Har en mkt basic fråga...
Funderar på att installera Edgy Eft på datorn (som ju ryms på vanlig cd-skiva). Jag har dock även tagit hem openSUSE 10.2 vilket ju är en hel DVD med drivrutiner.
Blev därför lite fundersam på om Ubuntu är ett komplett operativsystem som kan installeras från scratch eller bara en desktopmiljö i form av GNOME + övriga nyttoprogram.
Tacksam om ngn kunde upplysa en nybörjare...
/ Jocke
Ubuntu = komplett operativsystem?
SV: Ubuntu = komplett operativsystem?
Hej och välkommen ombord!
Ubuntu är ett komplett operativsystem, som hämta uppdateringar automatisk via olika "förråd" världen över.
Alltså alla program, som följer med dom andra distributioner, hämtas automatisk efter installationen
av grundsystemet, som finns på CD:n.
Utöver det finns det massvis med program och tillval, som kan hämtas av användaren med olika
sökfunktioner. Jag har haft Suse 10.2 tidigare men bestämmde mig sen för Ubuntu.
Och jag kan lova dig, jag har alldrig ångrad mig !!!
Ubuntu är ett komplett operativsystem, som hämta uppdateringar automatisk via olika "förråd" världen över.
Alltså alla program, som följer med dom andra distributioner, hämtas automatisk efter installationen
av grundsystemet, som finns på CD:n.
Utöver det finns det massvis med program och tillval, som kan hämtas av användaren med olika
sökfunktioner. Jag har haft Suse 10.2 tidigare men bestämmde mig sen för Ubuntu.
Och jag kan lova dig, jag har alldrig ångrad mig !!!

Ok. Tack för hjälpen.
Då blir det Edgy Eft!
/ Jocke
Då blir det Edgy Eft!
/ Jocke
Bra val! Även om det inte är något fel på Suse Fedora eller någon annan dist.Jocke76 skrev: Ok. Tack för hjälpen.
Då blir det Edgy Eft!
/ Jocke

Men APT är väl nästan oslagbart.

Men om du bara vill testa så behöver du ju inte installera.

Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Svårtippat att du skulle säga det på det här forumet.Little John skrev: Jag har haft Suse 10.2 tidigare men bestämmde mig sen för Ubuntu.
Och jag kan lova dig, jag har alldrig ångrad mig !!!![]()

Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Ubuntu guide
Behöver kanske inte, men bör göra det. Att köra direkt från skivan funkar fint men man ska inte klaga om det tar några extra sekunder eler minuter att starta programmen.Emil.s skrev: Men om du bara vill testa så behöver du ju inte installera.![]()

Det var även den mest underhållande installation jag varit med om. Jag och sambon satt och testade spelen medans Ubuntu installerades i bakgrunden. Gick inte snabbt att byta spel, men skoj hade vi.