Röra musen och läsa av text

Här diskuteras programmering och utveckling
Heretic

Röra musen och läsa av text

Inlägg av Heretic »

Hur kan man göra så musen rör sej och programmet kan läsa text.
Vi säger att det står "3452354" i standard fonts, då ska programmet kunna läsa det och spara det i en lista.

Någon som vet hur man gör?
Användarvisningsbild
Konservburk

Re: Röra musen och läsa av text

Inlägg av Konservburk »

Vill du bygga om en optisk mus till en OCR-skanner så att du kan dra musen över ett papper med text och få in texten i datorn?
Heretic

Inlägg av Heretic »

Konservburk skrev:Vill du bygga om en optisk mus till en OCR-skanner så att du kan dra musen över ett papper med text och få in texten i datorn?
Om jag ska utveckla mej så ska det vara en osynlig mus som är i varje tab.

Vi säger att du kör en webbläsare. Du har 5 sidor uppe. Musen rörs på varje tab. T.ex. du beskriver att på tab 1 så ska musen röra klicka på dessa positioner (334,345) sen på (546,455) och sen på (435, 678).
På tab2 så är det samma sak fast inte samma tal. Det är de jag vill komma till :)
Nu var detta exempeltal.

Min kod ser ut så här

Kod: Markera allt

import sys
from PyQt4 import QtGui,QtCore,QtWebKit 
import url
listOfUrls = url.urlen()  #Import list of Urls

username = raw_input('MoneyMaker login password?: ')
if username == "hello":
    print "Welcome to the MoneyMaker"
else:
    print "Wrong password - Closing"
    raw_input("Press Enter to Exit")
    sys.exit()

class Ui_TabWidget(QtGui.QTabWidget):        
    def __init__(self,parent=None):
        QtGui.QTabWidget.__init__(self,parent)

self.setObjectName("MoneyMaker")
        self.resize(1000, 700)
        self.setWindowTitle(QtGui.QApplication.translate("MoneyMaker", "MoneyMaker", None, QtGui.QApplication.UnicodeUTF8))

#Creating the tabbar
        self.tabBar=QtGui.QTabBar(self)

#Adding the 1 tab
        self.tabBar.addTab("tab1")
        self.tabBar.setTabText(0,"1")

#The widget intended for tab1
        self.wb = QtWebKit.QWebView()
        self.addTab(self.wb,"")
        self.wb.setUrl(QtCore.QUrl(listOfUrls[0]))

#Adding the 2 Tab
        self.tabBar.addTab("tab2")
        self.tabBar.setTabText(1,"2")

#The widget intended for tab2
        self.addTab(self.wb,"")
        self.wb.setUrl(QtCore.QUrl(listOfUrls[1]))

#Adding the 3 tab
        self.tabBar.addTab("tab3")
        self.tabBar.setTabText(2,"3") 

#The widget intended for tab3
        self.addTab(self.wb,"")
        self.wb.setUrl(QtCore.QUrl(listOfUrls[2]))

#Adding the 4 tab
        self.tabBar.addTab("tab4")
        self.tabBar.setTabText(3,"4")

#The widget intended for tab4
        self.addTab(self.wb,"")
        self.wb.setUrl(QtCore.QUrl('http://www.google.com'))

#Adding the tabbar to the tabwidget
        self.setTabBar(self.tabBar)

self.tabBar.setMovable(True)
        self.setCurrentIndex(0)

if __name__ == "__main__":
    app = QtGui.QApplication(sys.argv)
    ui = Ui_TabWidget()
    ui.show()
    sys.exit(app.exec_())

Den här heter url.py

def urlen():
    listOfUrls = ["http://www.google.com", #0 Google.com
    "http://www.thenewboston.com",         #1 Thenewboston.com
    "https://www.flashback.org/f77"]       #2 Flashback - Politik Inrikes
    return listOfUrls

Jag kör PyQT. O0
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Heretic skrev:
Konservburk skrev:Vill du bygga om en optisk mus till en OCR-skanner så att du kan dra musen över ett papper med text och få in texten i datorn?
Menar du muspekaren (den som är på skärmen) till skillnad från musen (den som ligger på musmattan)?
Heretic

Inlägg av Heretic »

Konservburk skrev:
Heretic skrev:
Menar du muspekaren (den som är på skärmen) till skillnad från musen (den som ligger på musmattan)?
ehh? Jaa....jag menar muspekaren. Fast det måste vara flera muspekare vid det här tillfället.

Då måste dom vara osynliga. Dom ska bara röra sej och klicka. Sen ska en annan funktion som gör så den kan läsa av text och siffror :)
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Heretic skrev:ehh? Jaa....jag menar muspekaren. Fast det måste vara flera muspekare vid det här tillfället.
Varför måste det vara flera?
Heretic skrev:Då måste dom vara osynliga.
Varför måste de vara osynliga?
Heretic skrev:Dom ska bara röra sej och klicka.
Utan att vara kopplade till en mus som avgör vart muspekaren ska röra sig och när den ska klicka?
Heretic skrev:Sen ska en annan funktion som gör så den kan läsa av text och siffror :)
Vilken text och vilka siffror ska läsas av? Bara text i närheten av muspekaren? Hur nära? Ska även text i bilder läsas av?
Heretic

Inlägg av Heretic »

Konservburk skrev:
Heretic skrev:ehh? Jaa....jag menar muspekaren. Fast det måste vara flera muspekare vid det här tillfället.
Varför måste det vara flera?
Heretic skrev:Då måste dom vara osynliga.
Varför måste de vara osynliga?
Heretic skrev:Dom ska bara röra sej och klicka.
Utan att vara kopplade till en mus som avgör vart muspekaren ska röra sig och när den ska klicka?
Heretic skrev:Sen ska en annan funktion som gör så den kan läsa av text och siffror :)
Vilken text och vilka siffror ska läsas av? Bara text i närheten av muspekaren? Hur nära? Ska även text i bilder läsas av?
Den här texten ska den läsa av
https://www.avanza.se/aza/aktieroptione ... kId=216967

0,00	0,00	0,00	0,00	232,00	233,00	228,20	109210	18:00	
Och den ska klicka på knappen köp och sälj.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Heretic skrev:Den här texten ska den läsa av

Jag förstår fortfarande inte vad du ska ha flera muspekare till?
Och varför de måste vara osynliga?
Varför ens blanda in muspekare över huvud taget?
Varför inte bara plocka fram informationen direkt från websidan istället?
Heretic

Inlägg av Heretic »

Konservburk skrev:
Heretic skrev:Den här texten ska den läsa av

Jag förstår fortfarande inte vad du ska ha flera muspekare till?
Och varför de måste vara osynliga?
Varför ens blanda in muspekare över huvud taget?
Varför inte bara plocka fram informationen direkt från websidan istället?
För varje tab ska ha varsin lilla pekare som kan klicka på köp och sälj. Det ska ju vara massvis med sånna sidor uppe.
För jag kanske vill styra min egen mus. Alltså pekmusen.
För den ska klicka.
Nej, det kan jag inte...direkt.

Tänkte om du visste vad koden var för att styra mus och läsa av siffor/text med PyQT?

Edit: Jag har kommit på en liten del av koden.

self.user = windll.user32
self.user.SetCursorPos(100,250)
Fast problemet är att den går till (100,250). Sen stannar den där. Har vi samma kod i dom andra tabbarna så flyttas bara musen på ett annat ställe.

Det som måste göras är att det ska vara en mus som rör sej i varje tab/flik.
Sen ska den klicka.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Heretic skrev:För varje tab ska ha varsin lilla pekare som kan klicka på köp och sälj. Det ska ju vara massvis med sånna sidor uppe.
Men varför kan inte de olika sidorna använda samma muspekare i tur och ordning?
Heretic skrev:För jag kanske vill styra min egen mus. Alltså pekmusen.
Jag tycker att du gör det svårt för dig. Har du tänkt på vad som händer om du öppnar ett nytt fönster som hamnar framför webläsaren? Musmakron är inte lätt att få att fungera tillförligtligt.
Heretic skrev:För den ska klicka.
Att få ut information från webbsidor är relativt enkelt. Det går att göra i bakgrunden, och även parallellt för flera olika webbsidor samtidigt. Du behöver inte ha någon webbläsare igång. Inte heller någon muspekare.

Att skicka tillbaka information till webbsidor, t.ex. att du vill köpa eller sälja går även det att göra i bakgrunden och parallellt för flera olika webbsidor samtidigt utan att du behöver ha någon webbläsare igång eller någon muspekare. Det är dock något svårare än att bara hämta information.

Att få musmakron att fungera tillförlitligt är däremot betydligt svårare. Det är därför jag undrar varför du väljer att gå den vägen?
Heretic skrev:Tänkte om du visste vad koden var för att styra mus
http://www.riverbankcomputing.co.uk/sta ... ursor.html
Heretic skrev:och läsa av siffor/text med PyQT?
http://www.riverbankcomputing.co.uk/sta ... board.html
Heretic

Inlägg av Heretic »

Konservburk skrev:
Heretic skrev:För varje tab ska ha varsin lilla pekare som kan klicka på köp och sälj. Det ska ju vara massvis med sånna sidor uppe.
Men varför kan inte de olika sidorna använda samma muspekare i tur och ordning?
Heretic skrev:För jag kanske vill styra min egen mus. Alltså pekmusen.
Jag tycker att du gör det svårt för dig. Har du tänkt på vad som händer om du öppnar ett nytt fönster som hamnar framför webläsaren? Musmakron är inte lätt att få att fungera tillförligtligt.
Heretic skrev:För den ska klicka.
Att få ut information från webbsidor är relativt enkelt. Det går att göra i bakgrunden, och även parallellt för flera olika webbsidor samtidigt. Du behöver inte ha någon webbläsare igång. Inte heller någon muspekare.

Att skicka tillbaka information till webbsidor, t.ex. att du vill köpa eller sälja går även det att göra i bakgrunden och parallellt för flera olika webbsidor samtidigt utan att du behöver ha någon webbläsare igång eller någon muspekare. Det är dock något svårare än att bara hämta information.

Att få musmakron att fungera tillförlitligt är däremot betydligt svårare. Det är därför jag undrar varför du väljer att gå den vägen?
Heretic skrev:Tänkte om du visste vad koden var för att styra mus
http://www.riverbankcomputing.co.uk/sta ... ursor.html
Heretic skrev:och läsa av siffor/text med PyQT?
http://www.riverbankcomputing.co.uk/sta ... board.html
Så menar du att man har allt textbaserat? Inget grafiskt? Ingen webläsare?
Vilket språk ska man ha då? XML, HTML, Javascript?
den sidan som jag länkade, den har realtid. Så länge man är inloggad så ändras allt.

Ja, det är svårt att få till musmakron som ska läsa av text och klicka, vänta och klicka.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Heretic skrev:Så menar du att man har allt textbaserat? Inget grafiskt? Ingen webläsare?
Ja, det menar jag.
Heretic skrev:Vilket språk ska man ha då? XML, HTML, Javascript?
Vilket språk du vill. Jag antar att det går med python också. Här har du ett exempel som skal-skript:

wget -qO- "https://www.avanza.se/aza/aktieroptioner/kurslistor/aktie.jsp?orderbookId=216967" | sed -n '/buttonorder/{s/<[^>]*>/\t/g;s/[^\t,0-9:]*//g;s/^\t*//p}'
Heretic skrev:den sidan som jag länkade, den har realtid. Så länge man är inloggad så ändras allt.
Vad spelar det för roll? Det är ju ingenting du upptäcker med musmakron heller. Det blir ändå till att läsa av varje gång du vill ha ny information.
Heretic skrev:Ja, det är svårt att få till musmakron som ska läsa av text och klicka, vänta och klicka.
Nej, det svåra är inte den biten. Problemet är försäkra sig om att alla dessa klick och avläsningar sker på rätt ställe. Vad händer om webbsidan råkat bli nerscrollad? Eller om det dyker upp ett annat fönster framför webbläsaren? Eller om webbläsaren flyttas?
Heretic

Inlägg av Heretic »

Konservburk skrev:
Heretic skrev:Så menar du att man har allt textbaserat? Inget grafiskt? Ingen webläsare?
Ja, det menar jag.
Heretic skrev:Vilket språk ska man ha då? XML, HTML, Javascript?
Vilket språk du vill. Jag antar att det går med python också. Här har du ett exempel som skal-skript:

wget -qO- "https://www.avanza.se/aza/aktieroptioner/kurslistor/aktie.jsp?orderbookId=216967" | sed -n '/buttonorder/{s/<[^>]*>/\t/g;s/[^\t,0-9:]*//g;s/^\t*//p}'
Heretic skrev:den sidan som jag länkade, den har realtid. Så länge man är inloggad så ändras allt.
Vad spelar det för roll? Det är ju ingenting du upptäcker med musmakron heller. Det blir ändå till att läsa av varje gång du vill ha ny information.
Heretic skrev:Ja, det är svårt att få till musmakron som ska läsa av text och klicka, vänta och klicka.
Nej, det svåra är inte den biten. Problemet är försäkra sig om att alla dessa klick och avläsningar sker på rätt ställe. Vad händer om webbsidan råkat bli nerscrollad? Eller om det dyker upp ett annat fönster framför webbläsaren? Eller om webbläsaren flyttas?
Vaa? Så du menar att man kan köra allt grafiskt? Vad skulle du rekommendera för språk till detta? :)

Jag vill alltså ta info från sidan och jag vill skicka data till sidan, dvs att klicka på en knapp.

Vad gör den koden då? Jag sitter vid Window$ nu ;D

Ja, jag är garanterad att det kommer inte hända mej.

Edit: Bara så du vet det så ska jag ha koll på 200 kurser O0
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Heretic skrev:Vaa? Så du menar att man kan köra allt grafiskt?
Det går förmodligen ja. Men som jag redan sagt så är det betydligt svårare att få sånt att fungera bra. Risken att något blir fel är överhängande.
Heretic skrev:Vad skulle du rekommendera för språk till detta? :)
Till musmakron? Ta vilket språk du vill. Allting faller ändå tillbaka på xlib i slutändan när det gäller linux. Sitter du i windows så är nog autoit det bästa språket för musmakron.
Heretic skrev:Jag vill alltså ta info från sidan och jag vill skicka data till sidan, dvs att klicka på en knapp.
Det har jag förstått, och jag säger att det blir mycket enklare att göra detta så som jag föreslår än att försöka få till det med musmakron.
Heretic skrev:Vad gör den koden då? Jag sitter vid Window$ nu ;D
Den plockar fram siffrorna du var intresserad av från den där webbsidan du länkade till.
Heretic skrev:Ja, jag är garanterad att det kommer inte hända mej.
Jag kan garantera att det kommer att hända dig förr eller senare även om kopplar bort både tangentbord och mus.
Heretic

Inlägg av Heretic »

Konservburk skrev:
Heretic skrev:Vaa? Så du menar att man kan köra allt grafiskt?
Det går förmodligen ja. Men som jag redan sagt så är det betydligt svårare att få sånt att fungera bra. Risken att något blir fel är överhängande.
Heretic skrev:Vad skulle du rekommendera för språk till detta? :)
Till musmakron? Ta vilket språk du vill. Allting faller ändå tillbaka på xlib i slutändan när det gäller linux. Sitter du i windows så är nog autoit det bästa språket för musmakron.
Heretic skrev:Jag vill alltså ta info från sidan och jag vill skicka data till sidan, dvs att klicka på en knapp.
Det har jag förstått, och jag säger att det blir mycket enklare att göra detta så som jag föreslår än att försöka få till det med musmakron.
Heretic skrev:Vad gör den koden då? Jag sitter vid Window$ nu ;D
Den plockar fram siffrorna du var intresserad av från den där webbsidan du länkade till.
Heretic skrev:Ja, jag är garanterad att det kommer inte hända mej.
Jag kan garantera att det kommer att hända dig förr eller senare även om kopplar bort både tangentbord och mus.
Okej. Jag använder Python då den verkar enkel.

Hur som helst så undrade jag om det går/möjligt att "klicka" på en knapp köp/sälj när det är textbaserat?

Vi säger att jag laddar ner en .jsp fil från avanza. Jag raderar den gamla också.
Sen tar jag all info som jag vill ha från .jsp filen och notera detta i en lista. Sen så vill jag köpa och då är frågan hur jag gör då? Samma sak gäller med sälj.

Ska jag använda mej av MySQL eller är det onödigt? Kanske bättre att ha en mapp där all info ligger i ^-^
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Heretic skrev:Hur som helst så undrade jag om det går/möjligt att "klicka" på en knapp köp/sälj när det är textbaserat?
Både ja och nej. Du klickar inte på knappen, utan du går förbi det steget och gör istället samma sak som skulle ha hänt ifall du faktiskt hade klickat på knappen. Vanligtvis när det gäller webbsidor så skickar du en http POST (eller GET) request.
Heretic skrev:Vi säger att jag laddar ner en .jsp fil från avanza. Jag raderar den gamla också.
Sen tar jag all info som jag vill ha från .jsp filen och notera detta i en lista. Sen så vill jag köpa och då är frågan hur jag gör då? Samma sak gäller med sälj.
Här finns exempel med GET och POST i python:

http://docs.python.org/release/2.7.1/li ... l#examples
Heretic skrev:Ska jag använda mej av MySQL eller är det onödigt? Kanske bättre att ha en mapp där all info ligger i ^-^
Tänker du spara en massa data om de olika aktiekurserna? I så fall är en databas lämpligt. Annars spelar det ingen roll.
Heretic

Inlägg av Heretic »

Konservburk skrev:
Heretic skrev:Hur som helst så undrade jag om det går/möjligt att "klicka" på en knapp köp/sälj när det är textbaserat?
Både ja och nej. Du klickar inte på knappen, utan du går förbi det steget och gör istället samma sak som skulle ha hänt ifall du faktiskt hade klickat på knappen. Vanligtvis när det gäller webbsidor så skickar du en http POST (eller GET) request.
Heretic skrev:Vi säger att jag laddar ner en .jsp fil från avanza. Jag raderar den gamla också.
Här finns exempel med GET och POST i python:

http://docs.python.org/release/2.7.1/li ... l#examples
Heretic skrev:Ska jag använda mej av MySQL eller är det onödigt? Kanske bättre att ha en mapp där all info ligger i ^-^
Tänker du spara en massa data om de olika aktiekurserna? I så fall är en databas lämpligt. Annars spelar det ingen roll.
Ett ja räcker för mej :kram:

Då tror jag säger nej till databas då jag behöver inte lagra något. Fast jag ska ju ladda ner filen och ta ut info ur den och lägga den i en lista.

Ska kolla lite med GET och POST.
Kan man inte använda WGET?

Ska kolla lite noga på det. Jag har en 200 mhz MMX 160 mb ram Windows 95 dator hemma som jag tror jag ska installera linux på. Men vilket linux ska man ha som drar lite och är mycket stabilt. Debian har jag hört att många får ner dessa till 40 mb ram med openbox. Ubuntu är rätt så krävande. Lubuntu kräver som winXP.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Heretic skrev:Då tror jag säger nej till databas då jag behöver inte lagra något. Fast jag ska ju ladda ner filen och ta ut info ur den och lägga den i en lista.
Då behöver du ingen databas.
Heretic skrev:Ska kolla lite noga på det. Jag har en 200 mhz MMX 160 mb ram Windows 95 dator hemma som jag tror jag ska installera linux på. Men vilket linux ska man ha som drar lite och är mycket stabilt. Debian har jag hört att många får ner dessa till 40 mb ram med openbox. Ubuntu är rätt så krävande. Lubuntu kräver som winXP.
I första hand gäller det att byta ut skrivbordsmiljön till något mindre krävande, t.ex. openbox istället för gnome. Räcker inte det så går det även att byta ut själva xservern (fönstersystemet) från vanliga xorg till något mindre krävande, t.ex. xvesa. Vissa linuxdistar gör detta från början, t.ex. tiny core linux. Men det går att få till oavsett vilken linuxdist man väljer.
Heretic

Inlägg av Heretic »

Konservburk skrev:
Heretic skrev:Då tror jag säger nej till databas då jag behöver inte lagra något. Fast jag ska ju ladda ner filen och ta ut info ur den och lägga den i en lista.
Då behöver du ingen databas.
Heretic skrev:Ska kolla lite noga på det. Jag har en 200 mhz MMX 160 mb ram Windows 95 dator hemma som jag tror jag ska installera linux på. Men vilket linux ska man ha som drar lite och är mycket stabilt. Debian har jag hört att många får ner dessa till 40 mb ram med openbox. Ubuntu är rätt så krävande. Lubuntu kräver som winXP.
I första hand gäller det att byta ut skrivbordsmiljön till något mindre krävande, t.ex. openbox istället för gnome. Räcker inte det så går det även att byta ut själva xservern (fönstersystemet) från vanliga xorg till något mindre krävande, t.ex. xvesa. Vissa linuxdistar gör detta från början, t.ex. tiny core linux. Men det går att få till oavsett vilken linuxdist man väljer.
Men är tiny core linux stabil?
På den gamla 200 mhz så kan man ha internet. O0

Nu fick jag en idé.
Om jag först gör ett program som läser källkoden av sidan. Sen får programmet plocka ut den info som den vill ha. Sen använder den POST requests koden?
Skulle det fungera bra? Man slipper ladda ner den.

Fast hur blir det när jag ska läsa koden? Måste jag uppdatera den hela tiden eller går den också i realtid? Hur vet jag genvägen till sidans källkod?

Edit:
Jag har hittat hur man läser koden från sidan iallfall.
http://docs.python.org/library/urllib2.html

import urllib2

f = urllib2.urlopen('http://www.google.se')
print f.read(100)

Så hur anropar den fungtionen varje 30 sekunder?
time.sleep(30)
?

Fast hur gör jag så jag läser mellan rad 50 och 100?
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Heretic skrev:Men är tiny core linux stabil?
Det beror på vad du menar med "stabilt"? Debian stable är tokstabilt på alla sätt och vis.
Heretic skrev:På den gamla 200 mhz så kan man ha internet. O0
Även tiny core linux går att surfa på internet med.
Heretic skrev:Nu fick jag en idé.
Om jag först gör ett program som läser källkoden av sidan. Sen får programmet plocka ut den info som den vill ha. Sen använder den POST requests koden?
Skulle det fungera bra? Man slipper ladda ner den.
Det är precis så jag hela tiden har menat att du bör göra.
Heretic skrev:Fast hur blir det när jag ska läsa koden? Måste jag uppdatera den hela tiden eller går den också i realtid?
Du måste uppdatera den när du vill få ny information.
Heretic skrev:Hur vet jag genvägen till sidans källkod?
Det är samma som du skriver in i webbläsarens adressfält.
Heretic skrev:Edit:
Jag har hittat hur man läser koden från sidan iallfall.
http://docs.python.org/library/urllib2.html

import urllib2

f = urllib2.urlopen('http://www.google.se')
print f.read(100)

Så hur anropar den fungtionen varje 30 sekunder?
time.sleep(30)
?
Om du vill göra något upprepade gånger så är en loop-konstruktion lämplig.
Heretic skrev:Fast hur gör jag så jag läser mellan rad 50 och 100?
Läs in alltihop istället och parse:a fram det du vill ha:

http://docs.python.org/library/htmlparser.html
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"