Gillar du nya GNOME 3.0?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!

Gillar du nya GNOME 3.0?

Ja
6
40%
Nej
6
40%
Osäker
3
20%

Antal röster: 15

Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Gillar du nya GNOME 3.0?

Inlägg av Hund »

Nya GNOME 3.0 släppes som bekant häromdagen och jag antar det är en del som redan testat det, om inte så har ni säkerligen sett en del bilder och videos på det.

Vad tycker ni om det? Själv anser jag att man gjort en "Vista" och släppt något halvfärdigt som ingen vill ha. Jag är sjukt besviken på GNOME som den GNOME-fanboy jag är. ;D
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Gillar du nya GNOME 3.0?

Inlägg av ZX Spectrum »

Jag installerade gnome3 via ppa och efter att ha startat ett program så kraschade Ubuntu helt och hållet. Var omöjligt att fixa till så det blev ominstallation.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Jag har testat Gnome 3 i openSUSE, det är en rejäl uppryckning från Gnome 2, till det bättre förstås. Använder mest KDE eller Gnome i Mintförpackning (LMDE). Det hör väl till att många gnölar när det kommer något nytt... :)
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Som sagt så hann jag inte testa gnome3 speciellt länge innan allt gick åt h*****e.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Gnome 3 är helt klart ett steg framåt (gtk2->gtk3) men jag misstänker att det inte är det du är ute efter i den här pollen utan Gnome Shell. Så jag avvaktar med att rösta tills du bringar klarhet.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Bowmore skrev:Gnome 3 är helt klart ett steg framåt (gtk2->gtk3) men jag misstänker att det inte är det du är ute efter i den här pollen utan Gnome Shell. Så jag avvaktar med att rösta tills du bringar klarhet.
Precis.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Hund skrev:Precis.
Gott, då har jag oxå röstat 8)

Själv har jag testat två skal på Gnome 3, Gnome Shell och Gnome Panel (gtk3).
I Oneiric (11.10) kommer sannolikt även Unity skalet att snurra på Gnome 3. Den som lever får se ;)
suliman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av suliman »

Jämfört med Unity så älskar jag Gnome 3. Men är inte helt säker på att jag föredrar den framför förra versionen. Tex, varför måste man logga ut först för att starta om datorn eller stänga av den? Det verkar mycket ologiskt. Vad har man tänkt att det ska vara bra för...? Inte funkar compiz heller.
Måste nog ge den lite mer tid. kanske finns avstängningen nånstans men jag har inte hittat den...
Användarvisningsbild
ddaavviidd
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av ddaavviidd »

Jag tycker mycket om Gnome 3 inkl Shell, men jag fick tyvärr inte det att funka så bra tillsammans med Ubuntu 11.04-beta 2. Så jag kör gamla Gnome tills jag vågar testa igen.

Unity ger jag inte mycket för. Vissa saker är bättre, som hur panelen/docken hanterar många ikoner (viker ihop de sista istället för att förminska alla). Men Gnome 3 är mycket mer logiskt och vackert sammanhållet. Och jag gillar verkligen Gnome Shell.

Hoppas att Ubuntu 11.04 och Gnome 3 kan leka fint ihop snart. Annars har jag väl två alternativ:

- Byta till någon annan seriös distro som inkluderar Gnome 3. Kanske Fedora el OpenSUSE.
- Installera en minimal version av Ubuntu som förhoppningsvis inte sabbar Gnome 3, och bygga på därifrån.

Efter att ha testat Unity, och innan jag fick se Gnome 3 in action, var jag ganska negativt inställd, och planerade att byta till XFCE (Nya Xubuntu verkar bra!). Men Gnome 3 kändes bättre och mer naturligt än jag hade trott.
Användarvisningsbild
ddaavviidd

Inlägg av ddaavviidd »

suliman skrev:Jämfört med Unity så älskar jag Gnome 3. Men är inte helt säker på att jag föredrar den framför förra versionen. Tex, varför måste man logga ut först för att starta om datorn eller stänga av den? Det verkar mycket ologiskt. Vad har man tänkt att det ska vara bra för...? Inte funkar compiz heller.
Måste nog ge den lite mer tid. kanske finns avstängningen nånstans men jag har inte hittat den...
+1

Angående "stäng av" så dyker det alternativet upp om man håller ner ALT-tangenten med menyn uppe. Och väljer du då "stäng av" så får du alternativet att "starta om". Jag vet, dålig o-intuitiv lösning på ett problem jag inte visste fanns...
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Det saknas ett alternativ, har inte testat.
Användarvisningsbild
ddaavviidd

Inlägg av ddaavviidd »

Då röstar man väl bara inte :)
Användarvisningsbild
Kirill
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

Sitter här och försöker bli vän med Gnome 3 och gillar verkligen upplägget ;D
Dock så hittar jag inte System Settings för Gnome 3? O_o

Men nån som vet hur man får den att bli svart och få fram samma lista som de visar här: http://www.gnome.org/gnome-3/!
Kanske löser sig om jag lyckas hitta System Settings för Gnome 3 :p
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Användarvisningsbild
ddaavviidd

Inlägg av ddaavviidd »

Kirill skrev:Sitter här och försöker bli vän med Gnome 3 och gillar verkligen upplägget ;D
Dock så hittar jag inte System Settings för Gnome 3? O_o

Men nån som vet hur man får den att bli svart och få fram samma lista som de visar här: http://www.gnome.org/gnome-3/!
Kanske löser sig om jag lyckas hitta System Settings för Gnome 3 :p
När jag installerade gnome 3, ovanpå Ubuntu 11.04 beta 2, följde inte standardtemat med, det kanske är något sådant du också råkade ut för? Om det inte ser ut som på bilderna alltså. Isf behöver du installera något i stil med "gnome themes standard". Sök i Synaptic. Jag var också tvungen att ta bort ett paket som hette något med "accessibility" för att kunna installera det.

PS: Hittade en mer utförlig guide. Se ungefär en halv sida ner i artikeln.
http://donovanmethod.wordpress.com/2011 ... ion-guide/
Användarvisningsbild
Kirill
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

Där ser man ;D Tackar som f*n! ;D
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"