[LÖST] Inkscape, Exportera till PDF | Bakgrundsfärgen...

Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Användarvisningsbild
christoffer
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

[LÖST] Inkscape, Exportera till PDF | Bakgrundsfärgen...

Inlägg av christoffer »

Jag har lånat en ritplatta av en kompis och har konfigurerat upp den tillsammans med Inkscape så jag börjar bli nöjd med funktionaliteten. Det jag främst har tänkt att använda den till är att göra uträkningar på datorn(lösa tal inom matematik och fysik) för att sedan spara bilden som en lösning.

Jag kan exportera till bitmap men då sparas det jag har skrivit/ritat i en liten del i mitten och jag måste zooma en del för att se vad som står. Om jag däremot väljer att exportera till PDF så blir storleken bra då jag kan välja sidans storlek men bakgrundsfärgen kommer inte med.

Jag har satt bakgrundsfärgen till svart i "Document properties" och spontant känns det bättre att använda PDF än PNG bilder i detta sammanhang.

Frågor
  • Går det att spara inkscape bild som PDF inklusive bakgrundsfärgen?
  • Går det att spara till PDF i A4 storlek med flera sidor i PDFen? (min lösning just nu är en PDF som är 5st A4 i höjd med A4 bredd hela vägen).
  • Har ni något annat tips på hur detta kan lösas så vill jag gärna höra detta.
Lösning - Tillagd 2011-02-04

Återgå till "Bildhantering"