Ubuntu startar inte efter uppgradering

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Machabees

Ubuntu startar inte efter uppgradering

Inlägg av Machabees »

Hej

Jag försökte uppgradera till Ubuntu 9.10 i lördags (anledningen till att jag inte valde 10.10 var att jag inte fick möjlighet till det. 9.10 var det alternativ jag fick så då tänkte jag stega upp, att installera 9.10 i lördags och 10.10 igår) och som vanligt med denna dator så fungerade det inte.

Detta måste vara den mest Linux inkompatibla datorn i världen.

När jag skall starta Ubuntu så kommer jag till inloggningssidan och efter detta laddar den en stund och skärmen blir svart med en liten blinkande textmarkör uppe i vänstra hörnet. Sedan förblir den så.

Kubuntu fungerar att logga in i utan problem, samma sak med Windows. Men jag känner att jag kanske inte borde uppgradera nästa steg innan jag har fått liv Ubuntu igen. Någon som kan hjälpa mig?

Datorns specifikationer:
Processor
Processor AMD Turion 64 mobile technology ML-40 / 2.2 GHz
64-bit Computing Yes
Data Bus Speed 800 MHz
Features PowerNow! technology, HyperTransport technology, AMD64 technology, integrated memory controller, Enhanced Virus Protection
Chipset Type ATI Radeon Xpress 200M
Cache memory
Type L2 Cache
Installed Size 1 MB
Ram
Installed Size 2 GB / 2 GB (max)
Technology DDR SDRAM - 333 MHz
Form Factor SO DIMM 200-pin

Tack Tack
Senast redigerad av 2 Machabees, redigerad totalt 20 gång.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Ubuntu startar inte efter uppgradering

Inlägg av mcNisse »

Det kan vara en inställning i din hemkatalog som är galen.
Du kan testa att byta namn på dina .gconf* och .gnome (finns det någon sådan? kör bara kde) innan du loggar in. Det tar bort alla dina inställningar men det kanske hjälper.
Machabees

Inlägg av Machabees »

Du menar att jag loggar in i Kubuntu och ändrar namnet på filerna med dessa ändelser (till vad som helst?) och startar om med ett nytt försök till inloggning i Ubuntu?

Vart hittar jag dessa filer? Ligger de i Hemroten eller i en underkatalog (jag är väldigt dålig på filsystemet i Linux)?
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Precis, de ligger i hemmakatalogen. Du kan testa att ta bort dem från kubuntu. Filer som startar med en punkt är gömda filer.
m!rage

Inlägg av m!rage »

Annars kan du prova att logga in i Kubuntu och skapa en testanvändare. Kan du logga in som den i Ubuntu vet du att det beror på någon felaktig konfiguration i ditt vanliga användarkonto.
Machabees

Inlägg av Machabees »

Hm okej.

Jag tog bort .gconf-mappen och mappen som hette .gnome2, sedan fanns det en mapp som hette .gnome-private men den lät jag vara.
Tyvärr blev det inte så mycket bättre.

Jag upptäckte dock att det ligger någonting i bakgrunden. När jag rörde på musen ändrades markören till en textmarkör på mitten av sidan. När jag klickade uppe i högra hörnet (avstängningmenyn) och klickade på den plats där "Stäng av" borde vara blev skärmen grå ett ögonblick so den brukar bli när den väntar på att man skall bekräfta att man vill stänga av, sedan gick den tillbaka till elfenbensvit igen.

Min musplatta var obrukbar idag, jag minns inte om den var det även i söndags.

Tycker ni att jag skall strunta i Ubuntu och uppdatera från Kubuntu istället? Kanske kan hända att allt trillar rätt då.

Edit: Bra idé m!rage. Det får jag testa lite senare. Återkommer med besked.
Machabees

Inlägg av Machabees »

Joy fills the air!

m!rages idé fungerade klockrent, jag loggade in på min nya användare utan några som helst problem. Tusen tack för hjälpen båda två.

Nu blir det Ubuntu 10.10 på lördag så får vi se vilka fel jag ställs inför då.
Machabees

Inlägg av Machabees »

Hej

Jag skulle behöva aktivera denna tråd ytterligare en gång.

Nu försöker jag uppgradera till 10.4.1 LTS (varför jag inte kan välja 10.10 vet jag fortfarande inte) men jag får då följande felmeddelande:

Misslyckades med att köra /tmp/tmp0N9_H3/lucid som användare root:
Den underliggande auktoriseringsmekanismen (sudo) tillåter inte att du kör detta program. Kontakta systemadministratören.

Kan det vara för att jag är inloggad på mitt backupkonto som m!rage tipsade om och att detta konto inte har behörigheten? Hur ger jag då detta konto denna behörighet?
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

Om man kommer från Ubuntu 9.10 så måste man förbi 10.04 innan man kan upgradera till 10.10.

Jag själv skulle inte ödsla tid på detta utan göra en ren installation. (som oftast blir mycket bättre)

Har man bara backuper så är det snabbt gjort.
m!rage

Inlägg av m!rage »

Machabees skrev: ...
Kan det vara för att jag är inloggad på mitt backupkonto som m!rage tipsade om och att detta konto inte har behörigheten? Hur ger jag då detta konto denna behörighet?
Möjligt. Kolla System -> Administration -> Användare och grupper. Se efter vad din nya användare har för kontotyp (om det är av typen administratör eller skrivbordsanvändare). Endast administratörer kan uppgradera systemet.

Om du istället helt enkelt gör en ominstallation vill jag passa på att propagera lite för mitt paketinstallationsskript, som gör att du kommer igång ännu snabbare efter installationen :)
popelipop
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av popelipop »

pun skrev:Om man kommer från Ubuntu 9.10 så måste man förbi 10.04 innan man kan upgradera till 10.10.

Jag själv skulle inte ödsla tid på detta utan göra en ren installation. (som oftast blir mycket bättre)

Har man bara backuper så är det snabbt gjort.

agree...inget att tänka på, gör det bara :]
Machabees

Inlägg av Machabees »

Hm, jag verkar inte ha mycket till val.

Denna användare har inga administrationsrättigheter och den som har kan jag inte logga in på. Det kan dessutom inte bli mycket värre än så här (jag har inte sett tillräckligt mycket film) när jag knappt kan logga in, inte har något ljud eller någon pekplatta som fungerar och så vidare. Finns det för övrigt inte någon som jobbar med en distribution som fungerar hyfsat på ATI-datorer?

Men hur fungerar det med en ominstallation då?
Hur gör jag utan en livecd?
Måste jag blåsa burken och installera om allt?

Tack Tack
m!rage

Inlägg av m!rage »

Såna problem löses inte av sig själva vid en ominstallation. Vad har du för dator (bärbar) eller datorkomponenter (stationär)?
Machabees

Inlägg av Machabees »

Jag hade hoppats på att det skulle lösas då. Men så är det alltid, ljudet slutar alltid fungera vid en uppgradering, det är därför jag inte har uppdaterat på två och ett halvt år, det är för mycket bök.

Jag har en HP Pavilion dv8000, med ATI-kort, det är antagligen därför det krånglar så mycket.

Laptop.
Machabees

Inlägg av Machabees »

Kom på en annan sak som kan vara bra att veta.

Jag har dualboot med Windows XP.
Machabees

Inlägg av Machabees »

En tanke har slagit mig. Borde det inte vara bättre att uppdatera till 10.10 innan jag försöker lösa dessa problem eftersom de ändå kommer tillbaka vid nästa uppgradering, fast å andra sidan kanske man löser dem på samma sätt i båda versionerna.

Som det är nu måste jag starta om datorn två eller tre gånger för att ens komma in i systemet.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"