..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Först och främst; Jag har suttit i en kvart och försökt hitta rätt forumdel, flytta gärna tråden dit den bör vara!
Så, unity blir standard för 11.04. Ja, unity.. du vet den där roliga tablet-miljön? Den kommer vara standard när du uppdaterar till/installerar ubuntu 11.04.
Jag, med många andra bakom mig, tror att detta kommer leda till att vårt underbara Ubuntu kommer att vara otroligt oattraktivt och inte växa i samma takt som innan.
Här kan vi göra skillnad; rösta du oxå! http://brainstorm.ubuntu.com/idea/27379/
Vad tycker du om att unity, som det ser ut nu, kommer att vara standard i ubuntu 11.04?
Senast redigerad av 1 Joebandoe, redigerad totalt 1 gånger.
Jag var själv i början väldigt skeptisk till Unity, men jag blir för varje dag som går mer positiv överraskad över dess utveckling. Lyckas dem bara få den stabil, tids nog, kan Unity i mitt tycke bli den snyggaste Ubuntu utgåvan jag har sett (sett till skrivbordsmiljö även om den i grunden är Gnome). Själv föredrar jag resurssnåla skrivbordsmiljöer, men Unity är för snygg/spännande för att låta bli.
Edit:
För er som vill köra Ubuntu med classical Gnome som standard erbjuder officiella Ubuntu derivaten den möjligheten bland annat Edubuntu/Ubuntustudio. Så ni som ej är övertygad av Unity-valet kan ju alltid köra med officiella Ubuntu derivaten som nämns ovan. Personligen tycker jag Unity är helt rätt val. Synnerligen när desktop synen och dator användningen börjar skifta.
Kurdistan skrev:Jag var själv i början väldigt skeptisk till Unity, men jag blir för varje dag som går mer positiv överraskad över dess utveckling. Lyckas dem bara få den stabil, tids nog, kan Unity i mitt tycke bli den snyggaste Ubuntu utgåvan jag har sett (sett till skrivbordsmiljö även om den i grunden är Gnome). Själv föredrar jag resurssnåla skrivbordsmiljöer, men Unity är för snygg/spännande för att låta bli.
Edit:
För er som vill köra Ubuntu med classical Gnome som standard erbjuder officiella Ubuntu derivaten den möjligheten bland annat Edubuntu/Ubuntustudio. Så ni som ej är övertygad av Unity-valet kan ju alltid köra med officiella Ubuntu derivaten som nämns ovan. Personligen tycker jag Unity är helt rätt val. Synnerligen när desktop synen och dator användningen börjar skifta.
Mja, alltså. För min del spelar det ingen roll, jag installerar gnome i vilket fall.
Det som oroar mig är många andra användare som inte har en aning om vad gnome och unity är. Jag älskar ubuntu och vill att det skall växa, inte bli ett knasigt operativsystem som folk inte förstår sig på.
Som sagt; kommentera gärna på brainstorm-sidan om ni håller med!
Unity tror jag blir ett nersteg för Ubuntu...Det vore bättre för Ubuntu att satsa på gnome 3...Gnome 3 är betydligt snyggare och mer i tiden!!! Ubuntu gjorde nog en felsattsing där!!!
Har testat Unity, det var väldigt snyggt, men kändes lite omständigt att använda men det är som tur är väldigt enkelt att välja om man vill köra Unity eller Gnome som vanligt, Bara att välja session när man loggar in, Unity eller Ubuntu Classic.
Kurdistan skrev:Jag var själv i början väldigt skeptisk till Unity, men jag blir för varje dag som går mer positiv överraskad över dess utveckling. Lyckas dem bara få den stabil, tids nog, kan Unity i mitt tycke bli den snyggaste Ubuntu utgåvan jag har sett (sett till skrivbordsmiljö även om den i grunden är Gnome). Själv föredrar jag resurssnåla skrivbordsmiljöer, men Unity är för snygg/spännande för att låta bli.
Edit:
Du är nog rätt ensam att gilla Unity, Unity är inte alls i dagsläget anpassat för pc! Men jag vet såklart att alla har olika smak och behov, men då tid räknas i pengar så fungerar inte Unity på företag överhuvudtaget! Men jag hoppas att Unity har framtiden för sig och kan bli bra och lönsam även i produktiva miljöer!
Jag låter bli att rösta, då jag anser att det det till syvende och sist ändå handlar om tycke och smak.
Det kommer nog ta ett tag innan Unity funkar klockrent på en vanlig PC, för jag kan tänka mig att det finns ett par fallgropar som behöver övervinnas iom konverteringen från tablets.
Dessutom så kanske Unity är det som krävs för att Ubuntu skall få sitt stora genombrott hos den stora massan. Så utvecklarna har nog tänkt till både en och två gånger. Sen att alla inte gillar utvecklingen är smällar de får ta, men för gemene man är nog detta ett steg i rätt riktning om man kollar långsiktigt.
Jag har inte prövat Unity, men jag tycker det ser roligt ut och med mycket potential. Det jag gillar är att det verkar vara nåt helt eget, och just därför kan det på allvar bli ett alternativ till Windows och Mac. Den där vertikala dockan eller menyn eller vad man ska kalla den, tycker jag verkar väldigt intressant, och det är ju en bra idé att ha sånt på en kortsida för att använda skärmutrymmet mer ekonomiskt. Men det är ju väldigt nytt och som jag har förstått det så lider det av en del barnsjukdomar. Jag är inte reaktionär eller ens konservativ i såna här frågor, men jag låter gärna andra vara pionjärer när det gäller teknik. Själv vill jag vänta tills saker och ting har prövats och funnit en form - samt när det är aktuellt, sjunkit lite i pris. I det här fallet handlar det också om att min gamla maskin knappast kommer att låta mig använda Unity.
Vad Gnome beträffar så upplever jag det som enkelt, användarvänligt, tryggt, stabilt, beprövat och kanske lite tråkigt. Det liknar Windows rätt mycket och gör det lätt att byta till Linux, men nu verkar ju dom senare Windows ha avancerat en del. På den här maskinen kommer jag att fortsätta med Gnome så länge alternativet finns, och den dag Gnome försvinner kommer jag att sluta uppgradera tills maskinen kraschar helt.
Så hör det väl till saken också, att min skrivbordsmiljö inte längre har så mycket Gnome kvar i sig. Jag är rätt kräsen med sånt där, och jag har massor av idéer om hur sånt där ska fungera. Jag har mixtrat och ändrat så mycket, komprimerat allting och installerat DockbarX och fönsterknappar i panelen samt grejat med teman och sånt, att det börjar vara en egen miljö.
Hur som helst tycker jag nog i alla fall att Unity snarare än Gnome är framtiden, men jag vill ha kvar Gnome ett bra tag till. Fast om jag skulle skaffa en knädator skulle jag nog pröva Unity.