Ett problem som uppdagades när jag tänkte rippa ner några av familjens DVD-filmer på vår mediaspelare. Ett par funkar kalas, medan några vägrar bli rippade. Jag har provat DVD::rip, K9copy, OGMRip och Acidrip. Det blir tydligt när jag kör tex OGMRip och programmet börjar med att säkerhetskopiera skivan. Denna säkerhetskopiering kommer till ungefär hälften, sen tar det stopp. K9copy kraschar istället.
Jag började då experimentera och spela upp dessa filmer i datorn och hoppa kapitelvis framåt. Samma fenomen uppstår - fram till ungefär halva filmen går det utmärkt, sedan låser sig allt (i princip samma fenomen även om jag använder VLC).
Hoppas någon har några bra idéer. Kan det tex ha med att DVD-spelaren inte har någon regionkod? Mig veterligt har jag installlerat alla de tillägg som behövs (som libdvdread4 och libdvdcss2, och även medibuntu).
Problem med vissa DVD-skivor
Re: Problem med vissa DVD-skivor
Är du säker på att skivorna inte är skadade? Du dual-bootar inte WIndows och har möjlighet att testa om skivorna går att spela upp där? Har du någon annan dator tillgänglig som du kan stoppa i skivorna i och se om filmerna fungerar i en annan dator?
Jag föreslår det här för att:
1. Testa om det fungerar i Windows på samma dator, dvs se om felet ligger hos Ubuntu.
2. Testa på en annan dator för att se om felet har med skivorna eller DVD-spelaren att göra.
Det hade varit intressant att se om skivorna fungerar om du bootar en annan dator med Ubuntu Live CD och testar att spela skivorna i Ubuntu på en annan dator (DVD-spelare).
Jag föreslår det här för att:
1. Testa om det fungerar i Windows på samma dator, dvs se om felet ligger hos Ubuntu.
2. Testa på en annan dator för att se om felet har med skivorna eller DVD-spelaren att göra.
Det hade varit intressant att se om skivorna fungerar om du bootar en annan dator med Ubuntu Live CD och testar att spela skivorna i Ubuntu på en annan dator (DVD-spelare).