Firefox 4

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
Svento
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Firefox 4

Inlägg av Svento »

När förväntas den finnas och hur bra fungerar Beta-versionen för närvarande?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Firefox 4

Inlägg av vulfgar »

Jag kör fyran i natty och den funkar utmärkt. Om det är några fel på den så har jag inte märkt något av dessa. Problemet med ff-betor brukar vara om man har vissa favorittillägg som inte funkar ännu, men det är en hel del som funkar till ff4 redan.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Hur gör man om man vill pröva den?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Här är en tråd om firefox4. http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=55&t=51108 Det finns ppa:er för allting! ;D
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

Jovisst finns det ppa:er för allting och jag kör själv beta 12an av Firefox 4 dvs Minefield och den funkar lysande just nu.

RC versionen kommer troligen nästa vecka, enligt säkra rykten.

Om betan:
https://wiki.mozilla.org/Firefox/4/Beta

(Natty kör just nu beta11)
Användarvisningsbild
barzam

Inlägg av barzam »

Kör senaste betan och den funkar perfekt, förutom vissa tillägg som man måste trixa lite med men det har inte varit nåt stort problem för mig.
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

pun skrev:Jovisst finns det ppa:er för allting och jag kör själv beta 12an av Firefox 4 dvs Minefield och den funkar lysande just nu.

Om betan:

Den dröjer visst. Jag prövar nån beta nu men det är inget kul... Tilläggen Fission och Smart Stop/Reload fungerar inte. Tydligen ska dom funktionerna bli standard men det fungerar inte i betan, så jag har två separata knappar, en för stopp och en för omladdning, plus då att jag inte ser laddningen utan att visa statusraden.

Värst av allt är att skiten har ersatt vanliga Firefox, så nu har jag bara den här betan... Går det att nergradera?
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Njau... jag ger inte mycket för de som uttrycker på det sättet !!

Snarare ska man då sitta där med sin "skit".

--------------------------------------------------------------------------

Att tillägg inte funkar är något helt normalt och i den civiliserade världen så försöker man då fråga utvecklaren ifråga om han/hon har någon uppdatering pågång. Eller får man helt enkelt vara utan ett visst tillägg... mycket enkelt !

--------------------------------------------------------------------------

Just nu kör jag då Beta13 och den funkar alldeles utmärkt.

Läget är enligt följande:
http://www.idg.se/2.1085/1.370464/nedra ... har-borjat

Nedräkning av buggar:
http://www.canweshipyet.com/

Nu har Mozilla hårda krav på sin mjukvara så det tar den tid det tar.

---------------------------------------------------------------------------

För att svara på frågan om avinstallation, som oftast är mycket simpel så måste man veta hur du installerat Firefox 4 !!
m!rage

Inlägg av m!rage »

Svento skrev:
pun skrev:Jovisst finns det ppa:er för allting och jag kör själv beta 12an av Firefox 4 dvs Minefield och den funkar lysande just nu.

Om betan:

Den dröjer visst. Jag prövar nån beta nu men det är inget kul... Tilläggen Fission och Smart Stop/Reload fungerar inte. Tydligen ska dom funktionerna bli standard men det fungerar inte i betan, så jag har två separata knappar, en för stopp och en för omladdning, plus då att jag inte ser laddningen utan att visa statusraden.

Värst av allt är att skiten har ersatt vanliga Firefox, så nu har jag bara den här betan... Går det att nergradera?
Jag installerade Firefox 4 från PPA:et ubuntu-mozilla-daily. Då behåller jag även gamla 3.6. Det heter dock "Namoroka Web Browser" numera, medan Firefox 4 heter "Webbläsaren Minefield 4.0". Båda ligger under Program -> Internet. Samma sak gäller troligtvis för dig. De använder dessutom olika konfigurationsfiler så saker du gjort i Firefox 4 följer troligtvis inte med om du byter tillbaka till 3.6.

Att tillägg går sönder mellan uppdateringar när man kör betan är väl bara att beklaga. Oftast kommer de igång efter ett par dagar om utvecklarna är på alerten, annars får man kanske överväga att vara utan, eller att byta till andra tillägg som gör ungefär samma sak.
Senast redigerad av 2 m!rage, redigerad totalt 26 gång.
Anledning: tillägg om tillägg
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Jag ominstallerade, så nu fungerar det igen. Det finns inga andra tillägg som gör det Fission och Smart Stop/Reload gör. Det är verkligen ett mysterium att inte dom funktionerna har varit standard hela tiden.
m!rage

Inlägg av m!rage »

I Firefox 4 är det samma knapp för att stoppa och uppdatera. Fission vet jag inte om det kan ersättas, men jag använder det inte själv så jag har inte undersökt saken så noga
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

FIREFOX 4.0 SUPPORT: Yet-to-be-released Firefox 4.0 is supposed to get a Fission-like feature, so no support is planned. If you are a developer and want to add Firefox 4.0 support yourself, please contact me in the forum thread linked above.
???
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

m!rage skrev:I Firefox 4 är det samma knapp för att stoppa och uppdatera. Fission vet jag inte om det kan ersättas, men jag använder det inte själv så jag har inte undersökt saken så noga
Jag har också hört att den kombinerade knappen ska bli standard och att den ska sitta i adressfältet. I betan jag laddade ner var det inte samma knapp.
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Idag satt jag och prövade nån beta i en jobbdator och då hände en underlig grej. Jag har sett lite bilder på Ff4 och då har utseendet dragit lite åt Safari, och så såg den också ut när jag öppnade den första gången. Sen började jag stöka runt lite med den för att få allt på rätt rad som jag vill ha det, d v s att jag har alla funktioner inklusive adressfältet uppe i menyraden. Helt plötsligt såg knapparna och ikonerna ut som i Chromium! Jag har prövat att återaktivera navigeringsfältet och lägga tillbaks grejerna där men pilarna och knapparna ser fortfarande ut så. Vad beror det på - är det för att jag använder Chrome som standardläsare?
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Svento skrev:Idag satt jag och prövade nån beta i en jobbdator och då hände en underlig grej. Jag har sett lite bilder på Ff4 och då har utseendet dragit lite åt Safari, och så såg den också ut när jag öppnade den första gången. Sen började jag stöka runt lite med den för att få allt på rätt rad som jag vill ha det, d v s att jag har alla funktioner inklusive adressfältet uppe i menyraden. Helt plötsligt såg knapparna och ikonerna ut som i Chromium! Jag har prövat att återaktivera navigeringsfältet och lägga tillbaks grejerna där men pilarna och knapparna ser fortfarande ut så. Vad beror det på - är det för att jag använder Chrome som standardläsare?
Man kan om man vill köra flikarna "on top" och då liknar det Chrome.
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Det gör ingen skillnad för mig i och med att jag inte har nån verktygsrad. Men det förklarar hur som helst inte varför knapparna och ikonerna plötsligt bytte utseende.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Jo kanske nytt tema ???

Meny Verktyg > tillägg > utseende kanske.....
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

pun skrev:Jo kanske nytt tema ???

Meny Verktyg > tillägg > utseende kanske.....
Ja, men det förutsätter att man har installerat några teman. Jag skulle antagligen ha märkt om jag var in på Firefox Addons-sidan och först valde att ta hem ett fult tema, därefter installerade det och sen till råga på allt aktiverade det.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Jag tror att pun menar själva ubuntu-temat, har du ändrat det?
Spangeln
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Spangeln »

FF4.0B har fungerat ypperligt för mig. Jag är särskilt förtjust i flashpluginen som visar på när det har kommit ut en ny version av flash. Detta till trots att jag inte gillar att använda plugin då jag inte litar på stabiliteten eller säkerheten på tredjepartsprogramvara.
Skriv svar

Återgå till "Internet"