Fläkten går hela tiden...

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Ambassadeur5500
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Fläkten går hela tiden...

Inlägg av Ambassadeur5500 »

Tjenare alla!

Installerade 10.10 på grannens dator HP Compaq 6720S. Fungerar fint!
Det som är störande och som jag tror drar mycket på batteriet är att fläkten snurrar väldigt mycket hela tiden.

Jag har "googlat" mycket, testat olika saker... lmsensors mm... Uppdaterat BIOS...

Några ideer

MVH

Mats
BigMac
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Fläkten går hela tiden...

Inlägg av BigMac »

Hej!

Har det kommit i och med Linux eller var det samma med tidigare operativ?
Är datorn "gammal"?

Jag har egna erfarenheter av HP att generellt har hög fläkthastighet och högt fläktljud.

Jag skulle först ta och titta fysiskt på fläkten och säkerställa att den är ren från ludd.

/BM
m!rage

Inlägg av m!rage »

Blir datorn varm då, så fläkten har anledning att vara igång?
johnjensen
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johnjensen »

Har samma problem med mitt Asus moderkort och Intel I7 860. Tyvärr verkar det inte som energisparfunktionerna fungerar och apparaturen är anpassad för Windows. HP Compaq 6720S är väll en Windowsdator?

Hade ändå kört min dator på Ubuntu men tyvärr är ljudkortet Windowsanpassat och lirar inte optiskt med Ubuntu. Ubuntu tror det är en annan modell och tyvärr är inte mina kunskaper de bästa. Får köra Windows när jag behöver ljud och det är för det mesta.

Skyll på tillverkarna.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"