den stora anledningen till att använda brandvägg?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
tintinz
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

den stora anledningen till att använda brandvägg?

Inlägg av tintinz »

Hej!
jag håller på sätta upp ett nätverk med en brandvägg som ett lite mindre projekt ifrån skolan och så funderar jag på varför ska man ha en brandvägg.

vad är den stora skillnaden på en brandvägg och en router som inte har några portforwarings inställda?
Senast redigerad av 1 tintinz, redigerad totalt 30 gånger.
trojanmaster

Re: den stora anledningen till att använda router?

Inlägg av trojanmaster »

Tycker det låter konstigt att ha en router som inte har någon typ av port forwarding. Hur hade du planerat att dina clienter ska komma åt internet? Eller ska du bara ha en internal router?
Brandvägg är egentligen bara viktigt för att skydda dina tjänster på nätverket men om du inte har planerat att ha några så kommer du inte behöva ha en firewall.

Kanske missuppfattar dig.
Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: den stora anledningen till att använda router?

Inlägg av Christian Johansson »

Det var kanske inte detta som var frågan men om man kör en router utan brandvägg så har man ändå som jag ser det åtminstone två fördelar jämfört med att inte köra med router:

1) Man kan ha flera datorer kopplade till Internet samtidigt. Om man t.ex. har comhem som jag har så måste man annars stänga av kabelmodemet i några minuter och sedan sätta på det igen om man vill byta till en annan dator vilket är lite omständligt.

2) Man kan köra trådlöst (WLAN) om man har en router med WLAN.
tintinz
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: den stora anledningen till att använda brandvägg?

Inlägg av tintinz »

ursäkta jag skrev de visst i all hast.
de jag undrar, om man har en router som till exempel bara portforwardar port 80,
då är alla de andra +65k portarna stängda.

vad är skillnaden emellan att ha en nätverks brandvägg låt oss säga emellan routern och switchen och att ställa in routern att endast öppna de portar jag behöver?
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"