Jag laddade hem SIV som gav mig besked om att min dator har 259 error en del av dem har jag redan åtgärdat som var mest akut, resten stör inte nämnvärt min dator.
Nu undrar jag över dem som har Window XP Pro 32 bit och kör Ubuntu om någon av er känner till den nya SIV som kom ut 14/3 i år som har mycket mer av information att ge än föregående SIV, hur som helst borde det vara intressant att veta, hur ni uppskattar SIV?
Personligen gillar jag att man kan hitta en massa onödiga program som man kan vara utan, både i Linux och Win. men ännu har jag inte testat hur långt man kan gå för att banta ner datorns operativsystem, är det någon som har testat det här?
http://soft.softoogle.com/ap/siv-system ... 6758.shtml
SIV som ger all information om hur din dator mår
Re: SIV som ger all information om hur din dator mår
Den här posten har ju inget med Ubuntu att göra? Det är ju en Windows-fråga. Det finns andra program till Linux för att kontrollera många av dom saker som det står att SIV gör.
Om du vill banta ner Ubuntu så finns det olika distros som bygger på Ubuntu och som är modifierade. Ett alternativ är t.ex. att installera Ubuntu base-system och därifrån bygga på med en valfri Skrivbordsmiljö (KDE, Gnome, Openbox osv). Därefter går det att installera program som man vill ha. På så sätt får du en bantad Linux-version. Om du vill ha en riktigt bantad Linux så finns ju distron DSL (Damn Small Linux).
Om du vill banta ner Ubuntu så finns det olika distros som bygger på Ubuntu och som är modifierade. Ett alternativ är t.ex. att installera Ubuntu base-system och därifrån bygga på med en valfri Skrivbordsmiljö (KDE, Gnome, Openbox osv). Därefter går det att installera program som man vill ha. På så sätt får du en bantad Linux-version. Om du vill ha en riktigt bantad Linux så finns ju distron DSL (Damn Small Linux).
ubot
jag skulle vara jätteglad om man slapp köra Ubuntu i Microsoftdator, men nu är det så att man inte har något val och visst påverkar Windows Ubuntu och just därför så nämner jag Windows som ett överdrivet stort operativsystem.
Ubuntu har också en massa programfiler och filer som jag kan ta bort, jag vill ha en skräddarsydd dator för mitt behov som arbetsredskap, undantag för sång och musik för avkoppling.
Just nu håller jag på med att lära mig Coreldrow som gör stor nytta, när jag ritar skisser till tänkta konstruktioner.
Redan nu har jag över 15 GB på hårddisken med skisser och ritningar utöver allt onödigt som jag vill banta bort som jag aldrig kommer att ha någon nytta och glädje av. Visst jag har ett USB minne fullt på 8 GB och ska skaffa mig ett med större kapacitet.
Tack för dina tips att banta Ubuntu och ska imorgon börja att rensa bort en hel del program till att börja med och sedan försöka lägga om till Debian, som jag hört ska vara snabbare och bättre än Gnome men en aning svårare att lära sig.
jag skulle vara jätteglad om man slapp köra Ubuntu i Microsoftdator, men nu är det så att man inte har något val och visst påverkar Windows Ubuntu och just därför så nämner jag Windows som ett överdrivet stort operativsystem.
Ubuntu har också en massa programfiler och filer som jag kan ta bort, jag vill ha en skräddarsydd dator för mitt behov som arbetsredskap, undantag för sång och musik för avkoppling.
Just nu håller jag på med att lära mig Coreldrow som gör stor nytta, när jag ritar skisser till tänkta konstruktioner.
Redan nu har jag över 15 GB på hårddisken med skisser och ritningar utöver allt onödigt som jag vill banta bort som jag aldrig kommer att ha någon nytta och glädje av. Visst jag har ett USB minne fullt på 8 GB och ska skaffa mig ett med större kapacitet.
Tack för dina tips att banta Ubuntu och ska imorgon börja att rensa bort en hel del program till att börja med och sedan försöka lägga om till Debian, som jag hört ska vara snabbare och bättre än Gnome men en aning svårare att lära sig.
Debian är en distro. Gnome är en Skrivbordsmiljö. Det är helt olika saker. Ubuntu bygger för övrigt på Debian. Jag tror inte du har någon större fördel av att gå över från Ubuntu till Debian. Debian använder även Gnome som Skrivbordsmiljö som standard (tror jag). Du kommer alltså i princip att ha samma system installerat om du använder Debian eller Ubuntu. Det skiljer inte mycket för en nybörjare. Klart, om man går in på detaljer så finns det säkert stora skillnader men det är inget som gör någon skillnad för vanliga users. Du kan köra Debian och Ubuntu med Gnome eller med någon annan Skrivbordsmiljö. Valet av Skrivbordsmiljö har egentligen inte så mycket med valet av distro att göra. Ubuntu finns ju t.ex. med Skrivbordsmiljön KDE i distron Kubuntu. Dessutom finns t.ex. Crunchbang Linux som bygger på Ubuntu men som använder Openbox som Skrivbordsmiljö eller Lubuntu som använder Skrivbordsmiljön LXDE.
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Flyttade tråden till lämpligare kategori.
/mod
/mod
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

ubot
Du har rätt, det var jag som tolkade ett inlägg fel eller han som kommenterade att han var less på Gnome och ville enbart ha Debian, tyvärr fick jag inte läsa någon kommentar på hans inlägg, men han hade tydligen fått det hela om bakfoten.
Nåväl ingen skada skedd, just nu får jag inte tag i mina bokmärken, "server är inte kontaktbar försök igen" får jag till svar. kör Firefox 4. som webläsare.
Du har rätt, det var jag som tolkade ett inlägg fel eller han som kommenterade att han var less på Gnome och ville enbart ha Debian, tyvärr fick jag inte läsa någon kommentar på hans inlägg, men han hade tydligen fått det hela om bakfoten.
Nåväl ingen skada skedd, just nu får jag inte tag i mina bokmärken, "server är inte kontaktbar försök igen" får jag till svar. kör Firefox 4. som webläsare.