Id3-taggar som beter sig konstigt

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
wheelie87
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Id3-taggar som beter sig konstigt

Inlägg av wheelie87 »

Jag har en mp3spelare från sony. Kan leta upp det exakta namnet om det är intressant.

Har laddat ner lite ny musik, och utrymmet på mp3n var för litet så jag formaterade mp3spelaren.

La sen över musiken på nytt. (Både musik som varit på mp3spelaren förut, och den nyligen nerladdade.) När jag öppnar filerna i min mp3-spelare så är id3taggarna helt galna. Det saknas vokaler här och där och namnen är helt förvanskade. När jag visar filerna från mp3-spelaren i Rythmbox är det samma sak. Id3-taggarna är helt tossiga. (Inte kollat om de är exakt samma som i mp3-spelaren dock.)

Däremot när jag öppnar samma filer (eller iaf kopior på dem) från en extern hårddisk och visar filerna i Rythmbox, då är taggarna som dom ska.

När jag öppnar filerna (som finns på mp3spelaren) i rythmbox kan jag inte redigera nånting i egenskaper.

Hur gör jag för att få en mp3spelare med vältaggad musik?
Senast redigerad av 3 wheelie87, redigerad totalt 15 gång.
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Id3-taggar som beter sig konstigt

Inlägg av ycc »

Hej Wheelie,

Jag borde kanske inte skriva eftersom jag inte är riktigt insatt, men jag skriver i alla fall två saker:

1. Har spelaren fått samma format ("filsystem") som den hade tidigare? (Formaterade du den från datorn eller med dess egen formateringsfunktion? Går det att se i manualen vilket filsystem den skall ha?)

2. Hur är det nu med blanka i filnamnen. Kodas inte dessa med URL eller HTML kodning ibland? (%20 t.ex.) Men du verkar ha fått fel inte bara runt början och slut av ord? Dina fel finns också inne i ord?

OK det var inget riktigt bra svar, men jag ville i alla fall försöka bidra ;)
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
wheelie87

Inlägg av wheelie87 »

Jag formaterade den i ett menyval i mp3spelaren.

Det är allt möjligt som hänt med taggarna. Kan ge lite exempel.

I album:
Escala har blivit Escl
Move har blivit ve
Tojves skiva har blivit Tojves kiv
Songs About Jane har blivit ongs About Jne

I artister:
Olle Hedberg -> lle Hedberg
Twisted sister -> T#isted ister (fast # är en fyrkant. konstigt tecken)
Linda Varg -> Lind **rg (Va har bytts ut mot ett kinesiskt tecken, typ)

I genrer:
Podradio -> podrdio
Lugna favoriter -> Lugn fvoriter

----

Där har du några exempel.

Ser själv att det är många ställen där bokstaven A tagits bort. Men det är inte bara så. Det är ju andra grejer också.
Det är himla märkligt. :S
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

De' va' då tusan ;)

ID3 kodas tydligen i ISO 8859-1 eller UTF-16.
http://en.wikipedia.org/wiki/ID3#ID3v2
De allra nyaste spelarna klarar visst Linux vanliga format UTF-8.

Den här länken beskriver att par program (easytag/Linux, mp3tag/Windows som kan användas bl.a. när man fått fel med kodningar, vilket jag gissar uppstått i ditt fall)
http://kayseong.wordpress.com/2010/10/0 ... mp3-files/
Jag medger dock att jag inte är helt säker på vad problemet med dina filer är.

Laddade du upp musiken till spelaren på samma sätt med Ubuntu både den gång det funkade och den gång det blev knasigt?

Kanske ringa Sonys support?
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
wheelie87

Inlägg av wheelie87 »

Jag har aldrig fört över filer från ubuntu till min mp3-spelare och sett att det fungerat. Innan problemet var så hade jag musik på mp3n som jag fört över i windows. Så problemet har helt klart med ubuntu att göra på nåt sätt. Mjo. Kanske skulle ta och ringa dom och se vad dom har för sig. antagligen har dom lika lite koll på linux som alla andra företag jag kontaktar... :S
(nokia, skype, spotify...)
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

En möjlighet är ju att du har en spelare som inte kan köra UTF-8 (Linuxformat).

I vanliga fall brukar man kunna fixa till dessa formatkonverteringar med ett program som heter iconv. Men vad jag förstår så lagras texten i en id3-tag inuti musikfilen och iconv kan man nog inte köra direkt på musikfilen.

Behövs det alltså en speciell iconv för mp3-taggar?
http://code.google.com/p/mp3-tag-iconv/

Ursäkta att jag inte kan ge helt klart svar. Hoppas fler medlemmar kan komma med idéer.
viper
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av viper »

Hittade en tråd med titeln "mp3 Player + Ubuntu = Messed up tags", verkar vara samma typ av problem, överföring från Ubuntu till mp3-spelare med ofullständig tag-information.
Fixades med programmet 'easytag' och Western ISO-8859-1.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=724770
Oortodox generalist
1 x 20.04 Desktop, 2 x 18.04 Desktop, 2 x 18.04 Server
wheelie87

Inlägg av wheelie87 »

Hmm... Easytag verkar inte vilja hitta filerna. Varken på mp3spelaren eller i en mapp på externa hårddisken. Måste filerna ligga i nån speciell mapp för att jag ska kunna nå dom via easytag?
viper
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av viper »

Om man tittar på http://easytag.sourceforge.net/ 'Downloads' finns det ett par bibliotek som Easytag behöver:

- libid3tag (required),
- id3lib (optional, except to write ID3v2.3 tags in MP3 files),
- libogg and libvorbis (optional, except to support Ogg Vorbis and FLAC files),
- flac (optional, except to support FLAC files),
- libmp4v2 (optional, except to support MP4/ACC files),
- wavpack (optional, except to support WavPack files)

I ditt fall behövs de två första.

Kolla med hjälp av Synaptic om du har dessa (i länken finns en beskrivning av hur man gör): http://www.ubuntu-se.org/drupal/node/198
Oortodox generalist
1 x 20.04 Desktop, 2 x 18.04 Desktop, 2 x 18.04 Server
wheelie87

Inlägg av wheelie87 »

libid3tag0 finns där
libid3tag0-dev finns där
id3lib finns inte där.

hur gör jag nu?

ge mig 'linux for dummies'-instruktioner. kan inte en rad terminal-skrivande...
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Tjena Wheelie,

Jag är inget bra på mp3-taggar och jag sitter inte vid Ubuntu just nu, men jag försöker rycka in för att vi ev. skall komma vidare.

Vi är ju inte säkra på att det är id3lib som är problemet men vi kör på det t.v.

Det viktiga är att du förstår hur Synaptics lista är gjord.

Synaptic listar alla paket "som finns". Där kan man sedan markera (med högerklick) paket för installation och till slut installera paketen genom att klicka "utför". (som beskrivs i länken ovan) (jag tror markeringsrutan för installerade paket blir grå, vill jag minnas)

Kan du se paketet id3lib i listan men det är inte installerat, eller finns det inte alls i listan?

Hoppas viper och fler kan hjälpa till här.
wheelie87

Inlägg av wheelie87 »

libid3tag0 verkar vara installerat
samma med libid3tag0-dev.
id3lib finns inte ens i listan.
wheelie87

Inlägg av wheelie87 »

Okej. Nu har problemet fått en intressant vändning.

Jag har suttit med en ubuntu-fadder här under kvällen och fått hjälp att installera de paket ni pratar om, så de finns här nu. Installerade.

Nu är problemet detta: Min dator känner inte alltid av min mp3spelare, bara ibland.
Det är inte så att den har slutat helt. Den är bara inkonsekvent. Väldigt inkonsekvent, för det varierar också i vilka delar av ubuntu som den ser min mp3spelare.

Platser-menyn ser mp3spelaren ibland, och rhytmbox ser den ibland. Ibland samtidigt, och ibland inte. (Alla teoretiskt möjliga kombinationer är faktum.)

Vid ett tillfälle så lyckades jag få över en mp3fil på prov, och då visade den id3taggar så som den ska. Så nu tror jag det problemet är ur världen. (Förhoppningsvis.)

Nu är de nästa problem att ge sig på. Hur får jag min mp3spelare att tala om för datorn att dom är ihopkopplade och få det att lyckas varje gång? Är det dags att starta en ny tråd kanske? Vet inte om det här räknas som off-topic att gå vidare så här. Nån forum-räv får gärna vägledade mig i den diskussionstekniska detaljen.
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Schysst att det verkar ha fixat sig. Plus till faddrarna.

Starta en ny tråd så får du bättre hjälp, det brukar vi göra.
wheelie87

Inlägg av wheelie87 »

Skit. Jag gillar inte de här. Nu har jag problem igen.
Mp3spelaren kommunicerar med datorn, jag har tagit ner easytag och jag satt och redigerade id3taggarna. (Förtydligande: jag redigerade filer som låg på min inkopplade mp3-spelare)

Allting såg jättebra ut i easytag, så jag sparade filändringarna, kopplade ur mp3spelaren för att kolla i menyerna hur de såg ut, och då va det en massa fel och skit på taggarna igen. :( Som om mina ändringar inte har ändrats.

Min egna gissning är att jag måste kopiera filerna från mp3spelare till hårddisk, redigera id3taggarna på hårddisk och sen kopiera över filerna till mp3n igen. Nån som kan hur de funkar eller har praktisk erfarenhet?

Hade varit smidigt att veta hur man ska göra. Jag kan iofs testa mig fram. Men det är ganska mkt musik och det vore ju klart smidigare om nån här på ubuntu-forumet redan testat och vet hur man ska göra.
Användarvisningsbild
Hardcore

Inlägg av Hardcore »

Det är visserligen Nekrofili att återuppväcka en gammal tråd, men det kanske kan vara till nytta för någon att veta att problemet kan vara SD kortet som helt enkelt inte fungerar.
Alla mina egna problem löstes med inköp av nytt.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"