det fungerar när du använder dig av "gksudo".

***/Pink Panther
Linux Mint 18 Sarah
MrT76

Inlägg av MrT76 »

Ja klickade på filen för bankid'n, "Personal" för att se Egenskaper och sen fliken Rättigheter, har bifogat en bild på den..

Tog oxå en titt på .Mozilla för at se hur den "ska" se ut...

Har det blivit något galet under installationen då?

Ser att bilderna kom i omvänd ordning, först hur .Mozilla mappens rättigheter ser ut, sen Personal

/MrT
Bilagor
firefox-rattigheter.jpg
firefox-rattigheter.jpg (45.47 KiB) Visad 2772 gånger
personal-rattigheter.jpg
personal-rattigheter.jpg (41.67 KiB) Visad 2772 gånger
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Vad gäller mappen "Personal", skiljer det sig. Jag har alla rättigheter där. Mitt namn xxxxxxx. xxxxxx. xxxxx inte root.

***/Pink Panther
Linux Mint 18 Sarah
MrT76

Inlägg av MrT76 »

hmm.. Jag borde väl oxå ha alla rättigheter där...
???
Installerat Personal enligt instruktionerna.. som både banken skrivit, men oxå från Nexus sidan..
https://install.bankid.com

/MrT
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

"root" är förmodligen standardvalet för bankid. Men i mitt fall vill jag ha rättigheterna till mappen och filerna. Jag kan inte med säkerhet skriva att "rättigheterna" är orsaken till problemen.

***/Pink Panther
Linux Mint 18 Sarah
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"