Diskarna till ny server

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
mrtobbz
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Diskarna till ny server

Inlägg av mrtobbz »

Hej,
Nu är det så att jag satt in mina speglade diskar till en ny server. Det gick bra kom in till den grafiska miljön (har valt grafiskt skrivbord) .. då första gången jag kom in ploppa de upp en ruta om lite alternativ, läste inte så noga för jag va så extas för det fungera att bara byta från den gamla servern till den nya, tror de står något om X bla bla bla.. Men så klicka jag bara Okey, o kom in o allt funka mina filer va där o jag kom ut på nätet, men sen när jag restarta den så kommer jag inte till den grafiska desktopen utan terminal text bara, den säger att desktop är installerat o allt sånt men kommer inte vidare till den grafiska miljön, hur ska jag göra för att komma dit?

// Tobbe
Senast redigerad av 1 mrtobbz, redigerad totalt 30 gånger.
mrtobbz

Re: Diskarna till ny server

Inlägg av mrtobbz »

mrtobbz skrev:Hej,
Nu är det så att jag satt in mina speglade diskar till en ny server. Det gick bra kom in till den grafiska miljön (har valt grafiskt skrivbord) .. då första gången jag kom in ploppa de upp en ruta om lite alternativ, läste inte så noga för jag va så extas för det fungera att bara byta från den gamla servern till den nya, tror de står något om X bla bla bla.. Men så klicka jag bara Okey, o kom in o allt funka mina filer va där o jag kom ut på nätet, men sen när jag restarta den så kommer jag inte till den grafiska desktopen utan terminal text bara, den säger att desktop är installerat o allt sånt men kommer inte vidare till den grafiska miljön, hur ska jag göra för att komma dit?

// Tobbe
Ingen som kan hjälpa mig :( ?
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

Jo en bra början är att testa med kommandot startx och kolla felmeddelanden.

Sedan ännu bättre om man vet vilken drivare du kört med dvs vad det är för grafikkort.
mrtobbz

Inlägg av mrtobbz »

Nu igad när jag starta servern kom jag till den stället jag bara klicka förbi igår. såhär står de...

Vad vill du göra?
Kör Ubuntu i låggrafikläget bara för denna sessionen (Det va denna jag valde första gången)
Konfigurera om grafiken
Felsök felet
Avsluta konsollen
Starta om X

Vilket ska jag ta ?

Låter rutan va kvar tills någon här har svarat.

//Tobbe
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Aha.... då kommer du till Återställningsmenyn !

Jag har själv inte testat alla alternativ men "Konfigurera om grafiken " är nog ett bra alternativ.

Sedan så är det fler alternativ, du kan även gå till en root-konsol och därifrån köra startx
mrtobbz

Inlägg av mrtobbz »

pun skrev:Aha.... då kommer du till Återställningsmenyn !

Jag har själv inte testat alla alternativ men "Konfigurera om grafiken " är nog ett bra alternativ.

Sedan så är det fler alternativ, du kan även gå till en root-konsol och därifrån köra startx
Tack verkar fungera! .. Jag är lite nybörjare så jag undrar om jag kan kolla så min spegling fungerar som den ska ?
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Kanon !

Jag är också "noob" angående det här med serveruppsättningar av diskar..... :P

Du får nog direkt ett bra svar av någon om du frågar i Ubuntu Sveriges IRC.... servernördarna brukar häcka där ;)

http://ubuntu-se.org/drupal/irc

Lycka Till !
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"