Byta ikon på avstängningsknappen.

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
Henrik Jansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Byta ikon på avstängningsknappen.

Inlägg av Henrik Jansson »

Jag använder Ubuntu 10.04
Är det någon som vet var i filsystemet man hittar ikonen till avstängningknappen i hörnet, eller som egentligen heter "Indikatorpanelprogram 0.3.7"?
Jag har letat i usr share icons och i pixmaps men hittar den inte.
Använder just nu "Humanity" men många ikoner är gråa och tråkiga i Humanity.
Jag har märkt att flera av dessa gråa tråkiga ikoner byts inte när man byter ikoner i temainställningarna, beror det på att de inte finns med i alla ikonteman och då behålls den gamla? eller är det samma ikoner i flera teman?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Re: Byta ikon på avstängningsknappen.

Inlägg av vulfgar »

Alla ikonteman funkar på så sätt att om inte ikonen för en viss applikation finns i temat så hänvisar temat till ett annat tema, ibland kan det hänvisa till flera teman.

När jag exempelvis kollar i filen index.theme (kan öppnas i textredigeraren) för temat ubuntu-mono-dark så finns följande rad

Kod: Markera allt

Inherits=Humanity-Dark,gnome,hicolor
Ikoner som fattas i temat ubuntu-mono-dark hämtas alltså från temat Humanity-Dark och finns dom inte där så hämtas dom istället från temat gnome och i sista hand från temat hicolor.

Det kan alltså vara ett lite detektivarbete för att hitta vilka ikoner som ska bytas ut.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Henrik Jansson

Inlägg av Henrik Jansson »

aha.. det förklarar en del..
Men hur vet man vilken ikon som är vilken på panelen då? Exempelvis avstängningknappen, den ska väl ha ett visst filnamn? Om man vet vad den heter så skulle man ju kunna lägga in en ikon med det namnet i det temat man har valt.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Det luriga är att även det kan finnas anvisningar till i filen jag nämnde, det kan alltså variera lite. I temat Humanity-Dark så finns tex system-shutdown-panel.svg och system-shutdown-restart-panel.svg
I temat gnome så finns system-shutdown.png

Det enklaste är att byta ut ikonen i temat som ditt ikontema hänvisar till. Annars måste du sannolikt in och greja i filen index.theme för ikontemat och lägga till mappen för avstängningsikonerna. Vanligt är att dessa finns i en mapp under ikontemat som heter /16x16/actions
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"