Nyfiken på att skaffa ubuntu.

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Niq
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Nyfiken på att skaffa ubuntu.

Inlägg av Niq »

Hej hopp, har hitta mig in här efter att tröttnat på att köpa nya Windows licenser hela tiden, i hopp om att ubuntu ska vara lösningen har det dock dykt upp lite frågor.

Jag har en gammal dator som bara står, tänkte använda den som köksdator.
Den har:
Amd 64 3800
His 850xt
Asus modekort av delux modell men även det närmar sig 5 års strecket.
2gb RAM
Seagate disk.
Min första fråga är funkar det ens på den datorn? Den har nästan sju åtta år på nacken.

Sen undrar jag Hur går det att integrera en dator med ubuntu i ett nätverk där det redan existerar Windows datorer. Kan man flytta filer osv mellan datorerna, enkelt? Kan man till och med ha ett backup program som jobbar över alla datorerna oberoende W7 eller ubuntu?

Finns det någon anledning att köra 64-bits versionen när man bara har två gb RAM?

Kan man köra flera användarkonton på en dator?

Funkar spotify på ubuntu, lite larvigt fråga men spotify är så mysigt.

Kommer säkert mer frågor och funderingar när jag lär mig mer, men det här är allt för nu.
Hoppas inte det är för förvirrat skrivet, sitter och skriver från min mobil.
wheelie87
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Nyfiken på att skaffa ubuntu.

Inlägg av wheelie87 »

Om du installerar 10.04 som funnits ett bra tag och som är en lite säkrare version (en är LTS-märkt) så bör det funka. Sen är det förståss omöjligt att säga om det finns drivrutiner för varenda liten komponent i din dator.
Hårddisken säger du inget om hur stor den är, men Ubuntu är inte så stort.
Ram-minnet på 2 GB räcker. (Har själv en netbook med lika lite)

Skillnaden på 32-bits och 64-bits låter jag någon annan svara för.

Ja, man kan ha flera användarkonton. Jag vet inte själv exakt vad som delas/inte delas på olika användarkonton, så det får du läsa på dokumentationen eller någon annanstans i forumet. (Sökfunktionen är ett bra hjälpmedel för att hitta rätt i forumet.)

Spotify funkar. Man kan antingen köra vanliga spotify genom ett litet program som heter Wine. (Wine är ett litet program som gör att du kan köra vanliga windows-program i Linux. Finns flera trådar här på forumet om Spotify i Linux.)
Den andra varianten är en beta-version för Spotify i Linux. För det senare behöver du ha Spotify Unlimited eller Premium och det kostar ju 49/99 kr per månad. Spotify genom Wine är gratis om du får det att funka. (Vissa lyckas inte, andra lyckas.)
Ett litet stickspår när vi snackar Spotify: om du laddar ner linux-versionen av spotify så talar du ju om för dom att vi är ytterligare en som vill ha spotify i linux och då lägger de kanske mer krut på det.)

Har du fler frågor är det bara att söka i forumet och hittar du ingen tråd där någon snackar om det så skriver du en egen. Lycka till!
Niq

Inlägg av Niq »

Okok, låter kanon, har kört premium sen det kom så då blir det att testa spotify beta igen.
Hdd är på 200gb minst så det kan inte vara några problem.

Tack för snabbt svar. Skönt med forum som funkar även på natten, är inte i Sverige.

Nu återstår bara Hur det funkar att blanda ubuntu datorer med Windows datorer. I ett nätverk. Kan man samköra dom med backups osv hämta filer från den ena till den andra eller är dom helt omöjliga att samköra?
wheelie87
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av wheelie87 »

Just nätverk har jag ingen koll på. Det får du leta vidare på forumet/dokumentationen och se om du hittar nånting. Annars kanske någon annan hjälper dig. :)

Allt går att lösa, ibland får man krångla lite. Jag tror man måste gilla att greja med inställningar och nya program eller känna nån som gör det om man vill testa Ubuntu. Det är långt ifrån problemfritt. Det är alltid lite grejande, men jag gillar det.
Niq

Inlägg av Niq »

Jag vill mest lära mig något nytt, så jagar information just nu. Då hårdvaran är på andra sidan jorden, men hade lite tid över så började leta information ASAP. Tack i alla fall. Vi får se om någon droppar in mer information det närmsta dygnet.* hoppas*
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Niq skrev:Jag har en gammal dator som bara står, tänkte använda den som köksdator.
Den har:
Amd 64 3800
His 850xt
Asus modekort av delux modell men även det närmar sig 5 års strecket.
2gb RAM
Seagate disk.
Min första fråga är funkar det ens på den datorn? Den har nästan sju åtta år på nacken.
Jag kan inte se varför det inte skulle fungera. Oftast är det faktiskt bättre stöd för något äldre datorer än för helt nya.
Niq skrev:Sen undrar jag Hur går det att integrera en dator med ubuntu i ett nätverk där det redan existerar Windows datorer. Kan man flytta filer osv mellan datorerna, enkelt? Kan man till och med ha ett backup program som jobbar över alla datorerna oberoende W7 eller ubuntu?
Det ska gå bra.
Niq skrev:Finns det någon anledning att köra 64-bits versionen när man bara har två gb RAM?
Därom råder det lite delade meningar. Jag rekommenderar 32-bit.
Niq skrev:Kan man köra flera användarkonton på en dator?
Ja.
Niq

Inlägg av Niq »

Fet, tack båda för svaren.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"