Enkel Mat

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
fd.svensson
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Enkel Mat

Inlägg av fd.svensson »

Ett par lätta unk*s matrecept.
Korv stroganoff
Ta en lök och hacka den så fint du vill, sätt på en kastrull med lite vatten som täcker den ilagda löken, skär upp korven och pytsa på vatten i kastrullen medans
då vattnet annars kokar bort. Jag brukar även ha i rödpeppar, vitpeppar och svart peppar nu. När korven är färdig skuren häller man i den + lite mer vatten, så mycket som
man tycker att stroganoffen ska bli. Därefter tar men ketchup, själv använder jag heinz men antar att det går bra med vilken som. En tredjedels flaska
är vad jag tycker är lagom, för att få den mer tjock så brukar jag reda den med vetemjöl. färdigt.
Disken här blir 1 kastrull och 1 kniv. Du har inget tillagt salt eller fett.

Någon sorts pasta
Skär kassler i små bitar samt lite lök
Kocka upp makaroner som vanligt, skölj som vanligt och häll tillbaka i kastrullen, släng i kassler och lök, rör om, kläck 2 ägg i och rör om hastigt. Färdigt.
Disken här blir 1 kastrull och 1 kniv

Ugnspankaka
Skär kassler eller korv i "lagom" bitar, vispa pannkaks smeten, häll i den i ugnsformen, droppa i kasslern eller om du valt korven, in i ugnen.
Gott till är lingon.
Disken här blir ugnsform, visp och kniv,
:) Om någon gör dig illa. Skriv ner det i sanden. Om någon gör dig gott. Knacka in det i sten. :) Afrikanskt ordspråk
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Enkel Mat

Inlägg av Rune.K »

Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

HELSTEKT GRÄFLING
En ung gräfling, kryddor, smör.
Då gräflingen är flådd, urtagen och putsad, lägges den i vatten, som på 24 timmar ombytes en gång. Det feta tranaktiga borttages. hvarefter köttet förvälles två gånger och skummas; kokningen bör fortgå några minuter varje gång, så att lukt och smak av tran försvinner. Därefter lägges den i nytt vatten med kryddor, såsom salt, peppar, nejlikor, lagerblad, lök, enbär och något ättika, samt får koka tills köttet känns mört; spadet frånsilas, och gräflingen insättes i ugn, stekes hel med smör, öfvergjutes ofta med något af det frånsilade spadet och påspädes med grädde efter smak. Upplägges, serveras och är lika god varm som kall.

STUFVAD GRÄFLING
Gräflingen flås och kokas i saltadt vatten, hvarunder fettet afskummas med noggrannhet. Sedan sönderstyckas köttet, kryddas och stufvas på vanligt sätt samt bör serveras mycket varmt. Fettet skiras och förvares till stekning m.m., och spadet kan med tillsats af morötter och andra grönsaker användas till soppor.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Kan du steka pannkakor? Då är detta inte mycket svårare, men passar bättre som fredagsmys på tu man hand.

Galetter

5 dl vatten
1 dl filmjölk
3 dl bovetemjöl (affären gömmer det kanske vid hälsokosten så att du ska få leta)
1 dl vetemjöl (glutenallärgiker hoppar över det och tar mer bovete)
2 ägg
50 g smör

Blanda torrvarorna, vispa i det våta lite i taget och låt smeten vila en stund, gärna till dagen efter men den funkar efter tjugo minuter eller så.

Medan smeten vilar sig plockar du fram pålägget och värmer ugnen till 225 grader.

Som pålägg/fyllning duger lite vad som helst men jag föreslår...

1)
Ett par centimetertjocka skivor chevre-ost
Flytande honung
Pinjenötter
Ruccolasallad

Värm allt utom salladen i ugnen innan servering

2)
Västerbottenost
Creme fraise/gräddfil
Ishavsrom (eller löjrom om du vill göra dig till lite extra)
Ev en klick skagenröra
Hackad rödlök

Lägg på ett par skivor ost på galetten och smält i ugnen och lägg på resten innan servering

Servera med torr cider. Gröna skylten har några goda franska i "champagneflaska"

(En skvätt calvados är gott att ha efteråt.)

Får du galetter över går de bra att frysa eller spara i kylen i alla fall om du inte hunnit lägga på något pålägg. Det kan ju också vara ett knep om du vill förbereda.

BTW: unna dig ett ordentligt pannkaksjärn (i gjutjärn). En kock tipsade mig om att aldrig använda pannkaksjärnet till nåt annat, så till korv och bacon använder du stekpannan...
Senast redigerad av 1 Urban Anjar, redigerad totalt 5 gånger.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Pannbiff

500 g. köttfärs
1/2 dl. ströbröd
1 dl. vatten
1 ägg
ev. 1 gul lök
1 tsk. salt
peppar
ev. buljong

Blanda ströbrödet, vattnet, ägget och en finhackad lök och låt ströbrödet svälla. Tillsätt köttfärsen och kryddorna och sen är det bara att steka.
Jag brukar göra tunna biffar för att det ska gå snabbare.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Fiskgryta.
Funkar lika fint med djupfryst fisk som med färsk, man kan använda olika sorter, det man har tillgängligt (dock ej sill/strömming eller liknande)

Det behövs lite grönsaker, exempelvis bladspenat, purjolök, paprika, dill, lök, zucchini, tomater osv. Det går också att använda frysta grönsaker, tex wok- eller sommarblandning. Man tar det man har, det är gott med ett par olika slags grönsaker, men kanske inte blanda alltihop.
Det behövs också buljongtärning/fond (gärna grönsaks och/eller kalv)
Creme fraiche/grädde/matlagningsyoughurt (samma här, man tar det man har tillgängligt).
En liten skvätt vitt vin/sherry är gott i , men inte nödvändigt. Citronsaft funkar bra också.
Cayennepeppar, röd curry, honung, salt.

Börja med att dela grönskaker i mindre bitar (frysta grönsaker behöver tinas först).
Fräs upp grönsakerna, dom behöver inte få färg.
Häll på lite vatten och vinet (sherryn/citronsaften) och tillsätt buljongtärning/fond.
Tillsätt grädden och låt det koka upp så att buljongtärningar och ev creme fraiche osv är helt upplöst. Krydda efter smak med röd curry och/eller cayennepeppar. Smaka av med salt, honung, vin/citron och kryddorna.

Dela fisken i tärningar (ca 2x2 cm) och lägg i grytan. Låt puttra tills fisken är genomkokt, det kan ta olika lång tid beroende på hur kall fisken är och hur stora bitarna är. Det är bara att sticka ner en gaffel eller en sticka i nån av fiskbitarna och kolla.

Man kan ha tex pasta till, men om det är tillräckligt med grönsaker kan man äta grytan utan andra tillbehör.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
charlietux
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av charlietux »

själv är jag skyldig till att vid flera gånger begått synden lättja ;)
brukar köpa kamben och till detta käka sallad (apetina classic i glasburk,hackad rödlök i ca 3x3x3 mm kuber ,sallads strimlor av isbergsallad i i strimlor med en bredd på ca 3mm å ca 10 cm längd samt ekologiska cocktail tomater av märket garant de är delade i 1/8 delar och en matsked olivolja och kryddor i från apetina burken och en halv tesked vinäger med vitlöks smak av märke borggårdens buteljerat i en 250 ml butelj). ;D
Användarvisningsbild
vidarvega
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av vidarvega »

1 kg wokgrönsaker (frysta)
1 kg kycklingfilé
2 burkar kokosmjölk
2-6 msk grön currypasta (OBS ej Blue Dragon)
En skvätt fisksås och ostronsås.
olja och en kastrull.
Hetta upp en kastrull i med olja och currypasta, sen grönsaker.
Låt liksom vätska ånga bort från grönsakerna.
I med resten koka tills kycklingen är färdig.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"