Batteritid med Ubuntu/Windows
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Batteritid med Ubuntu/Windows
Jag har hört att batteriet på en bärbar dator håller något längre om man har ubuntu istället för windows, ligger det nåt i det?
Det kanske isåfall märks stärre skillnad mellan ubuntu och windows vista isåfall eftersom vista är så segt och krävande? Eller är ubuntu även bättre än windows XP i detta avseende?
Det kanske isåfall märks stärre skillnad mellan ubuntu och windows vista isåfall eftersom vista är så segt och krävande? Eller är ubuntu även bättre än windows XP i detta avseende?
Re: Batteritid med Ubuntu/Windows
Med Ubuntu lär batteriet vara längre, vad jag vet iallafall.
-
Nej, jag har snarare hört motsatsen, att batteritiden är längre i Windows än i Ubuntu, och det tycker jag stämmer med vad jag upplever också.
- Lao Tzu
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Det är också vad jag har hört. Vad säger sökmotorerna?Christian Johansson skrev:Nej, jag har snarare hört motsatsen, att batteritiden är längre i Windows än i Ubuntu, och det tycker jag stämmer med vad jag upplever också.

"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka
(&?)
(&?)
-
Ok, det va lite olika åsikter, kan det bero på att några pratar om XP och några om Vista?
Det beror nog snarare på att datortillverkarna skickar med bättre hårdvarustöd i Windows. Däremot går det att göra mycket själv för att öka batteritiden. Det som ger bäst resultat och kräver minst arbete är att minska ljusstyrkan på skärmen.
-
ok, jo ljusstyrkan har jag tänkt på.. spelar också färgvalet roll? Om man har vit bakgrund eller svart, ändrar det strömåtgången, eller beror den helt på bildskärmens bakgrundsbelysning som då är oberoende av vad skärmen visar?
Jag tror färgvalet har marginell betydelse, men jag skulle tro att en mörk bakgrund drar mindra ström. Jag har alltid mörka färger, tycker det är skönare för ögonen.
Ett annat bra tips är att installera powertop och köra det i terminalen med
Det programmet visar bra info om strömåtgång m.m. Här är en bra sida med info också: http://lesswatts.org/
Ett annat bra tips är att installera powertop och köra det i terminalen med
Kod: Markera allt
sudo powertop
För mig, på min Acer TimelineX 3820TG, är det inte så.
Ubuntu/Xubuntu ger mig strax över 2h och Windows 7 ger mig 4-5h. Båda med det vassare grafikkortet aktiverat.
Ubuntu/Xubuntu ger mig strax över 2h och Windows 7 ger mig 4-5h. Båda med det vassare grafikkortet aktiverat.
Stationär: Xubuntu 10.10 x64
Laptop: Acer Aspire TimelineX 3820TG - Xubuntu 10.10 x64 | Fluxbox
Laptop: Acer Aspire TimelineX 3820TG - Xubuntu 10.10 x64 | Fluxbox
-
Är det faktiskt batteritid, eller den tid som operativsystemen uppger i förväg?
-
Är det i detta sammanhang någon skillnad på Xubuntu och ubuntu?