Har hdd kraschat? LÖST

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
oleg

Har hdd kraschat? LÖST

Inlägg av oleg »

”Filesystem checks are in progress” har synts ibland i mitt Ubuntu 9.10 men allt har fungerat. Nu följer varje gång: ”Mount of filesystem failed. A maitenance shell will now be started. Ctrl-D will teminate this shell and retry. root@roland-desktop:~#
Vid något startförsök har också synts: /dev/sda1: ...Warning:Filesystem still has errors. ...och /dev/sda1:e2fsck canseled....
Vad kan ha hänt? Är allt som fanns på hårddisken förlorat? Jag har letat efter liknande i Forum men hittar inget, hoppas på svar.
Senast redigerad av 2 oleg, redigerad totalt 14 gång.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Har hdd kraschat?

Inlägg av mcNisse »

Data kan vara förlorat,ibland klarar fsck att återställa alt.
Du ska starta från en liveCD och köra fsck på filsystemen.
oleg

Inlägg av oleg »

Hej mcNisse! så här står det i en tråd(?), som heter (fsck) LÖST!
Du får helt enkelt köra fsck manuellt:
Kod:
sudo fsck /dev/sda1
Då sätts en kontroll av disken igång och du kommer att få förslag om att laga ev. trasiga sektorer och dyl. under kontrollen. Bara att följa instruktionerna.
26 maj 2010, 17:33
Re: (fsck)
Om /dev/sda1 är root-partitionen så gör du klokt i att starta med en live-cd för att sedan köra fsck därifrån.

Det är ju precis som du säger men jag måste fråga: 1) ”live-cd” är det iso skivan som jag installerade Ubuntu 9.10 med? 2) Ska jag stänga med strömbrytaren efter att ha satt i skivan och sen starta datorn igen? 3) Vad gör jag när systemet, som jag tror, bootar från CD? Hälsningar
Kurdistan
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Kurdistan »

oleg skrev:Hej mcNisse! så här står det i en tråd(?), som heter (fsck) LÖST!
Du får helt enkelt köra fsck manuellt:
Kod:
sudo fsck /dev/sda1
Då sätts en kontroll av disken igång och du kommer att få förslag om att laga ev. trasiga sektorer och dyl. under kontrollen. Bara att följa instruktionerna.
26 maj 2010, 17:33
Re: (fsck)
Om /dev/sda1 är root-partitionen så gör du klokt i att starta med en live-cd för att sedan köra fsck därifrån.

Det är ju precis som du säger men jag måste fråga: 1) ”live-cd” är det iso skivan som jag installerade Ubuntu 9.10 med? 2) Ska jag stänga med strömbrytaren efter att ha satt i skivan och sen starta datorn igen? 3) Vad gör jag när systemet, som jag tror, bootar från CD? Hälsningar
1. Det stämmer. Det är iso-image som du har bränt på en skiva.
2. Om den redan är avstängd (datorn) så sätter du in skivan i cd/dvd-läsaren och den kommer boota upp med Ubuntu 9.10. Annars i redan befintliga skrivbordsmiljö så startar du om med skivan i.
3. Du öppnar terminalen (Program -> Tillbehör -> Terminal) och skriver in kommandot du har postat här. Ifall det är sda1 som behöver repareras/räddas. Innan kommdot du skrev kan du checka via dessa två kommandon för vara säker vilken partition det gäller:

Kod: Markera allt

sudo fdisk -l

Kod: Markera allt

cat /etc/fstab
Om det är några oklarheter så är det bara återvända med fler frågor. Bättre vara säker än osäker.

Lycka till!

Mvh/
Kurdistan
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
oleg

Inlägg av oleg »

Massor av hjärtliga TACK till HOLMEN, Konservburk, mcNisse och inte minst till Kurdistan. För mig som inte kan nåt´verkar det som ett under att datorn har fått nytt liv. Nu är jag någorlunda i fas med (säkerhets-)kopiering. Jag uppgraderade till Ubuntu 10.04 och kunde kolla med diskverktyg-smart data(?) som sa att hårddisken mådde bra. Smartmontools; smartctl - begriper jag mig inte på. Ja, det uppstår hela tiden frågor men jag får hoppas datorn fungerar lika länge till, som den hittills varit igång. Hjärtligt tack än en gång!
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"