Hej!
Jag undrar om någon kan hjälpa mig välja dator.
Jag skulle vilja ha en laptop med matt skärm som är relativt högupplöst. Helst 1600*900 på 14 tum. Att Linux ska fungera bra på datorn är väldigt viktigt.
Jag har kollat på HP probook 6450b, DELL Latitude E5410 och Lenovo t410.
Jag har läst att Ubuntu ska fungera perfekt på DELL (enligt dom själva), men i forum så verkar det inte alls så?
Jag har också läst att HP verkar vara bäst av alla märken vad det gäller stöd för Linux.
Har någon med erfarenhet från dessa datorer några tips?
Linuxvänligt?
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- ajja
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Re: Linuxvänligt?
Har inga erfarenheter av just dessa datorer utan ger mer allmänna råd.
Kontrollera specifikationerna för datorerna och googla på dessa var för sig.
Om du finner länkar med problem kolla datum på dessa och även om det finns en lösning.
Detta gäller framför allt grafik, nätverk och web-kamera.
Generellt kan man utgå ifrån att Intel samt Nvidia-grafik fungerar bra medan Ati kan vara lite struliga med 3D-accelerering.
Trådbundet nätverk brukar fungera men trådlöst och modem kan vara hopplösa om det är fel tillverkare och web-kameror kan vara stendöda eller vara monterade upp och ned.
Personligen skulle jag i första hand kolla på HP's och Dells maskiner då de inte är direkt *nix-fientliga.
Kontrollera specifikationerna för datorerna och googla på dessa var för sig.
Om du finner länkar med problem kolla datum på dessa och även om det finns en lösning.
Detta gäller framför allt grafik, nätverk och web-kamera.
Generellt kan man utgå ifrån att Intel samt Nvidia-grafik fungerar bra medan Ati kan vara lite struliga med 3D-accelerering.
Trådbundet nätverk brukar fungera men trådlöst och modem kan vara hopplösa om det är fel tillverkare och web-kameror kan vara stendöda eller vara monterade upp och ned.
Personligen skulle jag i första hand kolla på HP's och Dells maskiner då de inte är direkt *nix-fientliga.
-
Tack för svaret ajja!
Jag har självklart googlat dessa och hittat lite, verkar som om HP haft minst problem. Den DELL jag kollat på har väldigt bra hårdvara för det priset så det var därför jag blev intresserad av den tills jag hittade en tråd i ett forum där vissa inte ens kunnat installera ubuntu, openSUSE och fedora osv.
Jag blev lite fundersam då eftersom DELL själva sagt att deras maskiner ska fungera felfritt med Ubuntu.
Jag har självklart googlat dessa och hittat lite, verkar som om HP haft minst problem. Den DELL jag kollat på har väldigt bra hårdvara för det priset så det var därför jag blev intresserad av den tills jag hittade en tråd i ett forum där vissa inte ens kunnat installera ubuntu, openSUSE och fedora osv.
Jag blev lite fundersam då eftersom DELL själva sagt att deras maskiner ska fungera felfritt med Ubuntu.
Mitt är lite lustigt, vad gäller trådlösa. Jag väljer alltid att pröva innan jag installerar ubuntu. Då kan jag välja en drivrutin som följer med Ubuntu, som jag testkör. Kopplar upp mig på nätverket och installerar då. Om jag inte kopplar upp mig så är det helt kört efter installationen. Inget nätverk (trådxlöst) alls då 

-
Jag har köpt en DELL Latitude E5410 nu och installerat ubuntu LTS 10.04.
Denna dator fungerar mycket bra med ubuntu om någon undrar, trådlöst, volym knappar, skärmens ljusstyrka. Det mesta gick igång direkt från start
.
Det som fungerar dåligt är scrollen på touchpaden och minneskortläsaren. Det är det enda jag testat som inte funkat.
Denna dator fungerar mycket bra med ubuntu om någon undrar, trådlöst, volym knappar, skärmens ljusstyrka. Det mesta gick igång direkt från start

Det som fungerar dåligt är scrollen på touchpaden och minneskortläsaren. Det är det enda jag testat som inte funkat.
Kolla om paketentomaplinen skrev:Jag har köpt en DELL Latitude E5410 nu och installerat ubuntu LTS 10.04.
Denna dator fungerar mycket bra med ubuntu om någon undrar, trådlöst, volym knappar, skärmens ljusstyrka. Det mesta gick igång direkt från start.
Kod: Markera allt
gpointing-device-settings
Kod: Markera allt
touchfreeze