Hur sjuttsigen gör man. Jag tycker jag gör exakt som där står, men det gör jag ju helt klart inte

Tyckte frågan passar bra i Loco-avdelningen.
Lasse
Tack för länken Hylas, men den funkar inte längreHylas skrev:En guide på engelska: http://screencasts.ubuntu.com/taxonomy/term/92
Du har rätt, det funkar inte att generera en PGP-nyckel med Seahorse. Varför vet jag intefd.svensson skrev:Tack för länken Hylas, men den funkar inte längreHylas skrev:En guide på engelska: http://screencasts.ubuntu.com/taxonomy/term/92
Problemet är att jag har inget krypteringsprogram, men jag ska tjata på dem så de istället gör det lättare. Vill de att man ska signera så ska det ju inte vara så svårt.
Lasse
Jag tänkte göra en guide på svenska skriftligt och film men tänkte påminna mig lite hur det skulle göras först. Jag följde filmen ovan och stötte inte på några problem, tog cirka 30 minuter nu.Hylas skrev:Du har rätt, det funkar inte att generera en PGP-nyckel med Seahorse. Varför vet jag inte ??? Ursäkta skitlänken. Jag borde ha kollat först :-Xfd.svensson skrev:Tack för länken Hylas, men den funkar inte längre :PHylas skrev:En guide på engelska: http://screencasts.ubuntu.com/taxonomy/term/92
Problemet är att jag har inget krypteringsprogram, men jag ska tjata på dem så de istället gör det lättare. Vill de att man ska signera så ska det ju inte vara så svårt.
Lasse
Som jag skrev ovanför tänkte jag slänga ihop en guide på svenska. Har inte kollat om det är någon större skillnad på 10.04 och 10.10 mer än vart programmet återfinns i menyerna men vad har du för installation igång då du inte har något krypteringsprogram?fd.svensson skrev:Tack för länken Hylas, men den funkar inte längre :PHylas skrev:En guide på engelska: http://screencasts.ubuntu.com/taxonomy/term/92
Lasse
Jag använder gmail som mailklient. Går att kopiera det som ska kopieras in i ett textdokument för att signera det sedan.fd.svensson skrev:Filmen spelar inte upp för mig :P
Sedan har jag ingen mail läsare i min dator, jag är fullständigt nöjd med att ha den på webben. Varför ska jag strula med att installera en sådan,
när jag bara ska signa ett brev? Nej någon måtta får det vara på eländet.
Jag har för mig att gpg finns installerat från start men jag kanske har fel. Ska dubbelkolla det där.fd.svensson skrev:Kan lägga till att det händer ganska frekvent att mitt OS får tuppjuck när något av de programmen jag testar kraschar ;D Då kör jag en om-installation, så jag har inget onödigt.
Jag får se när jag får tid men förhoppningsvis har jag en guide klar innan mars är över.fd.svensson skrev:Anledningen till att jag ville skriva på CoC (igen, borta med en krasch) nu, är att mghg vill/kräver att man ska ha signat för att vara
med i hans gäng. Alltså så kan jag inte skriva någon artikel innan jag gjort det, men det går alldeles utmärkt att hjälpa till på Launchpad ändå ::)
Så jag fortsätter med det och signar när det blir enklare.
Som sagt, det funkar inte att generera en PGP-nyckel (se 2.30 in i filmen). Det kan dock vara ett fel som är relaterat till Seahorse på min dator. Jag tog för givet att fd.svensson hade samma problem. Nu ser jag att det inte är så. Bra att länken funkarchristoffer skrev:Jag tänkte göra en guide på svenska skriftligt och film men tänkte påminna mig lite hur det skulle göras först. Jag följde filmen ovan och stötte inte på några problem, tog cirka 30 minuter nu.
Vart exakt blir det fel för er?
vulfgar skrev:Jag minns att jag höll på ett bra tag också, instruktionen är väl inte den bästa.Minns dock inte riktigt hur det var, det ar längesen, så det underlättar om du skriver exakt var du är när du får problem och dessutom vilken guide du försöker följa.
2:30 till 2:42 in i filmen så genereras ju nyckeln som den ska. I själva filmen är det klippt för själva genereringen tar 5 - 10 minuter. Att det är klippt framgår dock inte speciellt bra.Hylas skrev:Som sagt, det funkar inte att generera en PGP-nyckel (se 2.30 in i filmen). Det kan dock vara ett fel som är relaterat till Seahorse på min dator. Jag tog för givet att fd.svensson hade samma problem. Nu ser jag att det inte är så. Bra att länken funkar :)christoffer skrev:Jag tänkte göra en guide på svenska skriftligt och film men tänkte påminna mig lite hur det skulle göras först. Jag följde filmen ovan och stötte inte på några problem, tog cirka 30 minuter nu.
Vart exakt blir det fel för er?
Du har säkert rätt i detta. Jag orkade förmodligen inte vänta. Min otålighet kombinerat med att videon ger en uppfattning att det går på nån minut att generera nyckeln leder till felaktig slutsatschristoffer skrev:2:30 till 2:42 in i filmen så genereras ju nyckeln som den ska. I själva filmen är det klippt för själva genereringen tar 5 - 10 minuter. Att det är klippt framgår dock inte speciellt bra.
Kod: Markera allt
gpg --fingerprint
Det är slutstycket som är krypterat i emailet från begin PGP message till End pgp message. Detta stycke kopierar du till t.ex. gedit.fd.svensson skrev:Nyckeln är det lätta med det hela :) Det är det att de skickar ett krypterat brev till mig som är det svåra. Jag har inte ett krypterings program i yahoo, ni får gärna följa
guiden hur man gör om man inte har det ;D Då är grejen att skaffa nyckel blaha blaha :P Jag förmodar att jag signade CoC under ett annat nick, därför syns det inte på Launchpad.
Fixa GpG nyckel:
Öppna Terminalen, Skriv in,Du får då något som kallas fingerprint, kopiera det och klistra in i rutan tryck därefter på get key.Kod: Markera allt
gpg --fingerprint
När du fått nyckeln så skickas ett KRYPTERAT mail till dig.
-----BEGIN PGP MESSAGE-----
massor med krypterad text.
-----END PGP MESSAGE-----
gpg --decrypt <filnamn>
Kan vara FireGPG som du tänker på som tyvärr har slutats utvecklas.vulfgar skrev:Jag minns så mycket av min signering som att jag installerade ett tillägg till firefox för krypteringen, det funkade med gmail och borde funka för yahoo också. Problemet är att jag inte hittar tillägget nu när jag söker, ska leta vidare.
Det låter bekant. Synd.christoffer skrev:Kan vara FireGPG som du tänker på som tyvärr har slutats utvecklas.
http://getfiregpg.org/?page=home&lang=en