Jag har just byggt ihop en burk som jag hade tänkt ha som server hemma. När jag nu försöker starta den så liksom "hostar" den bara till. Fläktarna går igång och så, och den låter som att den skall starta, men precis innan POST-pipet borde komma så dör den...
Jag har haft det här problemet förut, och då var lösningen att byta batteriet på moderkortet, vilket jag provade igår... men det hjälpte inte.
Kan det vara att nätagget inte orkar med att dra igång den? Jag har ett 500W-agg, och i lådan sitter fem hårddiskar och ett par fläktar.
Kan jag ha kopplat fel någonstans? (Klart jag kan, men var?)
min dator vill inte starta
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Re: min dator vill inte starta
Några tankar:
- Har delarna funkat var för sig tidigare? Vad har du i så fall ändrat sedan dess?
Får du någon bild?
Ser moderkortet okej ut, dvs inga svullna eller läckande kondensatorer mm. (http://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague)
Prova att koppla ur allt onödigt för att se om datorn startar. Det inkluderar alla hårddiskar, optiska enheter, USB-mojänger (även interna) och alla instickskort utom grafikkortet om du har separat. Om det fungerar så sätt i dem igen en i taget för att se vilken som krånglar. Verkar datorn bara inte klara alla samtidigt kan du testa att byta nätaggregat.
tack för svaret!
Alla delarna (moderkort, minnen, cpu, nätagg) har funkat, men i olika datorer. Det som har hänt är att jag har byggt ihop dem... så jag antar att jag måste ha sabbat något när jag satte ihop det hela...
Nu har jag provat att koppla ur allt, men det är likadant. Det lutar väl åt att det är antingen processorn eller moderkortet det är fel på (jag kunde dock inte se några fel på det)
Frågan är om det går att ta reda på vilket av dem det är, utan att ta isär allt och prova med ett annat moderkort/annan processor...
Alla delarna (moderkort, minnen, cpu, nätagg) har funkat, men i olika datorer. Det som har hänt är att jag har byggt ihop dem... så jag antar att jag måste ha sabbat något när jag satte ihop det hela...
Nu har jag provat att koppla ur allt, men det är likadant. Det lutar väl åt att det är antingen processorn eller moderkortet det är fel på (jag kunde dock inte se några fel på det)
Frågan är om det går att ta reda på vilket av dem det är, utan att ta isär allt och prova med ett annat moderkort/annan processor...
Du kan ju testa med ett annat nätaggregat om du har ett extra liggande. Kolla även så att du har rätt antal distanser i lådan som håller fast moderkortet, och inte en för mycket som ligger an och kortsluter moderkortet mot chassit.
nu har jag tagit ut moderkortet ur lådan helt och hållet och provat att koppla det till ett annat nätaggregat. Ingen förbättring, tyvärr. För även om det bara är kopplat till strömmen så borde väl ändå typ fläkten gå till man stänger av strömmen, eller?
Så antingen är det väl processorn eller moderkortet det är fel på. Tyvärr är grejerna så gamla att om jag inte kan få dem att funka är det väl bara att köpa ny cpu, nytt moderkort och nya minnen
Fast det är klart... är det processorn det är fel på så kan jag ju köpa en ny och behålla moderkort, minnen och fläkt...
går det att ta reda på vilken del som är defekt? En annan sak jag provade var att starta utan minnen i, men den gav inga varningspip för det.
Så antingen är det väl processorn eller moderkortet det är fel på. Tyvärr är grejerna så gamla att om jag inte kan få dem att funka är det väl bara att köpa ny cpu, nytt moderkort och nya minnen

Fast det är klart... är det processorn det är fel på så kan jag ju köpa en ny och behålla moderkort, minnen och fläkt...

går det att ta reda på vilken del som är defekt? En annan sak jag provade var att starta utan minnen i, men den gav inga varningspip för det.
Moderkortet borde pipa om du försöker starta utan minnen. Stängde den av sig själv då också eller var du tvungen att hålla nere strömbrytaren/dra ur sladden? Jag kan tyvärr inte komma på några andra felsökningstips på distans.