http://www.idg.se/2.1085/1.366557/arch- ... ga-dodliga
Arch Linux har sin skara av följeslagare och fungerar som den är tänkt att göra men det är absolut ingen distribution vi kan rekommendera annat än för slipade Linuxadministratörer.

Arch Linux har sin skara av följeslagare och fungerar som den är tänkt att göra men det är absolut ingen distribution vi kan rekommendera annat än för slipade Linuxadministratörer.
Jag ser det som en kort sammanfattning av hans upplevelse när han installerade Arch via Virtualbox.pun skrev:Njau... för första gången under en lång tid så har IDG-Niklas gjort en längre välskriven artikel där jag till 100% håller med honom.
Nej. Pacman hanterar beroenden sjukt bra. Pacman är felfritt, lätt att använda, väldigt funktionellt och ljusår snabbare än övriga konkurenter.Konservburk skrev:Någon som har använt Arch får gärna kommentera det här med beroendhantering. Är den så pass dålig som artikeln ger sken av?
Njau... Debians beroendehantering är ju av ALLA experter ansedd som den helt överlägsna metoden att hantera olika versioner.Konservburk skrev:Någon som har använt Arch får gärna kommentera det här med beroendhantering. Är den så pass dålig som artikeln ger sken av?
Du borde prova Arch någon månad. Då hade du faktiskt insett att du har fel, saker du inte vet något om borde du inte yttra dig om.pun skrev:Njau... Debians beroendehantering är ju av ALLA experter ansedd som den helt överlägsna metoden att hantera olika versioner.Konservburk skrev:Någon som har använt Arch får gärna kommentera det här med beroendhantering. Är den så pass dålig som artikeln ger sken av?
Jag kan inte tänka mig att Pacman ens är närheten av dito.... däremot kan man då med dedikerat/hårt arbete av en community styra det rätt men det kan aldrig kommai nörheten av Debians lösning (som då också Ubuntu använder )
Nej Tack !!Hund skrev:
Du borde prova Arch någon månad. Då hade du faktiskt insett att du har fel, saker du inte vet något om borde du inte yttra dig om.
Edit: Jag tycker inte att Aptitude är dåligt på något vis, bara att Pacman är bättre.
Säljarkostymen sitter som den ska märker jag. Eller menar du allvar med att pacman är helt buggfri?Hund skrev:Nej. Pacman hanterar beroenden sjukt bra. Pacman är felfritt, lätt att använda, väldigt funktionellt och ljusår snabbare än övriga konkurenter.Konservburk skrev:Någon som har använt Arch får gärna kommentera det här med beroendhantering. Är den så pass dålig som artikeln ger sken av?
Det var just APT som fick mig att lämna redhat5 och gå över till debian en gång i tiden.pun skrev:Njau... Debians beroendehantering är ju av ALLA experter ansedd som den helt överlägsna metoden att hantera olika versioner.
Jo när man hamnar i trubbel så ser man ju styrkan i Debians sätt att hantera versionsproblematiken.Konservburk skrev:Det var just APT som fick mig att lämna redhat5 och gå över till debian en gång i tiden.pun skrev:Njau... Debians beroendehantering är ju av ALLA experter ansedd som den helt överlägsna metoden att hantera olika versioner.
Aptitude är det Debian rekomenderar.pun skrev:Nej Tack !!
Sen kör Debian med apt..... aptitude är en "fork" som inte stöds officiellt !
Att jag bytte till Arch beror helt på Pacman och att systemet är snabbare, resten kom som en bonus bara. Jag har aldrig haft problem med vare sig Pacman eller beroenden och kikar man på deras bugtracker finns det inte mycket problem med beroenden.Konservburk skrev:Säljarkostymen sitter som den ska märker jag. Eller menar du allvar med att pacman är helt buggfri?
APT är trevligt och bra, men Pacman är bättre, vare sig vi vill eller inte. Att du refererar till dig själv som "ALLA experter" gör dina påståenden knappast mer sant. Du kan ju gärna få länka till en källa där "ALLA experter" gör detta uttlåtande.pun skrev:Njau... Debians beroendehantering är ju av ALLA experter ansedd som den helt överlägsna metoden att hantera olika versioner.
Njae, riktigt så enkelt är det väl inte?Hund skrev:Aptitude är det Debian rekomenderar.
http://www.debian.org/doc/manuals/refer ... de_literalAlthough the aptitude command comes with rich features such as its enhanced package resolver, this complexity has caused (or may still causes) some regressions such as Bug #411123, Bug #514930, and Bug #570377. In case of doubt, please use the apt-get and apt-cache commands over the aptitude command.
http://www.debian.org/doc/FAQ/ch-uptodate.en.htmlaptitude is the recommended package manager for Debian GNU/Linux systems.
Inte alls.....Hund skrev:Aptitude är det Debian rekomenderar.pun skrev:Nej Tack !!
Sen kör Debian med apt..... aptitude är en "fork" som inte stöds officiellt !
Observera , "rather than retaining and encouraging the use of a forked toolset."Regarding upgrades, aptitude has a different dependency resolver which handles things quite differently from apt-get, and the fact is that we simply do not routinely test that dependency resolver. I'd rather encourage people to report dependency resolution problems in the tools that we use by default (apt-get, update-manager, the release upgrader) rather than retaining and encouraging the use of a forked toolset.