Kan inte föra över låtar till mobilen

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Lennie

Kan inte föra över låtar till mobilen

Inlägg av Lennie »

Ubuntu verkar inte hitta minneskortet i min mobiltelefon (Sony Ericsson U100i Yari). Jag har provat både genom USB-kabel till mobilen, och att ta ut minneskortet och sätta i en "kortläsare". Den lyckas tydligen inte montera det, det syns iaf. inte i nautilus. USB-minnen funkar annars.

Jag lyckades precis få det att fungera i Wammu, så jag kunde göra säkerhetskopior på t ex kontakter och kalendern.
Det kom upp ett felmeddelande:
"Enhetsfel i mediaspelare
Kunde inte öppna (null) (null)-enheten".
Jag vill gärna kunna byta ut musiken. Låtarna syns i Rhythmbox, men hur kan jag föra över låtar från datorn till mobilen?

När jag provat att koppla in den tidigare, utan att ha Wammu installerat, så upptäckte Ubuntu att det var en kamera, och frågade om jag ville importera bilderna. Så "kameradelen" funkar i alla fall.

Edit:
Såg precis i egenskaper på en låt att den fanns på platsen xrbmtp://15174/
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Kan inte föra över låtar till mobilen

Inlägg av Osprey »

Som jag kan se så verkar Yari ha Win7 och då behöver du antagligen hela paketet för ntfs för att kunna läsa det...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Lennie

Inlägg av Lennie »

Jag installerade paketen ntfs-config och libntfs-gnomevfs. Jag sökte på ntfs i synaptik, och förutom dessa två, och de som slutade på dev och doc, hade jag alla övriga installerade. Men det funkar inte i alla fall... Är det nåt mer som fattas?

I mobilen "klickar" jag på att det ska vara Linux, istället för Windows som den automatiskt börjar söka efter.
Lennie

Inlägg av Lennie »

Jag testade även att installera gMobileMedia. Jag startade programmet, och kopplade in mobilen, och fick då detta felmeddelande:

Seems like you haven't configure properly your phone permissions, check if your user has rights to write to the device or if it belongs to the dialout group, message was: Error opening device. Unknown, busy or no permissions.

Samtidigt kopplade mobilen upp sig på Internet... (Jag betalar extra när jag är uppkopplad på nätet med mobilen, så det vill jag inte göra i onödan.)

Eller har jag missförstått vad programmet är till för?
gMobileMedia is a simple GTK+ application used to browse and handle a mobile phone filesystem. It can handle phones with more than one memory area (thanks to Gammu). It lets you easily upload and download images, ringtones, photos, and applications to/from your mobile phone. All you need is a data cable or any other connection method supported by Gammu.
Lennie

Inlägg av Lennie »

Nu funkade det plötsligt, men jag vet inte vad det var som löste problemet...

Jag installerade Gammu också.
Sen satt jag och ändrade lite inställningar i telefonen. Efter det kopplade jag bara in den, utan att starta nåt program, och då kunde jag komma åt filerna, både från telefonen och minneskortet, i nautilus.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"