Fler än jag som stör sig på "PC och Mac"?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Quartus
Kontakt:

Fler än jag som stör sig på "PC och Mac"?

Inlägg av Quartus »

Kollade på Apples UK-version av sin "I'm a Mac, I'm a PC"-reklam de kört ett tag.

http://www.engadget.com/2007/01/29/appl ... g-isnt-it/

Jag stör mig inte så mycket på att Apple framhåller att deras grejer är bättre än andras. De är ett kapitalistiskt företag och "ska" göra så. Däremot stör jag mig något fruktansvärt på att folk fortfarande kallar Mac och PC två olika plattformar, eftersom det är något de inte är.

För det första är alla datorer personliga datorer (personal computer), även en dator från Apple. För det andra så har ju argumentet med att det är en egen plattform pga annan processorarkitektur försvunnit sen ett bra tag (PowerPC -> x86). Dessutom har man kunnat köra både Linux, Windows och en massa annat på olika processorarkitekturer Dvs:
OS X + Intelprolle = PC
Windows + Intelprolle = PC
Linux + Intelprolle = PC
Solaris + Intelprolle = PC
osv.

Tittar man på reklamen så säger Macen att han inte får några virus för det är något som hör hemma i en PC, De drar följaktligen med både Windows och Linux med samma kam.
Väldigt vilseledande och tekniskt felaktigt. Detta är dock något som inte bara Apple kör med utan de allra flesta (bör dock nämnas att Microsoft äntligen börjat med "Games for Windows" på sina spelförpackningar istället för det felaktiga PC-CDROM).

Fler som stör sig?
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Användarvisningsbild
rancor
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

SV: Fler än jag som stör sig på "PC och Mac"?

Inlägg av rancor »

Jo, men de måste vara mästare på marknadsföring.

Jag har ingen MP3-spelare, jag har en Ipod
Jag har ingen PC, jag har en Imac

Snart kommer det, jag har ingen telefon, jag har en Iphone
Okänd

Inlägg av Okänd »

;D ;D ;D ;D
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Ja, det är ju inte hel rätt i allafall...

Apple är ju ett ganska speciellt märke, med tanke på att de bara säljer grejerna själva, har ett eget OS, osv.

Äger själv en Macbook Pro. :)

För mig är Mac datorerna. Precis som att du kanske skulle säga: "Jag ha en HP Laptop", så har jag en "Mac"... ;)
Även om det korrekta kanske hade vart: "Jag har en Apple dator".

Men å andrasidan så säger man väl oftast "Jag har en Thinkpad". Inte Jag har en "IBM/Lenovo Dator".

Men jag lär hålla med om att du har mycket rätt i ditt inlägg! :)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
Danne

Inlägg av Danne »

Förstår din synpunkt men kan inte säga att jag stör mig. Men det kanske beror på att jag är marknadsförare.

I alla branscher där många aktörer konkurrerar med liknande produkter försöker de intelligentare skilja sig från mängden genom att profilera sina produkter och sitt varumärke på ett eget sätt. Det kan göras med annorlunda design, eller egenskaper, eller service eller helt enkelt genom att konsekvent ha en annan prisnivå än konkurrenterna. Man vill att den egna produkten ska få en alldeles egen plats i kundernas medvetande. Det kallas positionering på marknadsspråk och är något som Apple är mycket duktiga på, och det är en stor del av anledningen till deras framgångar.

PC är t ex i mångas medvetande synonymt med en gråful, fyrkantig Windowsburk på kontoret medan Mac associerar till en häftigt designad och lite exklusivare dator som reklamare och musiker använder. Det är ingen slump utan ett resultat av mångårig, konsekvent marknadsföring.

Linux har ännu inte en så tydlig profil. Men om man skullle ta tag i det och marknadsföra t ex Ubuntu på motsvarande sätt så skulle det hända grejor! Det finns ju många fina värden som man skulle kunna lyfta fram och göra till Ubuntutypiska känneteckan. Det kanske inte är så långt dit men det krävs att någon organisation med finansiell styrka, vilja och marknadskompetens tar tag i det.
Att få något att verka enkelt är det svåraste som finns.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Det finns två länkar som säger allt om mac, win och linux:

http://www.youtube.com/watch?v=q8lW8ndh ... ed&search=
http://www.youtube.com/watch?v=BQECwm3erEs&NR
http://www.youtube.com/watch?v=t-L-0s-7 ... ed&search=
Quartus skrev: Kollade på Apples UK-version av sin "I'm a Mac, I'm a PC"-reklam de kört ett tag.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
c.neese.se

Inlägg av c.neese.se »

Jag förstår precis. I jämförelse med alla andra datorer jag haft kan jag säga att min nya macbook faktiskt är något alldeles extra, så jag kan faktiskt gå med på att detta inte är en dator, det är en macbook :)
tomcat99

Inlägg av tomcat99 »

Vilket är mer intressant:
"Jag har en bil."
eller
"Jag har en Ferrari"

Båda är ju bilar.

Delvis är det såklart marknadsföring, men delvis är det ju helt enkelt skillnad på hur man jobbar i "en pc" och "en mac".
Jag säjer inte att nåt är bättre eller sämre - men dom är bra och dåliga på olika sätt.
Datorer?
1: Stationär Celeron 2.6GHz, 1024 MB ram, 2x250 GB hd, Geforce 6600, DVD-rw, Microtower. Dualboot, EdgyEft med Beryl / XP (allting-dator)
2. Laptop 800 MHz, 512 MB ram, 20 GB hd, cd-rw. EdgyEft. (jobbdator)
3. Stationär Celeron 2.6 GHz, 512 MB ram, 80 GB hd, Geforce 6200, DVD-RW, Shuttle. WinXP. (speldator)
Peace Out.
Användarvisningsbild
fabsy
Kontakt:

Inlägg av fabsy »

Jag stör mig också sjukt mycket på hela PC vs MAC..
Men också på hela Apple hypen som blivit under de senaste åren. Det som också är sjukt intressant är alla MAC-människor (de med intelprocessorer) som inte förstår att det är nästintill identisk hårdvara.

Själv så har jag en imac (powerpc såklart) i jobbet och en laptop med Ubuntu annars. Det enda som inte fått mig att byta till GNU/Linux än är adobe inte gjort en version Photoshop (än?) :)
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

fabsy skrev: Jag stör mig också sjukt mycket på hela PC vs MAC..
Men också på hela Apple hypen som blivit under de senaste åren.
[...]
Det enda som inte fått mig att byta till GNU/Linux än är adobe inte gjort en version Photoshop (än?) :)
Äsch, jag tycke det var värre förr, precis när windows höll på att ta över os-marknaden osv... Att jobb är tillbaka och de kämpar ännu mer på design och faktiskt var först ut att göra halvtaskiga (dvs billigare) hårddiskbaserade mp3spelare för världsmarknaden (istället för spelare som archos, neo jukebox och mpman).

Är inte photoshop en av de programvaror som fungerar bäst i wine? Jag använder själv inte photoshop, men i vissa hastighetstester som jag tagit del av så är det väl just i bildredigering med mixen photoshop/wine/linux som ibland (ofta?) är snabbare än att köra photoshop/windows?
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
fabsy
Kontakt:

Inlägg av fabsy »

MekaniseradApelsin skrev:
fabsy skrev: Jag stör mig också sjukt mycket på hela PC vs MAC..
Men också på hela Apple hypen som blivit under de senaste åren.
[...]
Det enda som inte fått mig att byta till GNU/Linux än är adobe inte gjort en version Photoshop (än?) :)
Äsch, jag tycke det var värre förr, precis när windows höll på att ta över os-marknaden osv... Att jobb är tillbaka och de kämpar ännu mer på design och faktiskt var först ut att göra halvtaskiga (dvs billigare) hårddiskbaserade mp3spelare för världsmarknaden (istället för spelare som archos, neo jukebox och mpman).

Är inte photoshop en av de programvaror som fungerar bäst i wine? Jag använder själv inte photoshop, men i vissa hastighetstester som jag tagit del av så är det väl just i bildredigering med mixen photoshop/wine/linux som ibland (ofta?) är snabbare än att köra photoshop/windows?
Delen om just Apple där är väldigt sant.
Mixen photoshop/wine/gnu+linux har jag aldrig testat men det kanske vore något. Sen så kan jag ju iofs inte ändra så mycket på jobbet eftersom jag inte styr så värst mycket där tyvärr ;P
Ska nog ta och testa det direkt faktiskt!
tomcat99

Inlägg av tomcat99 »

fabsy skrev: Mixen photoshop/wine/gnu+linux har jag aldrig testat men det kanske vore något.
Skriv gärna en rad om hur det funkar, så vet jag om jag också ska orka testa  ;)
Datorer?
1: Stationär Celeron 2.6GHz, 1024 MB ram, 2x250 GB hd, Geforce 6600, DVD-rw, Microtower. Dualboot, EdgyEft med Beryl / XP (allting-dator)
2. Laptop 800 MHz, 512 MB ram, 20 GB hd, cd-rw. EdgyEft. (jobbdator)
3. Stationär Celeron 2.6 GHz, 512 MB ram, 80 GB hd, Geforce 6200, DVD-RW, Shuttle. WinXP. (speldator)
Peace Out.
Användarvisningsbild
fabsy
Kontakt:

Inlägg av fabsy »

tomcat99 skrev:
fabsy skrev: Mixen photoshop/wine/gnu+linux har jag aldrig testat men det kanske vore något.
Skriv gärna en rad om hur det funkar, så vet jag om jag också ska orka testa  ;)
Det fungerade hur fint som helst.
Kan strula lite då man pillar med lite större bilder bara.
Men annars helt okej.  Skönt att kunna använda photoshop då gimp inte hanterar ICC-profilering.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"