Gamla partitioner...

Jocke76

Gamla partitioner...

Inlägg av Jocke76 »

Hej!
Är helt ny på Linux så min fråga är kanske banal...
Har just nu Windows XP på datorn och hårddisken partionerad i 3 delar.
Funderar på att gå över till Linux och installera Ubuntu 6.10. Planen var att formatera partitionen med windows på men behålla de två andra partitionerna intakta. Detta är ju inget problem om jag skulle installera en annan windows-version men jag undrar om det kan bli några problem med Linux-baserat operativsystem. Känner Ubuntu igen kataloger och filer på de andra partitionerna som tidigare skapats i windows?

/ Jocke
Användarvisningsbild
Gurra72
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Kontakt:

SV: Gamla partitioner...

Inlägg av Gurra72 »

Japp.. Windowsfilerna kommer att kännas igen och gå att läsa av Linux.

Är det ntfs partitioner så kan det vara lite krångligt att skriva och ändra filer. Dock möjligt med ett program som heter ntfs-3g eller något

Problem kan uppstå med å,ä och ö i filnamnen också. Brukar bli ett frågetecken eller en ruta där bokstaven skulle vart. Ändå inga problem att läsa filerna.

På sikt rekommenderar jag att byta filsystem på dina partitioner när du gått över till Linux, till ext3 filsystem. Dessa slipper du defragmentera. Och du kan läsa och skriva till dom utan problem.
Senast redigerad av 1 Gurra72, redigerad totalt 31 gånger.
Ubuntu.. an ancient african word for - I cant configure Slackware :P
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Jag har upptäckt att det inte var så smart som jag trodde när jag gjorde om mina ntfs-partitioner till ext3 när jag kör Windows också.
När jag använder Windows och skriver data till dom partitionerna så får Ubuntu svårt att läsa dom efteråt. Fråga mig inte varför, men när jag startar Ubuntu så får den skanna av dessa efter fel.
Detta har fungerat ett tag, men nu misslyckas skanningen, så det är bara att sluta använda partitionerna när jag kör Ubuntu.
Annars så har ext3-formatet gått över förväntan under Windows, tack vare en drivrutin.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Vilken drivrutin använder du?
Det finns nämligen 2 populära... Ext3-IFS och Ext2fsd. Varav den senaste är OpenSource och funkar garanterat. :)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Jag har en drivrutin som heter Ext2IFS_1_10c.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"