Postfix

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
DiNozzo
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Postfix

Inlägg av DiNozzo »

Hej!

Försöker för nuvarande få igång Postfix SMPT på min server.
Jag har installerat det o valde Satellite System, och jonathan som domän.
Jag kan nu sriva:

Kod: Markera allt

sendmail Jonathan.Osterman@comhem.se
FROM:the.diabetic.journal@gmail.com
SUBJECT:Hello World
This is a test message
.
Utan att jag får något error, men mailet kommer inte fram så tror inte att det skickades.
Någon som kan hjälpa till?
Behöver jag öppna port 25 i min router?
BildBild
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Re: Postfix

Inlägg av Barre »

De skall normalt inte behöva öppna port 25 för utgående smtp-trafik, utan det är förmodligen något annat som inte är rätt.

Du kan titta i dina mail-loggar för att få en bättre översikt på vad som kan vara problemet. Mail-loggen hittar du här /var/log/mail.log om det är postfix du kör.

Min gissning är att din ISP inte släpper igenom SMTP trafik på port 25 och därför måste du förmodligen konfigurera postfix att skicka via en smart-host. Vilken bredbandsleverantör kör du?

Inlägg av DiNozzo »

Barre skrev:De skall normalt inte behöva öppna port 25 för utgående smtp-trafik, utan det är förmodligen något annat som inte är rätt.

Du kan titta i dina mail-loggar för att få en bättre översikt på vad som kan vara problemet. Mail-loggen hittar du här /var/log/mail.log om det är postfix du kör.

Min gissning är att din ISP inte släpper igenom SMTP trafik på port 25 och därför måste du förmodligen konfigurera postfix att skicka via en smart-host. Vilken bredbandsleverantör kör du?

Apr 18 11:33:50 Jonathan-SERVER postfix/qmgr[16366]: B38EA8E0275: from=<root@Jonathan-SERVER>, size=305, nrcpt=1 (queue active)
Apr 18 11:34:35 Jonathan-SERVER postfix/smtp[7026]: B38EA8E0275: host mail.comhem.basefarm.net[80.76.148.6] said: 451 Invalid sender <root@Jonathan-SERVER> (in reply to RCPT TO command)
Apr 18 11:35:21 Jonathan-SERVER postfix/smtp[7026]: B38EA8E0275: to=<Jonathan.Osterman@comhem.se>, relay=mail.comhem.basefarm.net[80.76.148.5]:25, delay=147403, delays=147312/0.03/51/40, dsn=4.0.0, status=deferred (host mail.comhem.basefarm.net[80.76.148.5] said: 451 Invalid sender <root@Jonathan-SERVER> (in reply to RCPT TO command))
Jag kör comhem, o nåt e ju defnitivt fel.
BildBild
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

Ser att du nyttjar comhem:s mailserver som relayhost. Problemet verkar vara här att den klagar på mailets avsändaradress. Torde gå bättre om du sätter en "riktigt" adress som avsändare. Jag gissar defintionen på en riktigt adress främst är att det är ett existerande domän/värdnamn efter @.
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

andol skrev:.... Jag gissar defintionen på en riktigt adress främst är att det är ett existerande domän/värdnamn efter @.

from=<root@Jonathan-SERVER>
ja, det ser inte riktigt ok ut :)

Inlägg av DiNozzo »

Barre skrev:
andol skrev:.... Jag gissar defintionen på en riktigt adress främst är att det är ett existerande domän/värdnamn efter @.

from=<root@Jonathan-SERVER>
ja, det ser inte riktigt ok ut :)
Jag har ju en riktig comhem mail adress men hur ändrar jag till den? Eller stänger av relay adressen?
BildBild
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

Antingen så skickar specar du från vilken email-adress som brevet skall skickas från med -f parametern till sendmail kommandot,

eller så kör du en konfiguration på postfix så att alla mail som skickas från den lokala postfix lägger på rätt domännamn när den skickar mail ut på internet.

alt:1

sendmail -f kalle@ankeborg.com Jonathan.Osterman@comhem.se
mail kommer att skickas från kalle@ankeborg.com

alt:2

sudo dpkg-reconfigure postfix
och går igenom konfiguratinen

Inlägg av DiNozzo »

Barre skrev:Antingen så skickar specar du från vilken email-adress som brevet skall skickas från med -f parametern till sendmail kommandot,

eller så kör du en konfiguration på postfix så att alla mail som skickas från den lokala postfix lägger på rätt domännamn när den skickar mail ut på internet.

alt:1

sendmail -f kalle@ankeborg.com Jonathan.Osterman@comhem.se
mail kommer att skickas från kalle@ankeborg.com

alt:2

sudo dpkg-reconfigure postfix
och går igenom konfiguratinen
Nu funkar det!

Men det är inte det jag vill..

Vi har en dyndns adress: Osterman.dyndns-server.com
Det är även därifrån jag vill att mailen ska komma, och jag vet att detta bli väldigt mycket mer advancerat men skulle vara toppen om nån vet hur jag kan uppnå detta..
Min server e kopplad till den dns'en genom routern, så det enda är att få servern att skicka mailen genom dns'en , eller iaf från en ip-adress , typ @83.121.67.22 om det nu ens är möjligt.

Mvh Jonathan Osterman
BildBild
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"