Spotify skjuter sig själv i foten

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
AyuCrazy
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Spotify skjuter sig själv i foten

Inlägg av AyuCrazy »

Ja vad kan man säga ???

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12881320.ab

Jag tror själv dom kommer förlora mer än dom vinner på det
[ Desktop : Ubuntu 20.04 ]
[ Laptop : Win10 ]
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Spotify skjuter sig själv i foten

Inlägg av Rune.K »

Anledningen är att Spotify försöker komma in på USA-marknaden, och där har de stora musikbolagen synpunkter på gratisalternativet. Spotify bryr sej nog inte om svenskarna ifall de kan bli stora i USA.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Spotify har fått storhetsvansinne och bryr sig bara om att göra pengar, än att göra användarna nöjda.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Hund skrev:Spotify har fått storhetsvansinne och bryr sig bara om att göra pengar, än att göra användarna nöjda.
På så vis är piratbuktens affärsidé bättre!
Och piratbukten bidrar säkert även till att många byter från Windows till Ubuntu pga alla virus de distribuerar i sitt programförråd för gratis windowsprogram. ;) ;) ;)
bittin
Kontakt:

Inlägg av bittin »

ogillar det också
m!rage

Inlägg av m!rage »

Åh nej, det gäller även oss gamla veteraner från före skarpa Spotify släpptes (sk. Free users). Det var synd, för tyvärr räcker inte studiebidraget till unlimited eller premium. Får börja fila på ett skript som flyttar över mina spellistor till någon annan tjänst. Grooveshark kanske?
suliman

Inlägg av suliman »

Jag ska hoppa in här och vara lite obekväm ;)
Att spotify vill tjäna pengar anser inte jag är märkvärdigare än att t.ex. Ubuntucommunityn vill att allt ska vara fritt, det är liksom deras grej.
För den som inte vill göda skivbolagen kan ju köra Grooveshark (tills det förbjuds ;) ) den är riktigt bra.

Personligen så började jag betala för Spotify några veckor efter att jag provat den. Enkelheten slog med hästlängder piratkopierandet jag höll på med förut. Jag har inga åsikter om de som inte vill betala och piratkopierar. Skulle ju vara en hycklare då ;) Det som retat mig mest med film och musikjättarnas filosofi har varit att de försökt låsa in mig i sina gammalmodiga affärsmodeller, inte så mycket att de tjänat pengar. Ska jag vara riktigt ärlig har jag inte brytt mig ett dugg om skaparna och om de tjänar på sina alster eller inte.
Filmer fortsätter jag ta ner tills premiärer på filmer eller TV-serier släpps när jag vill se dem - och utan reklam. Det skulle jag betala för.

Men jag hoppas att Spotify klarar konkurrensen med sin enkelhet, vilket jag betalar för mer än för själva musiken faktiskt.

Vi får se hur det går med dem iom den nya affärsmodellen. Hade den funnits när jag kom i kontakt med Spotify så är jag inte helt säker på att jag börjat betala, så ur den synvinkeln kan jag tänka mig att de kan förlora blivande kunder. Vi ska inte glömma att avsikten har aldrig varit att erbjuda gratis musik.

Jag är inte helt insatt i hur det nya upplägget är, men för att locka kunder så bör det inte vara några begränsningar xx-antal veckor eller månader för att bygga upp ett "beroende" tror jag. Ungefär som viss sharewaremodeller.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"