Hej i forumet.
När frugans laptop, en 4 år gammal Acer Aspire 5100, kraschat p g a tvärstopp i hårddisken, och hon förklarat sig lycklig med sin nya Macbook, måste jag naturligtvis experimentera lite.
Med hjälp av en överbliven hårddisk ur bonussonens skrotlåda samt Ubuntu 10.10 väcktes nytt liv i datorn.
Installationen gick snabbt och enkelt, och datorn känns mycket rappare än förut, när Windows XP skulle stå för det operativa.
För att retas lite med husets macentusiaster, ställde jag om utseendet med hjälp av temat Radiance, anpassat med kontroller från Raleigh och fönsterram från Evil Mac.
Som pricken över i installerades Docky.
Resultatet blev i mitt tycke en Mackopia som utseendemässigt överträffar originalet.
Så långt var resultatet över förväntan.
Men sen började det!
Efter två månaders användning har jag noterat följande:
Docky frågar då och efter något som heter Compositing, och som skall installeras för att Docky skall fungera korrekt – vilket det tycks göra ändå!?
Jag vill kunna starta datorn utan att behöva ange lösenord. Detta har jag inte lyckats lösa i Ubuntu 10.10 (men väl i 8.04, som jag installerat i husets urgamla reservdator). Som det nu är måste jag t o m slå in lösenordet två gånger för att komma igång (en gång om jag inte använder mig av automatisk anslutning till det trådlösa nätverket).
Datorns inbyggda minneskortsläsare fungerar inte. Kamera kan dock anslutas via USB-kabel.
Utseende 1: Inställningen är uppenbarligen inte stabil, då och då dyker kontrollerna från Clearlooks upp i stället för d:o från Raleigh.
Utseende 2: I övre panelen har det dykt upp några diffusa grå linjer, som alldeles uppenbart inte skall finnas där. Fenomenet finns inte om jag loggar in som gäst.
Utseende 3: Vid ett tillfälle nyligen dök det upp en ruta vid uppstart med texten ”Det uppstod ett problem vid inläsning av ”OFAIID:GNOME_NotificationAreaApplet” - Vill du ta bort panelprogrammet från din installation”? Vad menas med detta?
Platser: Om jag försöker öppna hemmappen får jag beskedet ”Kunde inte skapa arkivet – arkivtypen stöds inte”. Klickar jag bort meddelanderutan och går vidare till ”Öppna”, kommer jag i alla fall in. Om jag går direkt till ”Dator” fungerar det också som det skall.
Nätverk: Vid inloggning dyker det upp en ruta med texten ”Identifieringen av nätverkstjänster är inaktiverat. Ditt aktuella nätverk har en .local-domän vilket inte är rekommenderat och inte är kompatibelt med Avahtihanteraren för nätverkstjänster. Tjänsten har inaktiverats”. Tycks inte ha någon betydelse, men hur blir jag av med denna ruta?
Just nu funderar jag på om min installationsskiva kan var defekt.
För så här mycket underligheter skall väl inte Ubuntu bjuda på?
Den gamla installationen på reservdatorn, Ubuntu 7.10 uppdaterat till 8.04, och försett med gränssnitt från xfce bjuder inte på motsvarande underligheter.
Tacksam för hjälp!
Ubuntu 10.10 – funderingar efter en tids användning!
- Pink Panther
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Ubuntu 10.10 – funderingar efter en tids användning!
Vill du ha en riktig "Mackopia" ( Ubuntu/sn0wl1nux ). Är det tydligen Sn0wl1nux, http://sn0wl1nux.forumdoandroid.com/som gäller. Jag kör själv Lubuntu och är nöjd. Men rimligtvis borde alla dina problem gå att lösa via en egen anpassning. Hoppas att du får hjälp av någon kunnig och trevlig medlem.
//PP

//PP
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Linux Mint 18 Sarah
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
För att starta utan att ange lösenord så kan du fixa det via System > Administration > Inloggningsskärm.
Jag läste nyss en tråd om att man får ange lösenordet en extra gång om det är för kort (har ingen egen erfarenhet av detta). Om du har färre än 6 tecken i lösenordet så kan du ju testa om det blir bättre om du förlänger det lite.
jag tror att fenomenen för utseende 2 och 3 hänger ihop, dvs att det är en applet i panelen som inte funkar som den ska och som skapar dom oönskade linjerna. Prova med att svara ja på fårgan "Vill du ta bort panelprogrammet från din installation”? och se om det blir bättre.
Jag läste nyss en tråd om att man får ange lösenordet en extra gång om det är för kort (har ingen egen erfarenhet av detta). Om du har färre än 6 tecken i lösenordet så kan du ju testa om det blir bättre om du förlänger det lite.
jag tror att fenomenen för utseende 2 och 3 hänger ihop, dvs att det är en applet i panelen som inte funkar som den ska och som skapar dom oönskade linjerna. Prova med att svara ja på fårgan "Vill du ta bort panelprogrammet från din installation”? och se om det blir bättre.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Sök i synaptic efter och installera (om dom ej är installerade)
ndiswrapper-utils, ndiswrapper-common och ndisgtk
Starta sedan om din dator och se om det löste något eller några av dina problem.
Prova att starta datorn med något i minneskortläsaren om ovanstående ej har hjälpt.
Om ovanstående ej heller hjälper i en terminal
Bläddra fram till
/apps/nautilus/preferences/media_automount
Bocka i den.Även
/apps/nautilus/preferences/media_automount_open
Kan du bocka i.Det kan hända att du behöver bocka ur
/apps/nautilus/preferences/media_autorun_never
Men prova utan att göra detta först.
ndiswrapper-utils, ndiswrapper-common och ndisgtk
Starta sedan om din dator och se om det löste något eller några av dina problem.
Prova att starta datorn med något i minneskortläsaren om ovanstående ej har hjälpt.
Om ovanstående ej heller hjälper i en terminal
Kod: Markera allt
gconf-editor
/apps/nautilus/preferences/media_automount
Bocka i den.Även
/apps/nautilus/preferences/media_automount_open
Kan du bocka i.Det kan hända att du behöver bocka ur
/apps/nautilus/preferences/media_autorun_never
Men prova utan att göra detta först.
Senast redigerad av 1 kilko, redigerad totalt 23 gånger.
- Ganymedes
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ett tips är prova AWN som docka istället om du störs av det. Docky krånglar för mig men AWN flyter på utan problem.
Utseende 1:
Det har hänt mig också och det räcker med att öppna "Utseende" så rättar det till sig. Mysko.
Utseende 3:
Jag har också råkat ut för det där ibland och jag tolkar det som att det blir något inläsningsfel. Loggar jag ut och in igen så fungerar det som det ska.
Nätverk:
I terminalen...
Ändra "AVAHI_DAEMON_DETECT_LOCAL=1" till "AVAHI_DAEMON_DETECT_LOCAL=0". Spara och stäng.
// Peter
Utseende 1:
Det har hänt mig också och det räcker med att öppna "Utseende" så rättar det till sig. Mysko.
Utseende 3:
Jag har också råkat ut för det där ibland och jag tolkar det som att det blir något inläsningsfel. Loggar jag ut och in igen så fungerar det som det ska.
Nätverk:
I terminalen...
Kod: Markera allt
gksudo gedit /etc/default/avahi-daemon
// Peter