Upplösningsproblem. Gigabyte Radeon 9600 PRO,Syncmaster 913v

Problem med att spela musik, film osv.
aoeii
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Upplösningsproblem. Gigabyte Radeon 9600 PRO,Syncmaster 913v

Inlägg av aoeii »

Hej!

Jag har nyligen installerat Linux Mint (men vad jag förstår är det baserat på Ubuntu och ert använderforum verkade så trevligt så jag vänder mig hit) på min dator.

Jag körde hela helgen med denna dator plus en 19" LCD-skärm från IBM på 1280x1024@60hz utan problem. Idag har jag dock bytt skärm till en SyncMaster 913v (Samsung - också 19" LCD) och kan inte ens välja den upplösningen längre. Är fast på en 1024x768@60hz och den enda storleken jag kan välja över det är en 16:9 (tror det var 1280x768). Jag har tyvärr inte IBM-skärmen här.

Tillsynes är det alltså skärmen som felar och inte grafikkortet (eftersom jag tidigare kunnat köra högre upplösning). Vad jag förstått finns inget stöd för att ladda ned nya drivrutiner till grafikkortet och jag har ingen xorg.conf över huvud taget (hjälp!?).

Ligger problemet hos skärmen? Om inte, varför fungerade det förut? Jag har stor datorvana och lär mig fort men är just nu alldeles för grön på Ubuntu/Linux Mint för att lösa detta själv.

Har ni någon aning?
kilko
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Upplösningsproblem. Gigabyte Radeon 9600 PRO,Syncmaster

Inlägg av kilko »

Du kan läsa mer om supporten för ditt kort här
https://help.ubuntu.com/community/RadeonDriver

Det är altså mesa drivern du skall ha till ditt kort har du den kan du släppa den biten helt.

Nu ska vi se här i en terminal

Kod: Markera allt

Xorg -configure
så ska du ha en xorg.conf i din hemmamapp flytta den till etc/X11
då genom

gksudo nautilus
i Gnome eller

kdesu konqueror
i KDE

sedan kan du lägga till modes som det beskrivs här du kan även använda