Hei
Jeg har bare et par spørsmål
1 Hvis man overfører en infisert windowsfil til ubuntu, vil den da gjøre mye mindre skade der ?
2 Hva er den beste og sikreste måten å overføre windowsfiler til ubuntu på ?
Vidar Meyer
sikkerhet og overføre filer fra windows
- philip5
- HC-IRCare
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Re: sikkerhet og overføre filer fra windows
Som mycket annat så beror det på. En infekterad fil är ju farlig först när den körs. Om det då är ett format som kan köras på linux så är det sannorligt så att den skadliga koden inte gör något på linux. Däremot om det är en windowsfil och den körs i wine på linux så kan den eventuellt göra saker igen. Däremot så kommer ju filen göra skada på windows om den körs från windows (över nätverk eller liknande) men råkar ligga på en linuxdator.vm69 skrev:1 Hvis man overfører en infisert windowsfil til ubuntu, vil den da gjøre mye mindre skade der ?
Beror också på om du med bästa menar just säkraste eller även enklaste? Ligger filerna på en flyttbarhårddisk eller usb så är det ju bara att plugga i dem i linuxdatorn och kopiera över dem. Likaså om vi pratar om att de ligger på olika partitioner på samma dator. Ska de överföras över nätverk och det är på ett gemensamt nätverk och inte över internet så kan du ansluta linuxdatorn till windowsdatorn och kopiera över filen med hjälp av samba. Ska det vara säkert så kanske du ska titta på ssh och föra över med hjälp av det. Om du väljer ssh så är putty ett litet bra och gratis verktyg för windows att ansluta windows till ssh. Ssh är säkert och kan användas även för överföring över internet mellan två datorer.vm69 skrev: 2 Hva er den beste og sikreste måten å overføre windowsfiler til ubuntu på ?
Som svar på båda frågorna så beror det alltså på...

-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
Hei og takk så mye for godt og raskt svar
Jeg bruker et trådløst familie nettverk hjemme. Vil overføre filer via usb/minnepenn. Selv har jeg 2 pc, en med windows operativ system og en med ubuntu . Begge er satt opp til samme skjerm. Er litt redd for virus og hacking etc og jeg vet jo ikke hva de andre i huset laster ned og om eventuelle virus etc via nettverket fort kan overføres til min pc ?
Jeg har hørt mange si at det er mye tryggere med linux så derfor vil jeg satse på det fremover. Derimot når jeg spurte webhotellet proisp så sa de at det ikke hadde noen betydning for sikkerheten om jeg valgte windows eller linux ?

Jeg bruker et trådløst familie nettverk hjemme. Vil overføre filer via usb/minnepenn. Selv har jeg 2 pc, en med windows operativ system og en med ubuntu . Begge er satt opp til samme skjerm. Er litt redd for virus og hacking etc og jeg vet jo ikke hva de andre i huset laster ned og om eventuelle virus etc via nettverket fort kan overføres til min pc ?
Dette svaret fikk jeg i et joomla forum angående sikkerhet. Betyr dette at man legger et windows operativ system inni et allerede eksisterende linux operativsystem ? Og hvis jeg her via et windows videoredigerings program feks redigerer div videos og skal sende disse over til ubuntu så må jeg bruke WINE ?Men om du er opptatt av sikkerhet, og redd for virus og spionprogrammer er det bare å bytte til Linux - og kjøre Windows i virtuelt oppsett ved behov.
Jeg har hørt mange si at det er mye tryggere med linux så derfor vil jeg satse på det fremover. Derimot når jeg spurte webhotellet proisp så sa de at det ikke hadde noen betydning for sikkerheten om jeg valgte windows eller linux ?
- philip5
- HC-IRCare
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
För att utnyttja säkerheten i Linux så måste man alltså köra Linuxgrejer och inte köra Linux och installera en massa Windowsprogram på olika sätt för då kommer de vara sårbara för virus och annat som riktar in sig på Windows. Detta gäller även om man försöker köra windowsprogrammen i wine, även om det då kommer in en massa om, men och berorpå i olika fall.
Ska du köra Linux så titta då på alternativa lösningar till de windowsprogram som du annars är van att köra. I en del fall så finns windowsprogrammen även för linux och i andra fall så finns det program som har samma typ av funktioner.
Vad gäller just videoredigering så beror det på hur professionell du är. Det finns ett par open source-alternativ för videoredigering som t ex kdenlive, openshot, kino, blender, pitivi, lives. För enklare redigering av hemmavideos så fungerar dessa helt ok men är inte i närheten av t ex videoredigering som Adobe Premiere eller andra halvprofessionella program för windows. Däremot om du är riktigt professionell så finns kommersiella program som Nuke, Fusion, Shake och ett par till även för linux.
Sist vad gäller webbhotell och säkerhet så kan man så klart låsa ner en windowsserver för webben så att den håller sig säker och det handlar så klart om kunskap och vad man tillåter på sin server. Samma sak med en Linuxserver.
Ska du köra Linux så titta då på alternativa lösningar till de windowsprogram som du annars är van att köra. I en del fall så finns windowsprogrammen även för linux och i andra fall så finns det program som har samma typ av funktioner.
Vad gäller just videoredigering så beror det på hur professionell du är. Det finns ett par open source-alternativ för videoredigering som t ex kdenlive, openshot, kino, blender, pitivi, lives. För enklare redigering av hemmavideos så fungerar dessa helt ok men är inte i närheten av t ex videoredigering som Adobe Premiere eller andra halvprofessionella program för windows. Däremot om du är riktigt professionell så finns kommersiella program som Nuke, Fusion, Shake och ett par till även för linux.
Sist vad gäller webbhotell och säkerhet så kan man så klart låsa ner en windowsserver för webben så att den håller sig säker och det handlar så klart om kunskap och vad man tillåter på sin server. Samma sak med en Linuxserver.
-------------------------------------------------------------
Ja det meste man har for windows ( videoredigeringsprogram etc ) skal man kunne få til Linux også ettersom jeg har forstått...så får jeg prøve å finne gode alternativer til det jeg trenger og holde linux maskinen windows fri
Jeg skal ha opplæringskurs på nett via screenshot videos ( eller hva det heter ) med endel effekter som rullletekst, cam hvor man samtidig kan se meg i et lite hjørne eller noe ( selvdigger hehe ) etc. Så det må trolig være av de mer profesjonelle videoredigeringsprogrammene tror jeg. takker så mye for tips

Må bare spørre om en ting til. Vil det samme gjelde i forhold til webhotell som kjører Linux. Hvis man med en windows pc laster opp infiserte programmer ( virus, malware etc ) opp til sitt webhotell....så vil det trolig ikke kunne skade nettsiden min fordi de bruker Linux der ? Det er egentlig nettsiden jeg er mest redd for skal bli ødelagt eller hacket pga usikre windowsfilerOm det då är ett format som kan köras på linux så är det sannorligt så att den skadliga koden inte gör något på linux.
Jeg skal ha opplæringskurs på nett via screenshot videos ( eller hva det heter ) med endel effekter som rullletekst, cam hvor man samtidig kan se meg i et lite hjørne eller noe ( selvdigger hehe ) etc. Så det må trolig være av de mer profesjonelle videoredigeringsprogrammene tror jeg. takker så mye for tips