Kan inte öppna mappar, nautilus kraschat?
- Radisa
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Kan inte öppna mappar, nautilus kraschat?
Någonting verkar väldigt fel med ubuntu 10.10 på min dator. Jag kan inte öppna mappar och ibland startar den i ett annat tema än vanligt. Om jag försöker starta nautilus genom terminalen får jag segmenteringsfel som svar. Någon som vet vad som kan ha hänt? Jag har mycket på datorn jag vill komma åt om jag ska göra en nyinstallation, men inte ens det kan jag göra. Hjälp!
Re: Kan inte öppna mappar, nautilus kraschat?
Prova med att ta bort mappenRadisa skrev:Om jag försöker starta nautilus genom terminalen får jag segmenteringsfel som svar.
~/.local/share/gvfs-metadata
Delar av innehållet i den mappen kan ibland bli korrupt och orsakar då segmenteringsfel.
Alternativt klistra in och kör detta kommando i terminalen för att ta bort mappen
Kod: Markera allt
rm -R ~/.local/share/gvfs-metadata
- Radisa
- Kontakt:
Det hjälpte tyvärr inte. Det är dessutom som att det hela tiden laddas någonting och när jag ska stänga av får jag upp en varning om att okänt program fortfarande kör.
Det du kan testa är att skapa en ny användare och se om det händer samma sak där. Gör det inte det så har du åtminstone lokaliserat problemet dina lokala användardata, dvs lokala konfigurationsdata för nautilus.
- Radisa
- Kontakt:
Ja, det testade jag också utan framgång. Det blir precis samma problem.
Ok, då är det ett globalt problem vilket gör det lite svårare.
Då antar jag att du inte heller kan starta upp Nautilus som superuser, dvs
Du kan börja med att installera om paketet nautilus antingen via Synaptic och där välja Markera för ominstallation och verkställ eller via terminalen med kommandot
En annan orsak till att Nautilus strular kan vara att någon extern enhet som visas i Nautilus strular. Kolla t.ex att det inte ligger en skiva i din DVD/CD-läsare eller i floppyn. Prova också att plugga ur ev usb-enheter som normalt visas i Nautilus, osv. Det jag tidigare föreslog, dvs att ta bort mappen gvfs-metadata, är Nautilus motsvarande metadata för alla dessa enheter. Men eftersom det inte fungerade så kan det kanske vara problem med själva källan.
Då antar jag att du inte heller kan starta upp Nautilus som superuser, dvs
gksu nautilus
sudo apt-get install --reinstall nautilus