** Tyvärr vet jag inte vart jag ska posta denna fråga men ni har all rätt till att flytta den om den har hamnat helt fel. **
Tjenare!
Jag är helt ny på detta forum samt så är jag ny inom Ubuntu men jag har kollat lite på det hos min bror som har installerat det på sin persondator och jag blev genast intresserad av det. Gillar gränssnittet på skrivbordsversionen i och med att jag själv kör Mac OS så är det inte så stor över gång.
Så här ligger det till. Vi har en HP ProLiant ML115 Server (med operativsystemet XP Pro Sp3) på kontoret som vi i stort sätt använder som filserver och inget annat. Det jag har funderat på är att göra om den till en NAS eller liknande.
Detta är de önskemål som jag har funderingar på att göra med den:
1. FTP-Server, för att komma åt den informationen vart man än är.
2. Webb-servers (Apache, MySQL etc.), som man kan lägga upp det webbaserade kundsystemet vi har i dagens läge. Samt kunna få åtkomst till servern här också vart man är i sverige eller utlandet. Genom någon form av DNS eller liknande.
3. Fixa bra backuper.
Så min fråga är om det är en bra lösning att få en effektivare server om man installerar Ubuntu eller om det är bättre att låta det vara som det är?
Samt vad finns det för bra programvaror till Ubuntu inom FTP hantering?
Hoppas jag har klar gjort det på ett bra sätt.
Tack på förhand.
Mvh
Micke
HP Proliant ML115 och Ubuntu bra/dåligt val?
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: HP Proliant ML115 och Ubuntu bra/dåligt val?
Ja, det skulle absolut vara möjligt att installera Ubuntu server och väldigt snabbt få upp alla de tjänster du är ute efter! MEN; vill du kunna sköta servern mha GUI verktyg för de syften du beskriver så skulle jag vara lite försiktig.
Typiskt så är servertjänster på Linux i stor utsträckning en fråga om terminalkommandon. Visst;det finns verktyg á la Webmin osv men då är det ofta en fråga om de mest grundläggande funktioner. Skall man göra avancerade saker är det oftast en fråga om terminalen igen.
Är du däremot bekäm med terminalen så : KÖR!
Typiskt så är servertjänster på Linux i stor utsträckning en fråga om terminalkommandon. Visst;det finns verktyg á la Webmin osv men då är det ofta en fråga om de mest grundläggande funktioner. Skall man göra avancerade saker är det oftast en fråga om terminalen igen.
Är du däremot bekäm med terminalen så : KÖR!

Okey, så Terminal is teh shit i denna fråga. Dock är man inte så van vid terminalen. Men det blir ju ett bra sätt att lära sig
. Ska ta och installera upp en dator hemma först som labb dator och se om jag får igång det på korrekt sätt och sedan får man väl ta och göra samma installation på servern på kontoret.
Några bra program som man ska använda sig utav för i dessa ända mål som jag vill ska funka?
Sedan någon bra sida som kan vara till hjälp som man vill lära sig om sakerna?
Tack på förhand
Micke

Några bra program som man ska använda sig utav för i dessa ända mål som jag vill ska funka?
Sedan någon bra sida som kan vara till hjälp som man vill lära sig om sakerna?
Tack på förhand
Micke
-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
http://help.ubuntu-se.org/10.04/serverg ... index.htmlezcii skrev:Sedan någon bra sida som kan vara till hjälp som man vill lära sig om sakerna?
- danno
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Proliant + Ubuntu = BRA val.
Jag har två st ML 110 med ubuntu server edition i.
Har inte haft några problem alls med dem.
Jag har för mig att jag installerade den första 2005.
Sen är de bara uppgraderade lite då & då.
Ubuntu's serverutgåvor har dock inget GUI (vilket passar mig).
Vill du ha en fönstermiljö i din server, är Ubuntus serverutgåvor däremot ett dåligt val.
Jag har två st ML 110 med ubuntu server edition i.
Har inte haft några problem alls med dem.
Jag har för mig att jag installerade den första 2005.
Sen är de bara uppgraderade lite då & då.
Ubuntu's serverutgåvor har dock inget GUI (vilket passar mig).
Vill du ha en fönstermiljö i din server, är Ubuntus serverutgåvor däremot ett dåligt val.