Backup (ubuntu server)

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
emilvr6

Backup (ubuntu server)

Inlägg av emilvr6 »

Jag skall göra en backup på mitt system och det får inga stängas av.
Jag har googlat lite och hittat några program, men det är oftast grafiskt gränssnitt och jag har bara terminalen.

Men så hittade jag det här http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=35087

Tanken är att jag ska flytta allt från en disk till en annan.
Vågar man köra det som en säker backup?
Finns det kanske något bättre att rekommendera?
m!rage

Re: Backup (ubuntu server)

Inlägg av m!rage »

Vill du kopiera hela partitionen till en annan hårddisk? Eller vill du flytta operativsystemet till en ny partition?
emilvr6

Inlägg av emilvr6 »

m!rage skrev:Vill du kopiera hela partitionen till en annan hårddisk? Eller vill du flytta operativsystemet till en ny partition?
Det var en bra fråga, nu ligger det på en 2.5" disk och jag vill flytta allt till en 3.5" disk istället. Jag vill ha en sådan smidig överflyttning som möjligt, utan att jag ska behöva ändra något eller lägga till något i efterhand. Så vilket är det bästa att ta? Flytta OS eller hela partitionen?
m!rage

Inlägg av m!rage »

Förutsatt att den nya disken är lika stor som, eller större än den gamla skulle jag säga att det givna valet är att kopiera hela partitionen rakt av med hjälp av Gparted som startas från CD. Sedan kanske du måste installera om starthanteraren GRUB till MBR igen, men annars ska det "bara funka" sen.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"