Tips på tangetbord?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Predicate
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Tips på tangetbord?

Inlägg av Predicate »

Men hallå där alla, jo nu när jag nyligen läste en tråd om tangentbord hur skitiga dem är så fick jag lite ångest och nu känner jag att jag måste köpa ett nytt tangentbord!

Generellt sätt så känner jag så här nu att jag vill inte ha något flashigt eller gaming tangentbord då jag inte alls spelar lika ofta. Utan ett mer tangentbord som är skönt och skriva på. Då jag programmerar eller ja skriver hela tiden på datorn så vill jag ju ha sköna knappar och ett bekvämt tangentbord.

Jag gillar speciellt dem nya tangent layouten på dem bärbara datorerna som är "nya" där det är lite mellan rum mellan tangenterna. Tycker det är snyggt och ser väldigt stilrent ut.

Men har du något tips på något tangentbord som du använder,vill ha eller något du har hört bra om? Pris är egentligen inget problem men känner generellt sätt att jag inte vill lägga mer en 600-700 kronor.

Med vänliga hälsningar
Preddan! 8)
Noob is just a word... Noob is just a word...... *snuft*
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Tips på tangetbord?

Inlägg av Lao Tzu »

Vore det inte billigare (och miljövänligare) att bara rengöra ditt nuvarande tangentbord? :)
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
Predicate

Inlägg av Predicate »

Lao Tzu skrev:Vore det inte billigare (och miljövänligare) att bara rengöra ditt nuvarande tangentbord? :)
Haha du har så rätt så, men nu har jag använt det så länge, Mellanslaget är sönder så man måste nästintill slå på den för att det skall bli mellan rum. Jag har ingen CAPS LOCK den tog jag bort självmant när jag spelade en kväll, nu är den borta.

Så jag tycker att det är dax för ett nytt nu.
Men jag skall lägga tangetbordet i diskmaskinen efter jag har köpt ett nytt och skall se hur den ser ut efter det. Kan ta kort innan och efter :)
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Jag gillar mitt Kinesis Freestyle. Det är bra motstånd i knapparna, att det sedan går att köra musen mellan tangentbordsdelarna är ju bara en bonus ;)
Användarvisningsbild
Predicate

Inlägg av Predicate »

mcNisse skrev:Jag gillar mitt Kinesis Freestyle. Det är bra motstånd i knapparna, att det sedan går att köra musen mellan tangentbordsdelarna är ju bara en bonus ;)

Oj, är det inte lite obekvämt då? Fast man vänjer sig säkert.. Men det är lite för mycket för mig.. Vill ha som du säger lite motstånd när man trycker och ett stilrent tangentbord.

Tack för tipset!
Användarvisningsbild
Predicate

Inlägg av Predicate »

Nu hittade jag ett som verkar intressant.

http://www.elgiganten.se/product/datore ... board-k300

Titta det lyser orange!!! (UBUNTU) :)

Men tycker fortfarande det är för flashigt :) Men jag köper det.

Men ni får gärna fortsätta tipsa om tangentbord, möss kan vara andra som söker efter tangentbord då kan denna tråd användas :)

Tack igen!
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Predicate skrev:Generellt sätt så känner jag så här nu att jag vill inte ha något flashigt eller gaming tangentbord då jag inte alls spelar lika ofta. Utan ett mer tangentbord som är skönt och skriva på. Då jag programmerar eller ja skriver hela tiden på datorn så vill jag ju ha sköna knappar och ett bekvämt tangentbord.
Om du vill ha ett tangentbord som är skönt att skriva på så bör du överväga att köpa ett som har mekaniska brytare. Det blir en enorm skillnad mot vanliga tangentbord med gummimembran.

Det finns flera olika varianter av mekaniska brytare, vilket du kan läsa mer om här om du är intresserad:

http://www.overclock.net/keyboards/4917 ... guide.html

Jag som skriver mycket (men nästan aldrig spelar datorspel) föredrar de bruna MX-brytarna från Cherry. Här har du två exempel på tangentbord med vanlig svensk layout som har dessa brytare:

http://www.keyboardco.com/keyboard_deta ... RODUCT=753
http://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=3322

Båda dessa går lös på runt 1300:- inklusive moms och frakt, vilket är dubbelt så mycket som du egentligent tänkt spendera. Det är dock väl investerade pengar, värt varenda krona om du frågar mig eller någon annan som skriver mycket. Tänk också på att tangentbord med mekaniska brytare håller betydligt längre än vanliga tangentbord med gummimembran, så du kan utan vidare slå ut investeringskostnaden över många, många år.

Den riktigt kräsne tangentbordsnörden dubblar utan tvekan insatsen och går istället direkt på tangentbordens Rolls-Royce:

http://www.ergoff.se/123-kinesis-advant ... tbord.html

Detta tangentbord har förutom sköna bruna MX-brytare, även en otroligt bekväm skålformad placering av tangenterna. Det krävs dock någon veckas inlärningstid, men sen är man fast för all framtid.
m!rage

Inlägg av m!rage »

Jag är inne på mitt andra Logitech Internet 350. Troligtvis deras allra enklaste modell. Kostade för ett år sedan eller två 29 kr / styck på Kjell & Co och har tjänat mig väl. Har lagt undan det förra på grund av äckel-känslan och dessutom började vissa tangenter bli mjuka och svåra att skriva snabbt på. Troligtvis stämmer det Konservburk sa, men å andra sidan får du väldigt många av den här modellen för 1300 kr ;)
Användarvisningsbild
barzam

Inlägg av barzam »

Das Keyboard har också bra rykte, och går även att köpa med blanka knappar:
http://www.daskeyboard.com/
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Logitech UltraX Flat. Jag är inne på mitt fjärde nu tror jag. Sjukt sköna tangentbord!
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

barzam skrev:Das Keyboard har också bra rykte, och går även att köpa med blanka knappar:
De har bra mekaniska brytare och kostar därefter.
Hund skrev:Logitech UltraX Flat. Jag är inne på mitt fjärde nu tror jag. Sjukt sköna tangentbord!
Jag antar att det är saxbrytare på dessa, dvs som tangentbordet på en bärbar? Ungefär hur länge har varje exemplar hållit?
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Lao Tzu »

Predicate skrev:Men jag skall lägga tangetbordet i diskmaskinen efter jag har köpt ett nytt och skall se hur den ser ut efter det. Kan ta kort innan och efter :)
Det vore ett högst intressant experiment. Lycka till. ;D
(Själv kör jag med bärbar dator och har därför inget tips om bra tangentbord men tydligen finns det de här som har koll även på det.)
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Predicate skrev:

Oj, är det inte lite obekvämt då? Fast man vänjer sig säkert.. Men det är lite för mycket för mig.. Vill ha som du säger lite motstånd när man trycker och ett stilrent tangentbord.

Tack för tipset!
Det är inte obekvämt, förutom att skriva @, {, [, ], } och $. Men dessa är obekväma på alla delade och uppvridna tangentbord. Har löst det genom att programmera med amerikansk layout 8)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Konservburk skrev:
barzam skrev:Das Keyboard har också bra rykte, och går även att köpa med blanka knappar:
De har bra mekaniska brytare och kostar därefter.
Hund skrev:Logitech UltraX Flat. Jag är inne på mitt fjärde nu tror jag. Sjukt sköna tangentbord!
Jag antar att det är saxbrytare på dessa, dvs som tangentbordet på en bärbar? Ungefär hur länge har varje exemplar hållit?
Dom har hållt bra. Första bytte jag ut efter att jag spillde grogg på det. Andra bytte jag ut rätt snabbt när jag såg att fanns en svart modell och det bytte jag ut ett par år senare när det var lite nött och inte kändes så fräsch längre, även fast jag rengör dom regelbundet känns det iaf fräscht att köpa ny en gång om året eller så.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
m!rage

Inlägg av m!rage »

@er med dyra tangentbord:
Kör ni DVORAK också?
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Hund skrev:Dom har hållt bra. Första bytte jag ut efter att jag spillde grogg på det. Andra bytte jag ut rätt snabbt när jag såg att fanns en svart modell och det bytte jag ut ett par år senare när det var lite nött och inte kändes så fräsch längre, även fast jag rengör dom regelbundet känns det iaf fräscht att köpa ny en gång om året eller så.
Det där med fräschheten är viktigt. Gamla kladdiga tangetbord är inte kul att använda. Jag plockar isär mitt tangentbord och rengör grundligt ett par tre gånger om året. Det känns som nyköpt efteråt.
m!rage skrev:@er med dyra tangentbord:
Kör ni DVORAK också?
Nej, men jag kör å andra sidan inte med QWERTY heller.
m!rage

Inlägg av m!rage »

Vad använder du då?
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

m!rage skrev:Vad använder du då?
Jag använder min helt egna layout där inte bara bokstäverna, utan även resten av tangenterna (shift, enter, tab, esc, osv) är ommöblerade. Jag har t.ex. shift under pekfingrarna istället för under lillfingrarna.
m!rage

Inlägg av m!rage »

Tog det lång tid att lära sig? Sparar den mycket tid jämfört med QWERTY? Och hur har du löst det med kortkommandon? När jag provade på DVORAK för ett tag sedan hade jag stora problem med att använda ctrl-c, ctrl-v och liknande.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

m!rage skrev:Tog det lång tid att lära sig?
Lite svårt att svara på. Det var inte så att jag först hittade på en ny layout och bytte till den för att sedan lära mig den på en viss tid. Det har snarare varit en process där jag och min layout har utvecklats tillsammans med små och stora ändringar allteftersom. Detta har hållit på sedan 2002, men utan några större avgörande ändringar sedan 2006. Det brukar dock ta som mest en vecka innan jag har vant in mig igen efter en ändring.

Jag bytte från QWERTY till DVORAK några år innan jag gick över till min egen layout. Den gången tog det mig mer än två månader att anpassa mig.
m!rage skrev:Sparar den mycket tid jämfört med QWERTY?
Det vet jag egentligen inte.

För mig handlar det uteslutande om bekvämlighet. Jag har dock varit ganska noggrann med att få till bra jämförelser mellan olika layouter för att lätt kunna bilda mig en uppfattning om hur bekväma eller obekväma de är. Om du är intresserad av ungefär hur jag bar mig åt så finns det en grundläggande beskrivning av tillvägagångssättet i en tre år gammal tråd:

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=35&t=25970

Och en del ytterligare information och även diagram och siffror här:

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 26#p288326
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 85#p288385
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 78#p289478
m!rage skrev:Och hur har du löst det med kortkommandon? När jag provade på DVORAK för ett tag sedan hade jag stora problem med att använda ctrl-c, ctrl-v och liknande.
För mig har det inte varit något problem eftersom jag ser det som att sådana kortkommandon hör ihop med bokstäverna snarare än tangenterna. Men för den som mer inne på linjen att kortkommandona hör ihop med själva tangenterna så går det rent layouttekniskt att göra så att du t.ex. får ctrl-c genom att trycka på ctrl och tangenten som ger c i QWERTY oavsett vilket tecken den tangenten ger utan ctrl nertryckt.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"