Välja målmapp (Transmission)

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Falkens.se
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Välja målmapp (Transmission)

Inlägg av Falkens.se »

När jag försöker starta/lägga till en torrent så väljer jag att jag vill lägga till filen och sen väljer jag "annan" för att jag ska kunna välja min NAS eller den HD som är ansluten till NAS:en

Men jag får inte upp dessa under alternativen som finns när jag väljer "annan" det verkar bara som jag får upp lokala mappar eller de som skulle kunna vart anslutna till USB på datorn... nu går det vi RJ 45 och de finns inte med.

Är det någon inställning jag missat här eller vad? Någon som har ett tips eller 2
Användarvisningsbild
ThinLizzy
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Välja målmapp (Transmission)

Inlägg av ThinLizzy »

om du inte monterat din nas själv via fstab, så titta i mappen /media.
Falkens.se

Inlägg av Falkens.se »

Ursäkta en novis här men "om du inte monterat din nas själv via fstab" säger mig inget.

Jag hittar ingen möjlighet att hitta varken NAS eller USB-disk (som är monterad på NAS) under "media"
Falkens.se

Inlägg av Falkens.se »

Jag hittar NAS och USB om jag tex. klickar på DATOR sen hittar jag även dessa via XBMC men problemet blir alltså att dessa inte syns när man ska tilldela platsen i Transmission... de finns inte som alternativ helt enkelt
Användarvisningsbild
ThinLizzy

Inlägg av ThinLizzy »

såg att du diskuterade fstab i en annan tråd nu.
inte min mening att förvirra med fstab. men om din nas har stöd för nfs så följ den andra tråden ang. fstab.

i transmission hittar du /media om du klickar på Annan. då får du upp Nautilus och kan bläddra dig fram. i vänsterfältet klickar du Filsystem och sedan i högerfältet får du /media i listan.
Falkens.se

Inlägg av Falkens.se »

Tackar... diskuterade, det var en liten fråga men det upplägget var ganska överkurs för mig :-\

Jag kollade som du beskrev men något Nautilus har jag inte men den ska i alla fall vara installerad vad jag kan se... och jag börjar inse att Ubuntu nästan är lite överkurs för mig.
:(
Falkens.se

Inlägg av Falkens.se »

Jag får inte ens igång Nautilus om jag ska vara ärlig än mindre få till ett kommando som löser mitt problem. Det kan väl knappast bara vara jag som haft detta "strul" eller är det så enkelt att man borde klara av det bara så där?

Kan någon peka åt en guide så blir jag mycket glad... för jag skulle vilja ha en lösning med att kunna spara ner torrenter direkt på NAS men som nu inte går. *suck*
Användarvisningsbild
ThinLizzy

Inlägg av ThinLizzy »

Nautilus är filhanteraren i Ubuntu. motsvarigheten i Mac Os X är Finder, och i windowsvärlden är det Explorer.
Falkens.se

Inlägg av Falkens.se »

Ok, jo det är jag med på (eller har hajjat) men när jag gör som du beskriver ovan så finns inte min NAS med som alternativ att spara filer på. Om jag väljer media så sparar jag ju lokalt men jag vill kunna välja min NAS direkt.

"Målmapp/annan/platser"

Där finns inte NAS:en med och det är där jag vill få upp nasen för att kunna välja den direkt vid nerladdning för att slippa spara lokalt för att sen flytta över.

Jag kanske var otydlig men jag har inga problem att se dem, nasen och USB-disken som är kopplad till den. Jag kan ta mig till den men när jag ska spara en torrent som öppnas via Transmission så finns inte NAS:en med som möjlighet att spara till.

Det är det jag finner jobbigt/störande
Användarvisningsbild
ThinLizzy

Inlägg av ThinLizzy »

nu förstår jag dig lite bättre.

ex. din nas monteras i katalogen /media/minNAS

du bläddrar fram denna platsen i Transmission för att spara dina nedladdningar på.
då sparas de på din nas, fast den är monterad i /media/minNAS.
ingenting sparas lokalt.
Falkens.se

Inlägg av Falkens.se »

Så om jag fattat det rätt så "filsystem/media" är alltså på min NAS... är jag rätt då?

För jag fick inte skapa mapp i "media" och om jag går direkt till NAS:en vart finner jag då mappen media? I roten eller? ???

Lite ologiskt för mig där av mina frågor
Användarvisningsbild
ThinLizzy

Inlägg av ThinLizzy »

Falkens.se skrev:Så om jag fattat det rätt så "filsystem/media" är alltså på min NAS... är jag rätt då?
jepp
Falkens.se skrev:För jag fick inte skapa mapp i "media" och om jag går direkt till NAS:en vart finner jag då mappen media? I roten eller? ???

för att skapa en mapp i /media

Kod: Markera allt

sudo mkdir /media/dinNAS
mappen /media finner du inte på din NAS.
sudo betyder att du gör det som root (administratör),
och du får även ange ditt lösenord.
Falkens.se

Inlägg av Falkens.se »

Fan va dum jag känner mig... ???

Vad händer sen då? Jag har ingen mapp på NAS:en som skulle vara kopplad emot denna "media" mapp. Jag är ju ute efter utrymmet på NAS för att lägga det som laddas ner där. Kollar man på länkarna till de som jag har på NAS:en så börjar de med "smb://" och det gör inte media-mappen. Jag kommer åt nasen via XBMC och alla filmer som finns där utan det är när jag ska ladda ner via någon torrent-klient som jag inte har möjlighet att spara direkt på NAS och jag fattar inte varför

Jag tycker det verkar en aningens komplicerat att få till det att kunna välja sin NAS etc. som "Spara mål" i Transmission. Ja, jag är superfärsk på Ubuntu och det kanske är så här det fungerar men som sagt... Hur lägger jag till NAS och möjlighet att ladda ner direkt till den.

Varför kommer den inte upp som ett alternativ direkt.
Användarvisningsbild
ThinLizzy

Inlägg av ThinLizzy »

Falkens.se skrev:Fan va dum jag känner mig... ???
du behöver inte känna så alls. det är inte helt lätt att greppa finesserna med montering i början. det var lika snurrigt för mig i början.

jag tror vi får börja om och då kanske andra också kan hjälpa till här.
vad är det för en NAS du har?
Falkens.se

Inlägg av Falkens.se »

NAS:en är en Seagate BlackArmor® NAS 110 på 2TB och till denna är det en vanlig externa 1TB disk ansluten via USB.

Det lustiga är ju fortfarande, NAS:en är kopplad vi kabel (RJ 45) till Linksys (Cisco) WRT 320 N. Ubuntu hittar alltså inte disken via Transmission men jag kan se filerna etc. när jag "surfar" runt då jag kommer åt NAS och disk via "Platser". Problemet är alltså då jag ska ladda ner med Transmission. Jag försöker välja plats i Transmission men jag får inte upp dessa som alternativ dvs. NAS eller USB disk syns inte som alternativ för "spara mål" via Transmission.
Falkens.se

Inlägg av Falkens.se »

Ingen annan som vet hur jag ska råda bot på detta? :-\
m!rage

Inlägg av m!rage »

ThinLizzy skrev:
Falkens.se skrev:Så om jag fattat det rätt så "filsystem/media" är alltså på min NAS... är jag rätt då?
jepp
Nej. /media är en mapp på din dator där du monterar saker i undermappar. Om du till exempel kopplar in ett USB-minne eller en extern hårddisk i datorn ser du att det dyker upp en ny mapp under /media där din enhet monteras. Innehållet i den mappen ligger på enheten, exempelvis din NAS. Om jag kopplar in mitt USB-minne skapas mappen /media/disk, och allt som ligger i den mappen är sånt som ligger på mitt USB-minne.
Falkens.se skrev:...
Kollar man på länkarna till de som jag har på NAS:en så börjar de med "smb://" och det gör inte media-mappen.
...
Posta hela sökvägen som börjar med smb://. Alltså hela vägen till den mapp på NASen du vill montera, exempelvis smb://minfinanas/Video/
Falkens.se

Inlägg av Falkens.se »

@m!rage
Grymt :) Jag kopplade in ett USB minne och då fattade jag det där med media och jag får även upp den i transmission. Ja om jag skulle vilja spara filen på USB minnet som ligger i mmapen media ;D

MEN.. hur får jag upp min NAS som går över nätverket (RJ45) att synas i Transmission. Det är det som är strulet för mig nu och har vart sen start.
m!rage

Inlägg av m!rage »

Posta som sagt hela smb://-sökvägen så går det att använda den för att montera NASen på en fast plats under /media.
Falkens.se

Inlägg av Falkens.se »

???
Som sagt innan, dum som jag är... hur gör jag det?
Skriv svar

Återgå till "Internet"