flasha fw på megaraid 150-6

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Jalle_88

flasha fw på megaraid 150-6

Inlägg av Jalle_88 »

Den ständigt pågående tragedi som är mitt serverbygge har nu, efter ett havererat moderkort, nått nästa akt. Jag har fått tag på ett billigt gammalt raidkort (lsi megaraid 150-6). Nu har jag suttit i några dagar och försökt få det att funka...

Till en början verkade allt gå bra... sedan hävdades det att en av hårddiskarna inte fungerade korrekt, nu står det att det inte finns något raidkort över huvud taget, och det är raidkortets egen firmware som säger det... Hårddisken är i princip ny, så jag vet inte varför den inte skulle funka. Jag provade att koppla in den på moderkortet istället, och där hittas den i alla fall av BIOS (jag har inget os installerat än). Jag kulle vilja installera os:et på raid-arrayen... om det ens går... så jag sitter i lsi:s bios utility.

Jag tänkte hur som haver flasha om fw:en på raidkortet till den senaste, men eftersom Staterna någon gång kring första gulfkriget tydligen bestämde sig för att inte uppgradera maskinparken längre, så börjar beskrivningen av hur man skall gå till väga (i likhet med de flesta guider man hittar på nätet) med de bevingade orden "create a bootable floppy"...

Naturligtvis har jag ingen floppy, och ingen cd heller... så jag försökte skapa en image av en diskett på ett USB-minne med unetbootin, men den laddar sin egen kernel... Jag antar att eftersom flash-utilityn är en exe-fil, så måste jag ha någon slags DOS-miljö att köra den i.

skulle vara evigt tacksam om någon kunde hjälpa mig få igång detta... bifogar instruktionerna
Bilagor
LSI_713S_Readme-02.txt
instruktionerna
(6.04 KiB) Nerladdad 108 gånger

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"