Partitioner

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
anders gusten
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Partitioner

Inlägg av anders gusten »

Hej.
Jag har vill installera ubuntu på en dator där jag redan har Windows 7. Jag har gjort partitioner på hårddisken, en för win 7, en för ubuntu och en för nedladdningar. Jag har gjort partitionerna med Windows installationsskiva.

Nu hittar inte ubuntus installationsprogrammet partitionerna. Jag undrar om det finns nåt progra för att skapa partitioner och formatera som fungerar med ubuntu.

Sen undrar jag om ubuntu 10.10 är den bästa versionen. Jag har den på en annan dator och tyckler det känns lite buggigt. T ex tar "programcentral för ubuntu en evighet på sig för att installera Google Chrome,
Användarvisningsbild
Konservburk

Re: Partitioner

Inlägg av Konservburk »

anders gusten skrev:Jag undrar om det finns nåt progra för att skapa partitioner och formatera som fungerar med ubuntu.
Starta från ubuntus installationsskiva och välj Prova Ubuntu istället för att installera. När du kommit in så kan du starta programmet gparted via menyn:

System -> Administration -> Partitionsredigeraren GParted
anders gusten

Konservburk skrev:
anders gusten skrev:Jag undrar om det finns nåt progra för att skapa partitioner och formatera som fungerar med ubuntu.
Starta från ubuntus installationsskiva och välj Prova Ubuntu istället för att installera. När du kommit in så kan du starta programmet gparted via menyn:

System -> Administration -> Partitionsredigeraren GParted
Tack!
anders gusten

Nu ska jag partitionera oanvänt diskutrymme med G-parted. Då står det "one operation pending" i en halvtimme nu. hur lång tid tar det att skapa en partition?

Annars verkar programmet väldigt bra om jag bara fick det att funka.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

anders gusten skrev:Nu ska jag partitionera oanvänt diskutrymme med G-parted. Då står det "one operation pending" i en halvtimme nu. hur lång tid tar det att skapa en partition?
Du måste klicka på knappen Apply All Operations innan den börjar genomföra någonting alls.
anders gusten

Konservburk skrev:
anders gusten skrev:Nu ska jag partitionera oanvänt diskutrymme med G-parted. Då står det "one operation pending" i en halvtimme nu. hur lång tid tar det att skapa en partition?
Du måste klicka på knappen Apply All Operations innan den börjar genomföra någonting alls.
Tack! Nu funkade programmet.

Men problemen fortsätter. Ubuntus installationsprogram kan fortfarande inte se partitionen. Den är formaterad med ext2. Vad kan detta komma sig?
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

anders gusten skrev:Men problemen fortsätter. Ubuntus installationsprogram kan fortfarande inte se partitionen. Den är formaterad med ext2. Vad kan detta komma sig?
Ser den partitionerna om du väljer manuell partitionering?
anders gusten

Konservburk skrev:
anders gusten skrev:Men problemen fortsätter. Ubuntus installationsprogram kan fortfarande inte se partitionen. Den är formaterad med ext2. Vad kan detta komma sig?
Ser den partitionerna om du väljer manuell partitionering?
var väljer man det? frågar den om det när man kör installationskivan?
anders gusten

Man kommer bara till ett ställe där det står "allokera enhetsutrymme. där man ska välja en partition men det syns inga. jag får inget val om "manuell partitionering"
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

anders gusten skrev:Man kommer bara till ett ställe där det står "allokera enhetsutrymme. där man ska välja en partition men det syns inga. jag får inget val om "manuell partitionering"
Så här ser det ut för mig...

Med desktop-skivan:

Bild

Med alternate-skivan:

Bild
anders gusten

Konservburk skrev:
anders gusten skrev:Man kommer bara till ett ställe där det står "allokera enhetsutrymme. där man ska välja en partition men det syns inga. jag får inget val om "manuell partitionering"
Så här ser det ut för mig...

Med desktop-skivan:

Bild

Med alternate-skivan:

Bild
den där rutan om advanced fick jag fram i början. nu kommer inte dom alternativen längre, fan vad skumt. alternate-skican finns att ladda ner på ubuntu-sajten då?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Plockade bort ett antal inlägg som var exakt likadana

/mod
anders gusten skrev:
den där rutan om advanced fick jag fram i början. nu kommer inte dom alternativen längre, fan vad skumt. alternate-skican finns att ladda ner på ubuntu-sajten då?
Det finns länkar även för "Alternativ installations-CD" på denna sidan http://ubuntu-se.org/drupal/download
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
anders gusten

Tack för alla hjälp. Har dessvärre inte lyckats för mig trots detta.

Partitionerna syns inte vare sig på den ordinarie eller den alternativa skivan. Dom visas inte helt enkelt. Jag har provat att köra skivorna på en annan dator och där visas partitionerna. Väldigt förirrande detta. Vore väldigt tacksam om någon kunde komma på en lösning.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

anders gusten skrev:den där rutan om advanced fick jag fram i början. nu kommer inte dom alternativen längre, fan vad skumt.
Minns du ungefär vad du gjorde mellan den tidpunkt de alternativen visades och den tidpunkt när de inte längre visades?
anders gusten

Konservburk skrev:
anders gusten skrev:den där rutan om advanced fick jag fram i början. nu kommer inte dom alternativen längre, fan vad skumt.
Minns du ungefär vad du gjorde mellan den tidpunkt de alternativen visades och den tidpunkt när de inte längre visades?
Jag tror att jag bara sett alternativen på den andra datorn. Där fungerar installationsprogrammen som dom ska.

Den dator jag vill ha Ubuntu på nu hade en partition med Windows 7 innan jag började försöka med Ubuntu, och jag kan som sagt inte minnas att alternativen visats någon gång på denna dator.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

anders gusten skrev:Den dator jag vill ha Ubuntu på nu hade en partition med Windows 7 innan jag började försöka med Ubuntu, och jag kan som sagt inte minnas att alternativen visats någon gång på denna dator.
Det var någon annan som hade liknande problem nyligen. Där var windows också inblandat, men jag är osäker på om det var just windows7.

Jag är lite nyfiken på hur din partitionstabell ser ut. Är det kanske den nya varianten GPT istället för MBR? Om du vill skulle du kunna bifoga en kopia här så att jag kan ta mig en närmare titt på den. Starta isf med desktop-skivan och välj prova ubuntu. När du kommit in öppnar du en terminal och kör kommandot:

Kod: Markera allt

sudo dd if=/dev/sda bs=512 count=1 >mbr.bin
Sedan bifogar du den nya filen mbr.bin här.
anders gusten

Konservburk skrev:
anders gusten skrev:Den dator jag vill ha Ubuntu på nu hade en partition med Windows 7 innan jag började försöka med Ubuntu, och jag kan som sagt inte minnas att alternativen visats någon gång på denna dator.
Det var någon annan som hade liknande problem nyligen. Där var windows också inblandat, men jag är osäker på om det var just windows7.

Jag är lite nyfiken på hur din partitionstabell ser ut. Är det kanske den nya varianten GPT istället för MBR? Om du vill skulle du kunna bifoga en kopia här så att jag kan ta mig en närmare titt på den. Starta isf med desktop-skivan och välj prova ubuntu. När du kommit in öppnar du en terminal och kör kommandot:

Kod: Markera allt

sudo dd if=/dev/sda bs=512 count=1 >mbr.bin
Sedan bifogar du den nya filen mbr.bin här.
mbr är det master boot rekord?

jag ska försöka göra enligt instruktionerna och posta filen här
anders gusten

det var engelskt tangentbord i terminalen fast jag valde svenska när jag öppnade pröva ubuntu. jag hittar inte tecknen. finns det nån terminal med svenskt tangentbord?
Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Christian Johansson »

Rent generellt tror jag att det är bättre att låta bli att skapa partition avsedd för Ubuntu innan man installerar Ubuntu och istället låta installationsprogrammet för Ubuntu skapa partitioner som behövs för Ubuntu (en huvudpartition och en swap-partition). Så gjorde i alla fall jag när jag installerade Ubuntu på en dator med Windows XP där jag ville ha dual boot Win XP/Ubuntu.
anders gusten

Christian Johansson skrev:Rent generellt tror jag att det är bättre att låta bli att skapa partition avsedd för Ubuntu innan man installerar Ubuntu och istället låta installationsprogrammet för Ubuntu skapa partitioner som behövs för Ubuntu (en huvudpartition och en swap-partition). Så gjorde i alla fall jag när jag installerade Ubuntu på en dator med Windows XP där jag ville ha dual boot Win XP/Ubuntu.
aha, men jag har redan gjort tre partitioner och win ligger på en. om jag gör som du säger så lägger sig ubuntu bredvid win på samma partition? Det kanske blir så i slutänan, men det ska väl inte vara omöjligt att lägga den på en partition man själv har valt.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"