Lagproblem med 720p (h264, mkv)

Problem med att spela musik, film osv.
Sexlund
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Lagproblem med 720p (h264, mkv)

Inlägg av Sexlund »

Har skapat en tråd här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=53263
Insåg att jag valde fel kategori när min fråga bör vara här (ber om ursäkt!) Det är ordnat nu // m!rage

Har lite lagproblem med 720p (h264, mkv-fil) när jag kör med VLC Media Player. Men det blev ännu bättre när jag lekte madman (utan större kunskap) och provade olika video output som fanns i VLC inställningar. Var alltså GNU/Linux framebuffer video output som gav bäst resultat, men förmodar att det kan finnas ännu bättre video output som ger minst lagproblem när man spelar upp 720p (h264, mkv) videofiler?

Kan tilläggas att jag har också ändrat till "All" i skip the loop filter for H264 decoding, inte för jag vet om det ger en enorm skillnad.

Någon som vet mer? Tack på förhand!
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Lagproblem med 720p (h264, mkv)

Inlägg av pun »

Det mesta beror på vilket grafikkort/drivare man har samt om CPUn orkar med lasten.

Det här terminalkommandot ger svar på vilket grafikkort man har.

Kod: Markera allt

lspci -nn | grep VGA
kilko
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av kilko »

Den här guiden brukar vara bra att läsa igenom och förstå innan man försöker tvinga hårdvaran att spela upp codecs som inte är installerade

http://ubuntuforums.org/showthread.php? ... ght=ffmpeg
zimzon
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av zimzon »

jag har samma problem. lag i mkv-filmer
min hårdvara ÄR bra nog för dessa filmer, men vet inte om jag har rätt drivar och inställningar..

jag har installerat radeon-driven (då jag har ett radeon 4650 HD) och ffmpeg, för enligt guiden ska det vara bra... :)

så... vad är problemet? är det codecs (filmen startar utan problem men fryses efter några minuter och fryser i typ en halv minut)
eller är det drivern till grafikkortet??
hur kollar man drivrutinen till grafikkortet?
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"