Install alongside other operating systems...

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
krs

Install alongside other operating systems...

Inlägg av krs »

Hej!

Det var väl sisådär fyra år sedan jag senast installerade Ubuntu på en dator och kanske två år sedan jag senast använde det så jag är helt klart en nybörjare åter igen.

Till min stora glädje såg jag att installationsprocessen blivit enklare på de fyra åren som gått sedan senast. Efter att ha läst lite här i forumen och på ubuntu.com förstod jag att installationsskivan skulle ordna allt och att inga direkta förberedelser skulle behövas mer än att skapa utrymme på hårddisken.

Pepp att komma igång så rensande jag fram 90 GB plats på min 320 GB-hårddisk med Windows Vista. Tänkte dock att det borde räcka med kanske max 30 GB till Ubuntuinstallationen.

Väl inne i installationsmenyerna väntade jag på att få välja vad som i de engelska menyerna heter "Install alongside other operating system" för att kunna köra Ubuntu dualboot med redan existerande Windows Vista. Jag fick dock aldrig det valet. Jag fick bara välja mellan de två andra alternativen rensa hårddisken helt eller partionera manuellt.

Någon som vet vad detta kan bero på? Jag har alltså inte defragmenterat hårddisken innan men fick här i forumet känslan av att det inte ska behövas. Om det nu ska krävas lite mer hardcore nörderi för att få in Ubuntu på datorn så får jag väl kavla upp ärmarna, putsa glasögonen och med hjälp av er på forumet se till att lyckas ändå men jag hade hoppats på att det skulle vara lika enkelt som det lät.

Stort tack för hjälpen på förhand!

/Kristoffer
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Install alongside other operating systems...

Inlägg av ubot »

Prova att defragmentera Vista. Det kanske inte hjälper men det är inte fel ändå. Ubuntu installeras på största sammanhängande utrymmet vid sidan av ett annat operativsystem så en defragmenteraing kanske fixar biffen.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"