Signera CoC ???

Denna kategori är till för de som är medlem på https://launchpad.net/~ubuntu-se
Användarvisningsbild
fd.svensson
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Signera CoC ???

Inlägg av fd.svensson »

Nu har jag jobbat med att signera CoC i över en månad :P
Hur sjuttsigen gör man. Jag tycker jag gör exakt som där står, men det gör jag ju helt klart inte :-\

Tyckte frågan passar bra i Loco-avdelningen.

Lasse
:) Om någon gör dig illa. Skriv ner det i sanden. Om någon gör dig gott. Knacka in det i sten. :) Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Signera CoC ???

Inlägg av vulfgar »

Jag minns att jag höll på ett bra tag också, instruktionen är väl inte den bästa. :P Minns dock inte riktigt hur det var, det ar längesen, så det underlättar om du skriver exakt var du är när du får problem och dessutom vilken guide du försöker följa.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Hylas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Hylas »

Användarvisningsbild
fd.svensson

Inlägg av fd.svensson »

Hylas skrev:En guide på engelska: http://screencasts.ubuntu.com/taxonomy/term/92
Tack för länken Hylas, men den funkar inte längre :P
Problemet är att jag har inget krypteringsprogram, men jag ska tjata på dem så de istället gör det lättare. Vill de att man ska signera så ska det ju inte vara så svårt.

Lasse
:) Om någon gör dig illa. Skriv ner det i sanden. Om någon gör dig gott. Knacka in det i sten. :) Afrikanskt ordspråk
m!rage

Inlägg av m!rage »

Hur långt har du kommit? Har du skapat en PGP-nyckel? Annars har du en guide här som bör fungera även på en nyinstallation: https://launchpad.net/+help/openpgp-keys.html
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Inlägg av Peetra »

Jag tror att det ligger någon orsak bakom varför det är så svårt att få till signeringen. Jag står nog bakom CoC och dess andemening, men efter att ha ögnat igenom hur signeringen går till så lät jag glatt bli att försöka. *rodnar*
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av philip5 »

Launchpad är ju utvecklat som ett verktyg för utvecklare och kanske därför inte alltid så användarvänligt för den "vanliga" slutanvändaren. Det finns mycket på Launchpad som inte alltid är helt logiskt eller enkelt att hitta.
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
Användarvisningsbild
Hylas

Inlägg av Hylas »

fd.svensson skrev:
Hylas skrev:En guide på engelska: http://screencasts.ubuntu.com/taxonomy/term/92
Problemet är att jag har inget krypteringsprogram, men jag ska tjata på dem så de istället gör det lättare. Vill de att man ska signera så ska det ju inte vara så svårt.

Lasse
Du har rätt, det funkar inte att generera en PGP-nyckel med Seahorse. Varför vet jag inte ??? Ursäkta skitlänken. Jag borde ha kollat först :-X
Användarvisningsbild
christoffer
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av christoffer »

Hylas skrev:
fd.svensson skrev:

Lasse
Du har rätt, det funkar inte att generera en PGP-nyckel med Seahorse. Varför vet jag inte ??? Ursäkta skitlänken. Jag borde ha kollat först :-X
Jag tänkte göra en guide på svenska skriftligt och film men tänkte påminna mig lite hur det skulle göras först. Jag följde filmen ovan och stötte inte på några problem, tog cirka 30 minuter nu.

Vart exakt blir det fel för er?
fd.svensson skrev:

Lasse
Som jag skrev ovanför tänkte jag slänga ihop en guide på svenska. Har inte kollat om det är någon större skillnad på 10.04 och 10.10 mer än vart programmet återfinns i menyerna men vad har du för installation igång då du inte har något krypteringsprogram?
Användarvisningsbild
fd.svensson

Inlägg av fd.svensson »

Filmen spelar inte upp för mig :P
Sedan har jag ingen mail läsare i min dator, jag är fullständigt nöjd med att ha den på webben. Varför ska jag strula med att installera en sådan,
när jag bara ska signa ett brev? Nej någon måtta får det vara på eländet.
Kan lägga till att det händer ganska frekvent att mitt OS får tuppjuck när något av de programmen jag testar kraschar ;D Då kör jag en om-installation, så jag har inget onödigt.

Anledningen till att jag ville skriva på CoC (igen, borta med en krasch) nu, är att mghg vill/kräver att man ska ha signat för att vara
med i hans gäng. Alltså så kan jag inte skriva någon artikel innan jag gjort det, men det går alldeles utmärkt att hjälpa till på Launchpad ändå ::)
Så jag fortsätter med det och signar när det blir enklare.
Användarvisningsbild
christoffer
Kontakt:

Inlägg av christoffer »

fd.svensson skrev:Filmen spelar inte upp för mig :P
Sedan har jag ingen mail läsare i min dator, jag är fullständigt nöjd med att ha den på webben. Varför ska jag strula med att installera en sådan,
när jag bara ska signa ett brev? Nej någon måtta får det vara på eländet.
Jag använder gmail som mailklient. Går att kopiera det som ska kopieras in i ett textdokument för att signera det sedan.
fd.svensson skrev:Kan lägga till att det händer ganska frekvent att mitt OS får tuppjuck när något av de programmen jag testar kraschar ;D Då kör jag en om-installation, så jag har inget onödigt.
Jag har för mig att gpg finns installerat från start men jag kanske har fel. Ska dubbelkolla det där.
fd.svensson skrev:Anledningen till att jag ville skriva på CoC (igen, borta med en krasch) nu, är att mghg vill/kräver att man ska ha signat för att vara
med i hans gäng. Alltså så kan jag inte skriva någon artikel innan jag gjort det, men det går alldeles utmärkt att hjälpa till på Launchpad ändå ::)
Så jag fortsätter med det och signar när det blir enklare.
Jag får se när jag får tid men förhoppningsvis har jag en guide klar innan mars är över.
Användarvisningsbild
fd.svensson

Inlägg av fd.svensson »

Jag har yahoo och ratar Google. Jag gillar inte deras stil, är inte med på ansiktsboken heller ;)
Användarvisningsbild
Hylas

Inlägg av Hylas »

christoffer skrev:Jag tänkte göra en guide på svenska skriftligt och film men tänkte påminna mig lite hur det skulle göras först. Jag följde filmen ovan och stötte inte på några problem, tog cirka 30 minuter nu.

Som sagt, det funkar inte att generera en PGP-nyckel (se 2.30 in i filmen). Det kan dock vara ett fel som är relaterat till Seahorse på min dator. Jag tog för givet att fd.svensson hade samma problem. Nu ser jag att det inte är så. Bra att länken funkar :)

Vulfgars fråga i början av tråden är fortfarande inte besvarad:
vulfgar skrev:Jag minns att jag höll på ett bra tag också, instruktionen är väl inte den bästa. :P Minns dock inte riktigt hur det var, det ar längesen, så det underlättar om du skriver exakt var du är när du får problem och dessutom vilken guide du försöker följa.
Användarvisningsbild
christoffer
Kontakt:

Inlägg av christoffer »

Hylas skrev:
christoffer skrev:Jag tänkte göra en guide på svenska skriftligt och film men tänkte påminna mig lite hur det skulle göras först. Jag följde filmen ovan och stötte inte på några problem, tog cirka 30 minuter nu.

Som sagt, det funkar inte att generera en PGP-nyckel (se 2.30 in i filmen). Det kan dock vara ett fel som är relaterat till Seahorse på min dator. Jag tog för givet att fd.svensson hade samma problem. Nu ser jag att det inte är så. Bra att länken funkar :)
2:30 till 2:42 in i filmen så genereras ju nyckeln som den ska. I själva filmen är det klippt för själva genereringen tar 5 - 10 minuter. Att det är klippt framgår dock inte speciellt bra.
Användarvisningsbild
Hylas

Inlägg av Hylas »

christoffer skrev:2:30 till 2:42 in i filmen så genereras ju nyckeln som den ska. I själva filmen är det klippt för själva genereringen tar 5 - 10 minuter. Att det är klippt framgår dock inte speciellt bra.
Du har säkert rätt i detta. Jag orkade förmodligen inte vänta. Min otålighet kombinerat med att videon ger en uppfattning att det går på nån minut att generera nyckeln leder till felaktig slutsats :-X

Nu har jag redan signerat CoC men det är bra att alla som vill, enkelt kan göra det. Tummen upp för ditt projekt christoffer :)
Användarvisningsbild
fd.svensson

Inlägg av fd.svensson »

Nyckeln är det lätta med det hela :) Det är det att de skickar ett krypterat brev till mig som är det svåra. Jag har inte ett krypterings program i yahoo, ni får gärna följa
guiden hur man gör om man inte har det ;D Då är grejen att skaffa nyckel blaha blaha :P Jag förmodar att jag signade CoC under ett annat nick, därför syns det inte på Launchpad.
Fixa GpG nyckel:
Öppna Terminalen, Skriv in

Kod: Markera allt

gpg --fingerprint
,Du får då något som kallas fingerprint, kopiera det och klistra in i rutan tryck därefter på get key.
När du fått nyckeln så skickas ett KRYPTERAT mail till dig.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Jag minns så mycket av min signering som att jag installerade ett tillägg till firefox för krypteringen, det funkade med gmail och borde funka för yahoo också. Problemet är att jag inte hittar tillägget nu när jag söker, ska leta vidare.
Användarvisningsbild
christoffer
Kontakt:

Inlägg av christoffer »

fd.svensson skrev:Nyckeln är det lätta med det hela :) Det är det att de skickar ett krypterat brev till mig som är det svåra. Jag har inte ett krypterings program i yahoo, ni får gärna följa
guiden hur man gör om man inte har det ;D Då är grejen att skaffa nyckel blaha blaha :P Jag förmodar att jag signade CoC under ett annat nick, därför syns det inte på Launchpad.
Fixa GpG nyckel:
Öppna Terminalen, Skriv in

gpg --fingerprint
,Du får då något som kallas fingerprint, kopiera det och klistra in i rutan tryck därefter på get key.
När du fått nyckeln så skickas ett KRYPTERAT mail till dig.
Det är slutstycket som är krypterat i emailet från begin PGP message till End pgp message. Detta stycke kopierar du till t.ex. gedit.

-----BEGIN PGP MESSAGE-----
massor med krypterad text.
-----END PGP MESSAGE-----
Spara nu filen till din hemkatalog. Nu har du den krypterade texten i en fil i din hemkatalog. I terminal kan du köra kommandot:

gpg --decrypt <filnamn>
Detta resulterar i att meddelandet blir utskrivet i klartext och du får en länk till launchpad där du kan godkänna din gpg nyckel.

Nu känner jag att jag var väldigt rörig men du kanske får ut något av det. =) Jag ger inte upp...nog ska du lyckas signera Ubuntus uppförandekod.
vulfgar skrev:Jag minns så mycket av min signering som att jag installerade ett tillägg till firefox för krypteringen, det funkade med gmail och borde funka för yahoo också. Problemet är att jag inte hittar tillägget nu när jag söker, ska leta vidare.
Kan vara FireGPG som du tänker på som tyvärr har slutats utvecklas.
http://getfiregpg.org/?page=home&lang=en
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

christoffer skrev:Kan vara FireGPG som du tänker på som tyvärr har slutats utvecklas.
http://getfiregpg.org/?page=home&lang=en
Det låter bekant. Synd. :(
Användarvisningsbild
fd.svensson

Inlägg av fd.svensson »

Jag håller just nu på att testa Christoffers sätt att göra det på, det verkar funka. Gdebi verkar vara borttaget från 10.10, eller så har jag bara en lustig installation ;)
Skriv svar

Återgå till "LoCo Sverige"