SV: VMWare

Användarvisningsbild
L-C

VMWare

Inlägg av L-C »

Hejsan,

Jag skulle vilja se en how-to om hur man installerar vmware och hur det egentligen fungerar. För oss som pillat med windows i alla år så skulle det vara så gött att kunna starta upp windows utan att starta om datorn... I alla fall till en början. Jag har kört ubuntu i snart ett halvår och antalet windowsstarter blir färre och färre, men dom finns där fortfarande... Som ett övergångssteg tycker i alla fall jag att det skulle vara skönt att ha det installerat och fungerande....

Kör iofs wine på en del program men det funkar ju långt ifrån på allt....

mvh Per  ;D
Okänd

Inlägg av Okänd »

Hej igen L-C !

Efter att din fråga hade kommit in igår, kollade jag runt och hittade
följande HOWTO:

http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=183209

Egentligen tycker jag inte så mycket om att svara med länkar, men
jag tror att du har bråttom, eller ?  ;) ;)
Användarvisningsbild
rancor
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av rancor »

Här är en bra howto som beskriver i detalj hur man sätter upp den, tyvärr förklarar den inte så mycket om varför man gör vissa steg.

http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_Edgy ... _Server.29
Användarvisningsbild
L-C

Inlägg av L-C »

Ingen fara, jag har minst 50 år kvar att leva hoppas jag  ;)

Har faktiskt kollat runt själv men inte lyckats hitta den där länken. Tack så mycket i alla fall.... ska kolla på den!!

Måste säga att det här forumet är guld värt. Har fattat att det varit en massa bråk som jag totalt missat innebörden av, men för min del har det bara varit positivt. Att ha den här backupen helt gratis för ett helt gratis operativsystem! Det är egentligen helt fantastiskt!!!

Per
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

Per: jag vill bara göra dig uppmärksamm på att det finns olika versioner av VMWare som alla tjänar lite olika syften. Men det finns hyfsat väl dokumenterat hur du gör för att installera de olika varianterna (och varför man väljer respektive version): https://help.ubuntu.com/community/VMware

Lycka till!
Användarvisningsbild
L-C

Inlägg av L-C »

Har jag fattat det rätt att det räcker med VMWare Player för att köra t ex XP??

P
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jo, det ser ut så.
Jag läste det också...
Kanske nån vet mer ? ;)
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

L-C skrev: Har jag fattat det rätt att det räcker med VMWare Player för att köra t ex XP??

P
Player används för att köra färdiga VMWare maskiner, du kan inte skapa nya virtuella maskiner.
Så har du en virtuell XP så skall det räcka med player.

Inlägg av Guttasej »

Player räcker om man redan har en vmware image av ett operativ,  och det har du ofast inte liggandes bara haha :P

så rekommenderar att du kör VMWare Workstation så att du kan göra dina egna VMW-image filer :)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Kan man inte själv skapa sin egen image av ett operativsystem (iso-bild) eller från CD:n - med hjälp av QEmu ??
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

northface skrev: Kan man inte själv skapa sin egen image av ett operativsystem (iso-bild) eller från CD:n - med hjälp av QEmu ??
Det är en "VMWare image" vi syftar på... :P Är en helt annan sak. ;)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Den här frågan är kanske lite off topic, jag hoppas ni ursäktar.

Är det någon som har erfarenhet av hur det fungerar med licensen, genuine advantage, säkerhetsuppdateringar o.s.v. om man installerar XP under VMware? Jag vill alltså både ha XP på en egen partition och köra XP under VMWare för Linux.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Men skapar inte QEmu en image för VMWare ...?
Guttasej

Inlägg av Guttasej »

Lars:  vad jag har förstått så ska det gå bra med Geniune och allt när du installerar i Vmware

för att förstå hur det funkar så kan man kort säga att programmet ÄR datorn och sedan installerar du operativet som vanligt på en del av hårddisk och den följer därefter de "regler" operativet nu följer, Registret och sånt, så installationen bör alltså bli legitim och kan därför ladda ner updateringar.

har inte lekt så mycket med VMWare än tyvärr så är inte 100% så om nån vet 100%igt är det ju bara att flejma mig lite heheh ;)
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TicToc »

När det gäller 'Geniune' har jag inte så stor erfarenhet.
Jag har dock pillat en hel del med VM nu i januari. Testat oändliga konfigurationer och ett antal ominstallationer, men nu har jag ett system jag är nöjd med. Det som tog mig lite tid var att få till fildelningen mellan min VM och ubuntu.

VARNING!
Vad jag har förstått så blir det ofta problem att multiboota med 'samma' xp installation/key och VM.
VM skapar en helt ny dator, ny bios, hårddiskar, ljudkort, grafikkort, minnesstorlek etc. Det innebär att man måste aktivera sitt exemlpar av windows i tid och otid, och ev. att det kan spärras. Det problemet har man inte om man kör en corporate version av windows, den kräver ingen aktivering.

Jag multibootar ubuntu och win enbart för att använda min scanner, Cannon 5200F, funkar inte i ubuntu.
Det vill säga, en VM windows har som mest hårdvara som sin värd, ubuntu i mitt fall.

Ta god tid på dig och lite tålamod, förvänta dig inte att allt skall fungera på första försöket. Kom ihåg att installera vmtools i din VM, tillgängligt via menyn.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

Ja, det räcker med vmware player om man bara vill köra en image. Som northface sa så kan man bl.a. använda qemu för att skapa imagen. Läs här: https://help.ubuntu.com/community/VMwar ... 2e7eed2689
Användarvisningsbild
ThinLizzy

Inlägg av ThinLizzy »

här kan man också skapa wmx-filer:
http://www.easyvmx.com/
Okänd

Inlägg av Okänd »

Man måste ju prova det här ... Så jag installerade VMware Server med hjälp av en kombination av Little Johns och Rancors länkar. Vid installationen följe jag i alla delar VMWare's förslag till konfigurering. Vågade inte hitta på nå't själv.

Sen installerade jag en OEM version av XP PRO och även VMWare Tools.

Fick inte ett enda problem under installationen. Allt rullade på. VMware verkar ju bra! Tror det är VM server man ska satsa istället för Player. I VM server skapar man sina egna images, typ när man installerar ett operativsystem. Man kan även köra andra färdiga images vad jag förstår.

XP updates fungerar. Allt funkar precis som efter en ordinarie installation av Windows. Ljudet har jag dock inte fått igång ännu. Behöver konfigurera någon ljuddevice.

Slipper nu boota Edgy/XP. Drar bara igång XP innefrån Edgy och lägger på dom var sitt skrivbord - sen är det bara växla. Festligt! I Beryl klass.
Senast redigerad av 1 northface, redigerad totalt 3 gånger.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

OT, men en kul grej är att om ni kör Beryl, så lägg XP i fullskärm på en sida av kuben. Och sen så har ni en OS kub!  ;D
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
L-C

Inlägg av L-C »

Så nu funkar XP perfekt under vmware.... snabbt går det också tycker jag...

Tack för hjälpen

Per
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"