Har en med VIA vilket inte verkar gå så bra, i alla fall inte på 10.10
Någon som vet var man kan fåredapå sådant?
Vilka grafikkort som funkar på Ubuntu? [LÖST]
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Vilka grafikkort som funkar på Ubuntu? [LÖST]
Senast redigerad av 1 andy, redigerad totalt 8 gånger.
- Svento
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Re: Vilka grafikkort som funkar på Ubuntu?
Grafiken verkar vara det största hårdvaruproblemet i Linux, eller rättare sagt att det ofta inte finns riktigt bra drivrutiner att hitta. Generellt brukar det sägas att NVIDIA är det enda som riktigt fungerar med Linux, att ett dåligt NVIDIA-kort är bättre än ett bra kort av annat fabrikat. För mig fungerade inte NVIDIA, men det kan ha massor med olika förklaringar. Jag kunde inte aktivera dom visuella effekterna (vilket jag inte kan med nåt annat kort heller) men grafiken var något bättre generellt.
Däremot fick jag en massa andra småproblem och även fast jag bytte kort så verkade Ubuntu fortsätta referera till NVIDIA. Så jag ominstallerade hela systemet med ett annat kort i. Jag kan inte få drivrutinerna att fungera till ATI-kortet som jag nu använder men det är inga direkta fel i grafiken åtminstone.
Däremot fick jag en massa andra småproblem och även fast jag bytte kort så verkade Ubuntu fortsätta referera till NVIDIA. Så jag ominstallerade hela systemet med ett annat kort i. Jag kan inte få drivrutinerna att fungera till ATI-kortet som jag nu använder men det är inga direkta fel i grafiken åtminstone.
Intel-kort fungerar också bra, i alla fall till vanligt kontorsarbete och för att se på film, vilket är det jag gör mest på datorn.
-
Det finns sajter på nätet som listar hårdvara som funkar (eller inte funkar) med linux. T.ex. se https://help.ubuntu.com/community/Video eller http://linuxhcl.com/ eller sök ubuntu hardware compatibility eller sök <kortbeteckning> ubuntu (med grafik-kretsens eller kortets beteckning). Men glöm inte att ibland är såna listor gamla.andy skrev:Någon som vet var man kan fåredapå sådant?
Min erfarenhet är att NVidia med proprietära drivrutiner brukar funka bra, med reservation att mina gamla AGP-kort krävde inställning i xorg.conf. Nu har jag ATI Radeon 4200 på moderkortet. Det fungerade väldigt dåligt med proprietära drivrutiner (instabilt/störningar i text), men open source dirivisarna funkar väldigt bra och är bara några procent mindre effektiva än de proprietära. Jag behöver bara installera (x)ubuntu och sen inte röra nåt.andy skrev:Vilka grafikkort som funkar på Ubuntu?