Utdelning av extra hårddisk.

Partitionering, hårddiskar, kontrollerkort och optiska enheter
Användarvisningsbild
Blanders
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Utdelning av extra hårddisk.

Inlägg av Blanders »

Hej,
Jag försöker dela ut min ena hårddisk.
Var någonstans i smb.conf lägger man till raden
usershare owner only = false
enligt meddelandet på bif skärmbild?

Är detta allt som behövs?

Tack på förhand.
Bilagor
Skärmbild-Mappdelning.png
Skärmbild-Mappdelning.png (26.94 KiB) Visad 1898 gånger
m!rage

Re: Utdelning av extra hårddisk.

Inlägg av m!rage »

Du kanske hellre ska ändra så att du själv äger mappen du försöker dela ut? Öppna egenskaper för den och kolla under rättigheter vem som är ägaren för tillfället.

EDIT: Det är förstås root eftersom det är en enhet under /media. Jag hade istället delat ut mapparna individuellt som ligger på hårddisken och ägs av min användare. Men det kanske inte fungerar i din situation?
Användarvisningsbild
Blanders
Kontakt:

Inlägg av Blanders »

m!rage skrev:Du kanske hellre ska ändra så att du själv äger mappen du försöker dela ut? Öppna egenskaper för den och kolla under rättigheter vem som är ägaren för tillfället.

EDIT: Det är förstås root eftersom det är en enhet under /media. Jag hade istället delat ut mapparna individuellt som ligger på hårddisken och ägs av min användare. Men det kanske inte fungerar i din situation?
Ok, jag vet inte riktigt hur du menar. Under Användare och grupper?
m!rage

Inlägg av m!rage »

Jag vet inte om det är att rekommendera att göra så på hela hårddiskar egentligen. Skulle det fungera för dig att bara dela ut vissa mappar på hårddisken istället? Alltså om du har en som är monterad på /media/160GB och som innehåller mapparna Filmer och Musik så delar du bara ut /media/160GB/Filmer och /media/160GB/Musik. Dessa mappar kan sedan din egen användare äga, även om det är root som äger /media/160GB. Jag tror att det är mer korrekt att göra så, men jag kan ha fel.

(Det jag menade är att du högerklickar på mappen, väljer egenskaper och sedan fliken rättigheter. Där ser du vem som äger en fil eller en mapp, men jag såg nu att det inte går att ändra på det sättet, såvida du inte kör filhanteraren som root.)
Användarvisningsbild
Blanders
Kontakt:

Inlägg av Blanders »

Jag upptäckte igår när jag formaterade ett usb-minne till ext3 att samma problem uppstår. FAT32 gör däremot att minnet blir åtkomligt som en vanlig mapp, s a s. En aha-upplevelse för mig som är helt okunnig om sånt här.
(Varför skiljer man på linux och windows-format på detta sätt?)

Formaterar jag om hårddisken till FAT32 borde den oxå bli fullt tillgänglig utan massa tjafs om root och utdelning?
Skriv svar

Återgå till "Lagring"