Jag kan för mitt liv inte hitta hur man startar en ny tråd på forumet, så jag får helt enkelt kapa den här tråden en stund och hoppas att någon överseende moderator kan förbarma sig över det här malplacerade meddelandet och flytta det dit det hör hemma. Om "Språk" inte är för snävt så vore det en lämplig underkategori. Till frågan:
Har en datoranalfabet till bror som dessutom bara behärskar japanska. Så jag har nu fixat Ubuntu Netbook Edition (eller Remix eller vad det var, hursomhelst senaste versionen per 2011-03-26) till hans lilla Asus, och lyckats med konststycket att helt förvandla allt på den till japanska, till den grad att han inte kan skriva utan att det blir hiragana, med mindre än att han byter systemspråk till engelska och startar om, vilket förstås inte är så praktiskt - många lösenord använder latinska tecken och han vill ju kunna kommunicera med både japanska och utländska vänner om vartannat. Både engelska och svenska är installerat och uppdaterat så in i norden, men kan ändå inte lista ut hur det går till att byta imatningsspråk (det som annars görs med ctrl+enter eller alt-shift). Tänkte testa på min egen Ubuntu som är på svenska, men inte heller där kan jag ändra inmatning till nåt av alla språk jag installerat ...
I vanliga fall skulle jag surfat, trixat, surfat, pillat och inte besvärat er, men nu brinner det på jobbet samtidigt som det snart är dags att skiljas från brorsans dator på minst ett år - får vi det här att funka innan dess så kan vi fortsätta utveckla hans datorskills över det här märkliga "Internet" som han precis kommit igång med

(Om nån undrar varför en supernoob ska ha Ubuntu och inte Windows så är det för att inte få en miljard virus av sitt otroligt noobiga surfande.)