Minneskort multi USB
-
- Översättare
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Minneskort multi USB
Köpte mig en av dessa rackare: http://www.dealextreme.com/p/all-in-one ... -slot-8251
Dvs en billig multiminneskortläsare.
Dock visar den inget tecken till liv i Ubuntu 10.10, förutom att activitylampan blinkar till när jag kopplar i den. Någon som har några tips på vad man kolla för att försöka få igång den?
Dvs en billig multiminneskortläsare.
Dock visar den inget tecken till liv i Ubuntu 10.10, förutom att activitylampan blinkar till när jag kopplar i den. Någon som har några tips på vad man kolla för att försöka få igång den?
Re: Minneskort multi USB
Visas ingenting i "Dator" ens när ett minneskort är inpluggat? Då kan du prova
direkt efter inkoppling ger lite information om vad linuxkärnan tycker om den. Identifieras den korrekt kan du använda
för att ta reda på enhetens VID- och PID-nummer, därefter
för att visa all information om den. Exempel:
Ser du inget märkligt där vet jag tyvärr inte vad det kan bero på.
Utanför ämnet: Har själv övervägt att beställa lite skräp från DX. Hur lång tid tog leveransen, och behövde du betala någon extra tull/svensk moms vid leverans?
Kod: Markera allt
dmesg | tail
lsusb
lsusb -vd VID:PID
lsusb -vd 058f:6377
Utanför ämnet: Har själv övervägt att beställa lite skräp från DX. Hur lång tid tog leveransen, och behövde du betala någon extra tull/svensk moms vid leverans?
I värsta fall måste du ha speciella drivrutiner för att få Ubuntu att detektera minneskortsläsaren och då är frågan om det finns till din läsare?
Vad får du för output om du kör kommandot:
Ser du något spår av läsaren i output?
Vad får du för output om du kör kommandot:
lsusb
Måste man inte ha ett värde efter tail? dmesg | tail -100 eller nåt? Eller har tail ett default värde?
Ja, 10 är standardvärdet. Jag tror förresten inte att den kräver särskilda drivrutiner för då hade nog någon klagat i kommentarerna på DealExtreme för att de inte är kompatibla med Vista eller nåt.
Ändring: Jag kan ha fel: http://www.dealextreme.com/forums/Defau ... did.733033
eller så var den bara dead on arrival.
Ändring: Jag kan ha fel: http://www.dealextreme.com/forums/Defau ... did.733033
eller så var den bara dead on arrival.
Testa att sätta in minneskortläsaren i en Windows-dator om du har möjlighet. Det kan ju ev. utesluta att läsaren var "dead on arrival". Det är lite tråkigt att lägga ner tid på att försöka ska liv i någon som inte sover utan som är död. Fungerar minneskortläsaren i Windows? Vad är det för märke och modellnummer på läsaren?
-
- Översättare
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
De fungerar inte heller i windows. En diod lyser, men Windows hittar dem inte heller. Sicket skräp. Det var dock både Linux samt Maclogga på förpackningen. Dead On Arrival - köpte 2 st av dem.
Totalt Noname, tom öppnat och kollat på PCB:n.Tack för all hjälp med felsökning dock!.
Jag köpte minneskort läsare på Kjell & Co idag istället. Fungerade direkt.
Angående Dealextreme:
Mja, har fått 2 paket därifrån. Ett med bambutangentbord (nördigt) som blev dyrt bara för att tullen tog det. Nu det här med icke fungerande minneskortläsare. Känns som att man kanske inte tjänar sådär jättemycket på att beställa därifrån. Men prova själv:). Ca 4 veckor tog det.

Jag köpte minneskort läsare på Kjell & Co idag istället. Fungerade direkt.

Angående Dealextreme:
Mja, har fått 2 paket därifrån. Ett med bambutangentbord (nördigt) som blev dyrt bara för att tullen tog det. Nu det här med icke fungerande minneskortläsare. Känns som att man kanske inte tjänar sådär jättemycket på att beställa därifrån. Men prova själv:). Ca 4 veckor tog det.
Varför tog tullen det och vad hände då? Det verkar ju lite väl billigt att minneskortläsarna inte ens fungerar direkt ur förpackningen!