Länka om musiken till egen partition
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Länka om musiken till egen partition
Jag har musiken på en egen partition, och jag skulle vilja länka om Platser-Musik till den partitionen, och även att Rhythmbox automatiskt hittar låtarna. Nu måste jag klicka på "Importera mapp" varje gång, och sen klicka på den partitionen, för att den ska hitta musiken.
Hur gör jag för att det ska funka? Jag har satt en etikett "Music" på den partitionen, och eftersom jag bara har musik där så har jag ingen mapp/katalog som heter Musik, utan bara olika mappar/kataloger för respektive artist.
Jag vill även kunna komma åt den, och länka till den, från andra distar.
Jag vill helst slippa se den där "flygande hårddisken" i naturbilden, som jag har som skrivbordsbakgrund, men jag vill inte ta bort funktionen att montera lösa enheter på skrivbordet, för att lätt kunna avmontera t ex USB-minnen innan jag drar ut dem.
Hur gör jag för att det ska funka? Jag har satt en etikett "Music" på den partitionen, och eftersom jag bara har musik där så har jag ingen mapp/katalog som heter Musik, utan bara olika mappar/kataloger för respektive artist.
Jag vill även kunna komma åt den, och länka till den, från andra distar.
Jag vill helst slippa se den där "flygande hårddisken" i naturbilden, som jag har som skrivbordsbakgrund, men jag vill inte ta bort funktionen att montera lösa enheter på skrivbordet, för att lätt kunna avmontera t ex USB-minnen innan jag drar ut dem.
Senast redigerad av 1 Lennie, redigerad totalt 2 gånger.
- Konservburk
Re: Länka om musiken till egen partition
Det känns som att du helt enkelt vill montera den där partitionen över ~/Musik, och gärna automatisk via /etc/fstab
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Om partitionen monteras automatiskt så kan du göra en symlänk från den till din /home. Jag har gjort så, jag går (i nautilus) in i föräldramappen till mappen där musiken finns, högerklickar på musikmappen och väljer från menyn att skapa länk. Sen flyttar jag länken till min hemmamapp och plockar bort/byter namn på den befintliga musikmappen och sen byter jag namn på min länk till Musik. Nu funkar den länkade mappen precis som om den låg direkt i hemmamappen.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Utanför ämnet: Det där var klart smart. Tack för den vulfgar, den ska jag komma ihågvulfgar skrev:Om partitionen monteras automatiskt så kan du göra en symlänk från den till din /home. Jag har gjort så, jag går (i nautilus) in i föräldramappen till mappen där musiken finns, högerklickar på musikmappen och väljer från menyn att skapa länk. Sen flyttar jag länken till min hemmamapp och plockar bort/byter namn på den befintliga musikmappen och sen byter jag namn på min länk till Musik. Nu funkar den länkade mappen precis som om den låg direkt i hemmamappen.

Jag förstod inte hur jag ska göra... Måste jag dels göra en mapp som heter Musik, och även en föräldramapp till den, för att det ska fungera?
Vad ska jag skriva i de olika kolumnerna i fstab?
Ett problem med symlänkar är att många program ignorerar dessa, t.ex musikspelare när de bygger upp sina bibliotek.vulfgar skrev:Om partitionen monteras automatiskt så kan du göra en symlänk från den till din /home. Jag har gjort så, jag går (i nautilus) in i föräldramappen till mappen där musiken finns, högerklickar på musikmappen och väljer från menyn att skapa länk. Sen flyttar jag länken till min hemmamapp och plockar bort/byter namn på den befintliga musikmappen och sen byter jag namn på min länk till Musik. Nu funkar den länkade mappen precis som om den låg direkt i hemmamappen.
- vulfgar
- ung forumnörd
Det har jag inte haft några problem med, varken i Banshee eller Rythmbox. Jag kör så eftersom jag har ett par parallella installationer med var sin / och var sin /home, men jag vill hela tiden ha samma firefox-profil, samma mappar för dokument, bilder, musik, filmer, samma .wine, samma .VirtualBox mm och det har funkat perfekt.Bowmore skrev:Ett problem med symlänkar är att många program ignorerar dessa, t.ex musikspelare när de bygger upp sina bibliotek.vulfgar skrev:Om partitionen monteras automatiskt så kan du göra en symlänk från den till din /home. Jag har gjort så, jag går (i nautilus) in i föräldramappen till mappen där musiken finns, högerklickar på musikmappen och väljer från menyn att skapa länk. Sen flyttar jag länken till min hemmamapp och plockar bort/byter namn på den befintliga musikmappen och sen byter jag namn på min länk till Musik. Nu funkar den länkade mappen precis som om den låg direkt i hemmamappen.
Vilket tips är det du vill ha förklarat närmare, Konservburks om fstab eller mitt om symlänkar?Lennie skrev:Jag förstod inte hur jag ska göra... Måste jag dels göra en mapp som heter Musik, och även en föräldramapp till den, för att det ska fungera?
Om det är om symlänkarna så kommer en lite utförligare beskrivning hur det ser ut hos mej.
Jag har sparat all min musik i en mapp som heter Musik och den mappen ligger i en separat partition i en mapp som heter vulfgar. Jag går då till mappen vulfgar och högerklickar på mappen Musik och väljer Skapa länk. När länken skapats så markerar jag den, högerklickar och väljer Flytta till hemmamapp. Nu går jag till min hemmamapp, markerar mappen Musik, högerklickar på den och väljer Ändra namn, kallar den tex för Musik1 eller något annat (om mappen är tom så är det bättre att radera den). Nu finns min länk i hemmamappen, men den heter Länk till Musik eller liknande så nu högerklickar jag på den filen, väljer Ändra namn och då kallar jag den för Musik. Nu ska länken hanteras på samma sätt som om mappen Musik verkligen fanns i din hemmamapp. En förutsättning är att partitionen som musiken finns på - som du länkar till - är monterad. Enklast är ju om den monteras automatiskt.
Även om jag inte drabbats av problem så vet Bowmore vad han talar om, det finns säkert vissa program som inte gillar den här lösningen, men det är betydligt enklare att göra än vad det ser ut och det skadar inte att testa.

- Konservburk
Det du behöver är en katalog som heter Musik (om du kör på svenska) och som ligger direkt i din hemkatalog. Det har du förmodligen redan, men annars kan du lätt skapa en sådan med kommandot mkdir -p ~/MusikLennie skrev:Jag förstod inte hur jag ska göra... Måste jag dels göra en mapp som heter Musik, och även en föräldramapp till den, för att det ska fungera?
När det gäller din separata musik-partition så behöver du egentligen ingen föräldrakatalog som heter Musik.
I filen /etc/fstab anger du hur monteringen ska gå till.
I den första kolumnen anger du vilken partition som ska monteras. Det kan du göra med UUID=partitioners_unika_nummer, eller med LABEL=partitionens_namn, eller med en direkt sökväg /dev/partitionen
I den andra kolumenen anger du vart partitionen ska monteras. I ditt fall blir det /home/ditt_loginnamn/Musik
I den tredje kolumenen anger du partitionens filsystem, t.ex. ext4 eller vfat.
I den fjärde kolumenen anger du monteringsalternativ. Om du inte är ute efter något speciellt så fungerar defaults bra.
De femte och sjätte koumnerna ska bara ha varsin nolla 0
Tack för svaren. Jag höll på och testade lite själv igår, och lyckades till sist få det viktigaste att fungera genom att jag gjorde en mapp som jag döpte till Music på musikpartitionen, och sen skrev in /media/Music som monteringspunkt i fstab. (Det kanske hade räckt med /media som monteringspunkt, så skulle jag sluppit en störande extramapp, men det kom jag inte på förrän jag redan gjort den, så det blev det inte av att testa det.)
Sökvägen för att Rhythmbox skulle hitta musiken, och även komma ihåg den efter omstart, blev då file:///media/Music/Music. (Det första Music i sökvägen måste väl då vara etiketten jag satt på den partitionen.)
Nu testade jag att ändra i fstab och istället skriva som monteringspunkt home/mitt_namn/Musik, och då hamnade musiken i rätt katalog, fast under den där störande extramappen, som jag nu vill ta bort...
Vilket är enklaste sättet att ta bort en föräldramapp? Genom Nautilus verkar det bara gå att kopiera lite i taget, tills partitionen är full och jag måste radera dubletterna, och sen kopiera lite till, osv...
Men jag stör mig på att den fortfarande monterar partitionen på skrivbordet. Om man har separat home-partition gör den ju inte det...
Sökvägen för att Rhythmbox skulle hitta musiken, och även komma ihåg den efter omstart, blev då file:///media/Music/Music. (Det första Music i sökvägen måste väl då vara etiketten jag satt på den partitionen.)
Nu testade jag att ändra i fstab och istället skriva som monteringspunkt home/mitt_namn/Musik, och då hamnade musiken i rätt katalog, fast under den där störande extramappen, som jag nu vill ta bort...
Vilket är enklaste sättet att ta bort en föräldramapp? Genom Nautilus verkar det bara gå att kopiera lite i taget, tills partitionen är full och jag måste radera dubletterna, och sen kopiera lite till, osv...
Men jag stör mig på att den fortfarande monterar partitionen på skrivbordet. Om man har separat home-partition gör den ju inte det...
- Konservburk
Om du vill slippa den där extramappen så är det mappen på musikpartitonen du ska göra dig av med. Hur det görs enklast beror nog på hur man föredrar att arbeta. Med terminalkommandon blir det så här:Lennie skrev:Nu testade jag att ändra i fstab och istället skriva som monteringspunkt home/mitt_namn/Musik, och då hamnade musiken i rätt katalog, fast under den där störande extramappen, som jag nu vill ta bort...
Kod: Markera allt
cd /sökväg/till/mappen/där/musikpartitionen/är/monterad/
mv den_störiga_extramappen/* .
rmdir den_störiga_extramappen
Det här är jag inte helt säker på hur det fungerar, men jag misstänker att allt som monteras under /media även syns på skrivbordet.Lennie skrev:Men jag stör mig på att den fortfarande monterar partitionen på skrivbordet. Om man har separat home-partition gör den ju inte det...
Troligen ignorerar de symlänkarna men skannar av mapparna under /media.vulfgar skrev:Det har jag inte haft några problem med, varken i Banshee eller Rythmbox.
Ett annat liknande "problem" är fallet då man installerar en pdf-skrivare (paketet cups-pdf). Om man sen symlänkar ~/PDF-mappen så försvinner pdf-utskrifterna, som normalt hamnar där, uti intet

Man kan ju montera den direkt mot ~/Musik. Är man fler användare som vill komma åt den musik-partitionen automatiskt så är det nog under /media den ska ligga. Sen kan man välja att partitioner under /media inte visas på skrivbordet, men här gäller då valet alla eller inga.Konservburk skrev:Det här är jag inte helt säker på hur det fungerar, men jag misstänker att allt som monteras under /media även syns på skrivbordet.
Jag vet inte om jag var otydlig, eller om jag inte förstod dig och vad kommandot innebär. Jag gjorder alltså en mapp, som jag döpte till Music, direkt på partitionen (som har etiketten Music). Sen flyttade jag all musik och placerade i den mappen. Åt det hållet var det lätt att flytta allt på en gång. Så jag kan inte bara ta bort mappen Music, för då försvinner all musik som nu finns i den... Men om jag inte lyckas få bort den på nåt enkelt sätt, så är det inte hela världen.Konservburk skrev:Om du vill slippa den där extramappen så är det mappen på musikpartitonen du ska göra dig av med. Hur det görs enklast beror nog på hur man föredrar att arbeta. Med terminalkommandon blir det så här:Lennie skrev:Nu testade jag att ändra i fstab och istället skriva som monteringspunkt home/mitt_namn/Musik, och då hamnade musiken i rätt katalog, fast under den där störande extramappen, som jag nu vill ta bort...
Kod: Markera allt
cd /sökväg/till/mappen/där/musikpartitionen/är/monterad/ mv den_störiga_extramappen/* . rmdir den_störiga_extramappen
Jag ändrade, så nu är den inte monterad som /media längre, utan som /home/användarnamn/Musik. Men jag använde Ubuntu Tweak och tog bort bocken från "visa monterade volymer på skrivbordet". Jag får bara tänka på att vara försiktig så jag inte sliter ut t ex ett USB-minne när det används, eftersom jag inte får en påminnelse om att avmontera det, när jag inte längre ser nån ikon på skrivbordet...Konservburk skrev:Det här är jag inte helt säker på hur det fungerar, men jag misstänker att allt som monteras under /media även syns på skrivbordet.Lennie skrev:Men jag stör mig på att den fortfarande monterar partitionen på skrivbordet. Om man har separat home-partition gör den ju inte det...
- Konservburk
För att få bort den ska du först flytta ut allting som ligger i den och sedan ta bort den. Det är vad kommandona som jag visade gör. Du kan lika gärna göra det grafiskt om du vill.Lennie skrev:Jag vet inte om jag var otydlig, eller om jag inte förstod dig och vad kommandot innebär. Jag gjorder alltså en mapp, som jag döpte till Music, direkt på partitionen (som har etiketten Music). Sen flyttade jag all musik och placerade i den mappen. Åt det hållet var det lätt att flytta allt på en gång. Så jag kan inte bara ta bort mappen Music, för då försvinner all musik som nu finns i den... Men om jag inte lyckas få bort den på nåt enkelt sätt, så är det inte hela världen.
Du ska alltså lägga det som nu ligger i Music-mappen "direkt på partitionen" istället.
Okej, tack. Jag får väl testa först med en testmapp, innan jag vågar mig på att använda kommandona på musikmappen...
Jag är nöjd med de svar jag fått, så jag markerar tråden som löst.
Jag är nöjd med de svar jag fått, så jag markerar tråden som löst.
- vulfgar
- ung forumnörd
Tror inte det är så. Om man ska gå efter dom sökvägar som visas för filerna i musikprogrammen så betraktas symlänken som den riktiga mappen. jag har kört direkt mot den riktiga musikmappen också vid tillfälle, men då blev det problem ibland ändå eftersom programmet (Banshee) fick "återfall" och sökte efter musikmappen i hemmamappen. Sökvägarna pekade då också mot mappen i media vilket dom alltså inte gör nu. Sen jag började med symlänkar har jag inte haft det problemet mer.Bowmore skrev:Troligen ignorerar de symlänkarna men skannar av mapparna under /media.vulfgar skrev:Det har jag inte haft några problem med, varken i Banshee eller Rythmbox.
Ett annat liknande "problem" är fallet då man installerar en pdf-skrivare (paketet cups-pdf). Om man sen symlänkar ~/PDF-mappen så försvinner pdf-utskrifterna, som normalt hamnar där, uti intet

Re: Länka om musiken till egen partition [LÖST]
Kollade efter och du har rättvulfgar skrev:Tror inte det är så. Om man ska gå efter dom sökvägar som visas för filerna i musikprogrammen så betraktas symlänken som den riktiga mappen.

Jo är man riktigt bekväm och inte vill "pillra" så fixar Tweak-UI
där lilla problemet galant.... bara att ändra sökvägen dit man vill
där lilla problemet galant.... bara att ändra sökvägen dit man vill

Jag återanvänder den här tråden istället för att starta en ny...
Hur monterar du, och länkar, för att ha gemensamma inställningar för t ex Firefox? Jag skulle också vilja göra det... FF, Chromium, Evolution t ex, skulle ju vara praktiskt att ha samma... Vilka mappar är lämpliga att dela på?vulfgar skrev:Det har jag inte haft några problem med, varken i Banshee eller Rythmbox. Jag kör så eftersom jag har ett par parallella installationer med var sin / och var sin /home, men jag vill hela tiden ha samma firefox-profil, samma mappar för dokument, bilder, musik, filmer, samma .wine, samma .VirtualBox mm och det har funkat perfekt.Bowmore skrev:Ett problem med symlänkar är att många program ignorerar dessa, t.ex musikspelare när de bygger upp sina bibliotek.vulfgar skrev:Om partitionen monteras automatiskt så kan du göra en symlänk från den till din /home. Jag har gjort så, jag går (i nautilus) in i föräldramappen till mappen där musiken finns, högerklickar på musikmappen och väljer från menyn att skapa länk. Sen flyttar jag länken till min hemmamapp och plockar bort/byter namn på den befintliga musikmappen och sen byter jag namn på min länk till Musik. Nu funkar den länkade mappen precis som om den låg direkt i hemmamappen.
- vulfgar
- ung forumnörd
När det gäller firefox så länkar jag till mappen .firefox på min separata partition, dvs ersätter mappen .firefox i min /home-partition med symlänken som jag då ger namnet .firefox.
På motsvarande sätt när det gäller mapparna .wine, .VirtualBox, .dropbox, .filezilla och .evolution. Dom riktiga mapparna ligger på den stora partitionen och sen har jag länkar till mapparna i min /home.
Vilka mappar som är lämpligast att dela på beror lite på vilka program som man vill ha exakt samma profiler för.
När det gäller musikprogrammen så funkar det fint att använda symlänkar till musikmappen, men det kan vara komplicerat och besvärligt att länka till själva musikprogrammets profil pga av att den i vissa fall är lite utspridd i olika mappar.
Jag sparar mina musiklistor i musikmappen varje gång jag ändrat (lagt till) musik och det är ju bara att importera dessa när musiken är importerad. Det är fö lika bra att göra så om man har olika användarnamn för olika installationer, då blir nämligen sökvägen i listorna lite olika, men det är lätt att ändra i en texteditor.
Exempelvis har jag en maverickinstallation med anv namnet vofflan och en natty med anv namnet lotta. Om jag ska plocka in musiklistan från vofflan till lotta så gör jag en kopia av listan (en heter rock-vofflan och kopian blir då rock-lotta) jag öppnar rock-lotta i gedit och kör Sök > Ersätt från menyn, skriver in att /home/vofflan/Music ska ersättas med /home/lotta/Music och väljer Ersätt alla, dvs bara ett par knapptryckningar.
På motsvarande sätt när det gäller mapparna .wine, .VirtualBox, .dropbox, .filezilla och .evolution. Dom riktiga mapparna ligger på den stora partitionen och sen har jag länkar till mapparna i min /home.
Vilka mappar som är lämpligast att dela på beror lite på vilka program som man vill ha exakt samma profiler för.
När det gäller musikprogrammen så funkar det fint att använda symlänkar till musikmappen, men det kan vara komplicerat och besvärligt att länka till själva musikprogrammets profil pga av att den i vissa fall är lite utspridd i olika mappar.
Jag sparar mina musiklistor i musikmappen varje gång jag ändrat (lagt till) musik och det är ju bara att importera dessa när musiken är importerad. Det är fö lika bra att göra så om man har olika användarnamn för olika installationer, då blir nämligen sökvägen i listorna lite olika, men det är lätt att ändra i en texteditor.
Exempelvis har jag en maverickinstallation med anv namnet vofflan och en natty med anv namnet lotta. Om jag ska plocka in musiklistan från vofflan till lotta så gör jag en kopia av listan (en heter rock-vofflan och kopian blir då rock-lotta) jag öppnar rock-lotta i gedit och kör Sök > Ersätt från menyn, skriver in att /home/vofflan/Music ska ersättas med /home/lotta/Music och väljer Ersätt alla, dvs bara ett par knapptryckningar.