Hej,
Jag har ett problem jag inte förstår. Jag har en 200M EFI partition (mbp5,5), en ubuntu partition (c.14G), en swap (1G) och därutöver +200G som jag vill formatera som extended för att på denna ha några logical partitions. Problemet är att GParted inte ger mig möjlighet för att formatera det icke-allokerade utrymmet som extended (se screenshot2). Varför inte?
Mitt partitionsschema på screenshot1.
Tacksam för hints.
GParted vill inte skapa extended partition [LÖST]
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
GParted vill inte skapa extended partition [LÖST]
Senast redigerad av 1 barnabooth, redigerad totalt 24 gånger.
- rewz
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Re: GParted vill inte skapa extended partition
Hur startade du Gparted ? som root eller user ?
du måste ha root behörighet för att skapa en partition.
du måste ha root behörighet för att skapa en partition.
- ThinLizzy
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
ditt filsystem ser monterat ut, och då går det inte.
du måste göra detta från en live-session. boota datorn från en usb-pinne.
du måste göra detta från en live-session. boota datorn från en usb-pinne.
tjena,
extended partition måste vara den sista partitionen, och du har en primär partition i slutet av disken (swap).
Det du först måste göra är att:
du behöver inte avmontera filsystem på disken för att skapa nya partitioner av oallokerat utrymme
extended partition måste vara den sista partitionen, och du har en primär partition i slutet av disken (swap).
Det du först måste göra är att:
- stänga av swap
- radera swap partition
- skapa en extended partition
du behöver inte avmontera filsystem på disken för att skapa nya partitioner av oallokerat utrymme
blogg @ Gargamel.NU
Orsaken till att du inte kan skapa logiska partitioner är att din partitionstabell är av typen GPT, alltså inte MBR. Du kan kolla upp det med kommandot
som då ska ange "Partition table: gpt".
Om du istället kör kommandotså kommer du att få en varning som anger detta då fdisk inte klarar av GPT.
Nu har jag ingen erfarenhet av GPT men har förstått att GRUB2 klarar av GPT, dvs har native support. Så istället får du skapa primära partitioner då gränsen för GPT tror jag är 128 primära partitioner.
Men innan du går vidare behöver du bestämma om du ska ha kvar GPT eller gå över till MBR. Vissa äldre OS, t.ex Windows XP, stöder inte GPT. Oberoende av hur du gör så rekommenderar jag dig att ta backup på dina viktiga filer innan du går vidare.
Kod: Markera allt
sudo parted -l
Om du istället kör kommandot
Kod: Markera allt
sudo fdisk -l
Nu har jag ingen erfarenhet av GPT men har förstått att GRUB2 klarar av GPT, dvs har native support. Så istället får du skapa primära partitioner då gränsen för GPT tror jag är 128 primära partitioner.
Men innan du går vidare behöver du bestämma om du ska ha kvar GPT eller gå över till MBR. Vissa äldre OS, t.ex Windows XP, stöder inte GPT. Oberoende av hur du gör så rekommenderar jag dig att ta backup på dina viktiga filer innan du går vidare.
-
Tusen tack för alla svar!
Jag kan skapa primära partitioner från gparted på ubuntu-hårddisken, men jag hade också tidigare -- för att det verkar säkrare -- försökt från gparted live cd:s (mer om det senare). Det hjälpte inte för mig (men gör det säkert för andra) att radera swap-partitionen, för det verkar vara som den siste svararen skriver, att min partitionshanterare (eller vad det heter) inte stödjer externa partitioner. Jag vill göra allt det där i weekenden, eftersom jag behöver en rullande maskin på jobbet i morgon. Allt data är tryggt backupat (som alltid, eftersom jag ofta får system att crasha ...).
Intuitivt är jag stensäker på att det är för att partitionshanterarenn inte klarar extended, men jag skall läsa bowmores post grundigt lördag morgon och taga i tu med det hela. Jag skall inte dual boot windows, däremot var min plan att köra archlinux och ha en data-partition (inte delad /home) och då jag hade läst att man inte kunde ha mer än 4 primära partitioner så tänkte jag förberede med en utvidgad och logiska partitioner, men nu förstår jag att det kanske alls inte är nödvändigt.
Nuväl. Jag stötte på ett annat problem (som kanske skall ha en ny tråd, kanske inte, jag tager det inte så tungt). Jag har i processen bränt olika versioner av GParted Live och försökt boota med alla tänkbara tangenter och tangentkombinationer. Ingen lycka. cd:erna spinner upp men slutar efter ett tag och jag får allralydigast boota upp i 10.10. Jag har försökt med ett hav av olika bootbara cd:er med samma resultat, endast apples installations dvd vill boota. Det liknar en gammal bug (som dock är behörigt löst tydligen: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/546393) och som jag inte orkar gräva i just nu för det kan mycket väl också vara någonting som jag bara inte har fattat.
Igen, tusen tack för alla svar, och jag meddelar åtminstone i helgen hur det gick.
Jag kan skapa primära partitioner från gparted på ubuntu-hårddisken, men jag hade också tidigare -- för att det verkar säkrare -- försökt från gparted live cd:s (mer om det senare). Det hjälpte inte för mig (men gör det säkert för andra) att radera swap-partitionen, för det verkar vara som den siste svararen skriver, att min partitionshanterare (eller vad det heter) inte stödjer externa partitioner. Jag vill göra allt det där i weekenden, eftersom jag behöver en rullande maskin på jobbet i morgon. Allt data är tryggt backupat (som alltid, eftersom jag ofta får system att crasha ...).
Intuitivt är jag stensäker på att det är för att partitionshanterarenn inte klarar extended, men jag skall läsa bowmores post grundigt lördag morgon och taga i tu med det hela. Jag skall inte dual boot windows, däremot var min plan att köra archlinux och ha en data-partition (inte delad /home) och då jag hade läst att man inte kunde ha mer än 4 primära partitioner så tänkte jag förberede med en utvidgad och logiska partitioner, men nu förstår jag att det kanske alls inte är nödvändigt.
Nuväl. Jag stötte på ett annat problem (som kanske skall ha en ny tråd, kanske inte, jag tager det inte så tungt). Jag har i processen bränt olika versioner av GParted Live och försökt boota med alla tänkbara tangenter och tangentkombinationer. Ingen lycka. cd:erna spinner upp men slutar efter ett tag och jag får allralydigast boota upp i 10.10. Jag har försökt med ett hav av olika bootbara cd:er med samma resultat, endast apples installations dvd vill boota. Det liknar en gammal bug (som dock är behörigt löst tydligen: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/546393) och som jag inte orkar gräva i just nu för det kan mycket väl också vara någonting som jag bara inte har fattat.
Igen, tusen tack för alla svar, och jag meddelar åtminstone i helgen hur det gick.
-
Ok. Jag kunde inte låta bli att åtminstone köra komandoerna. Mycket rigtigt. gpt. Jag ser ingen grund till att byta till mbr, väl? Utan jag kör på med flera primära partitioner. Nu när jag tänkter efter så har jag undrat mig över att jag inte har fått varningar för att jag har haft mer än 4 primära partitioner (det hade jag också tidigare som dual boot mac & 10.04.) Men jag hade ingen aning om alla dessa detaljer. Igen tack. För att jag går ut ifrån att jag nu tryggt kan köra med 5 (t.ex) primära partitioner, varför jag markerar denna som löst, inte sant?
$ sudo parted -l
Modell: ATA ST9250315ASG (scsi)
Disk /dev/sda: 250GB
Sektorstorlek (logisk/fysisk): 512B/512B
Partitionstabell: gpt
Nummer Början Slut Storlek Filsystem Namn Flaggor
1 20,5kB 210MB 210MB fat32 EFI System Partition startbar
2 211MB 15,9GB 15,7GB ext4
3 249GB 250GB 1049MB linux-swap(v1)
$ sudo fdisk -l
Disk /dev/sda: 250 GB, 250056737280 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 30401 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sda1 * 1 26 208813 83 Linux
Warning: Partition 1 does not end on cylinder boundary.
/dev/sda2 26 1938 15358140 83 Linux
Warning: Partition 2 does not end on cylinder boundary.
/dev/sda3 30274 30402 1028160 82 Linux Swap / Solaris
Warning: Partition 3 does not end on cylinder boundary.
$ sudo parted -l
Modell: ATA ST9250315ASG (scsi)
Disk /dev/sda: 250GB
Sektorstorlek (logisk/fysisk): 512B/512B
Partitionstabell: gpt
Nummer Början Slut Storlek Filsystem Namn Flaggor
1 20,5kB 210MB 210MB fat32 EFI System Partition startbar
2 211MB 15,9GB 15,7GB ext4
3 249GB 250GB 1049MB linux-swap(v1)
$ sudo fdisk -l
Disk /dev/sda: 250 GB, 250056737280 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 30401 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sda1 * 1 26 208813 83 Linux
Warning: Partition 1 does not end on cylinder boundary.
/dev/sda2 26 1938 15358140 83 Linux
Warning: Partition 2 does not end on cylinder boundary.
/dev/sda3 30274 30402 1028160 82 Linux Swap / Solaris
Warning: Partition 3 does not end on cylinder boundary.