Ingen VST mapp i LMMS [LÖST]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Rjinswand
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Ingen VST mapp i LMMS [LÖST]

Inlägg av Rjinswand »

Hej, hoppas det här är rätt kategori för frågan.

Problemet jag har är precis det som tråden heter, jag vill ha en bra gitarr VST till LMMS men jag verkar inte ha någon VST mapp att lägga den i. Någon som vet hur jag kan lösa det?
Att göra en mapp som heter VST i LMMS mappen verkar inte fungera (även om det är där det står att mappen ska vara i settings).

Ja, jag har provat Ctrl+H

/Philip
Senast redigerad av 1 Rjinswand, redigerad totalt 1 gånger.
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Ingen VST mapp i LMMS

Inlägg av ubot »

Du kan alltid söka efter vst-katalogen med kommandot:

Kod: Markera allt

find $HOME -iname 'vst'
Har du installerat paketet lmms-vst?
Kontrollera att paketet är installerat med:

Kod: Markera allt

apt-cache show lmms-vst
Här är lite information om att använda VST i LMMS: http://lmms.sourceforge.net/wiki/index. ... _with_VSTs
Rjinswand

Inlägg av Rjinswand »

Är inte så duktig än på att förstå vad terminalen säger så jag kollade i synaptic, lmms-vst är installerat, jag till och med installerade om det men ser ingen förändring.

Jag testade att kopiera och klistra in sök-koden också utan resultat, terminalen verkade inte ens reagera annat än med en ny rad, skulle jag ändrat något i raden?
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av ubot »

Nej, om Terminalen svarar med en ny rad och om du har klistrat in exakt vad jag skrev så finns inte katalogen i din Hemkatalog. Precis som du misstänkte. Har du kollat på länken till lmms wiki och har du försökt att få det att fungera genom Wine? Det verkar som om vst kräver att man använder Wine för att det ska fungera?
Rjinswand

Inlägg av Rjinswand »

Jag tittar lite just nu, wine har jag sedan innan, men "Add the Vestige instrument from the toolbar on the left" (som är steget efter installera wine) förstår jag inte alls, vad är vestige och vilken toolbar? :P
kilko

Inlägg av kilko »

Rjinswand skrev:Jag tittar lite just nu, wine har jag sedan innan, men "Add the Vestige instrument from the toolbar on the left" (som är steget efter installera wine) förstår jag inte alls, vad är vestige och vilken toolbar? :P
Se om jag förstått detta rätt du har en vanlig lmms installation på din ubuntu installation ,och letar efter Add the Vestige instrument from the toolbar on the left i wine sedan ?

Du måste nog installera lmms i wine och sedan adda pluginet därifrån eftersom det inte fungerar i linux/ubuntu.

En grej jag själv brukar göra för att gå loss med guran är att helt enkelt klicka upp (preset default) från tex skiessi the onion och sedan gå loss med den i andra tracks/låtar riktigt kul är det.
Rjinswand

Inlägg av Rjinswand »

Okej, får testa att köra det genom Wine sen, riskerar det inte att bli ännu instabilare då dock? :P Tack för tipset med skiessi, trodde inte man kunde få till ett så bra gitarrljud utan VST, dock är jag lite ute efter gitarr VST för jag vill kunna göra något mer åt metal-hållet.
Rjinswand

Inlägg av Rjinswand »

Det var visst jag som var för lat för att använda ögonen, vestige fanns i lmms och jag lyckades ladda en vst från det så jag markerar tråden som löst. Tack i alla fall!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"