Sökes: Program för delad kalender i hemnätverk
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Sökes: Program för delad kalender i hemnätverk
Hej alla,
En hybrid-tråd då kalender är "Kontor" och LAN-tillämpning är "Nätverk och servrar"
Är det någon som vet något lämpligt kalenderprogram att använda som gemensam familjekalender i ett hemnätverk?
Olika användare skall kunna lägga in sina aktiviteter så att de blir synliga för alla andra på nätverket. Bra för att hålla koll på träningar, matcher, läkarbesök, konferenser, resor mm mm.
Jag gissar att det är en webserverlösning eller liknande som gäller. Kör en 10.04 server i LAN:et så det skall inte vara något problem. Tror jag.
Men steget från att "gissa" och "tro" till att "veta" känns lite långt. Skulle uppskatta lite handfasta tips.
En hybrid-tråd då kalender är "Kontor" och LAN-tillämpning är "Nätverk och servrar"
Är det någon som vet något lämpligt kalenderprogram att använda som gemensam familjekalender i ett hemnätverk?
Olika användare skall kunna lägga in sina aktiviteter så att de blir synliga för alla andra på nätverket. Bra för att hålla koll på träningar, matcher, läkarbesök, konferenser, resor mm mm.
Jag gissar att det är en webserverlösning eller liknande som gäller. Kör en 10.04 server i LAN:et så det skall inte vara något problem. Tror jag.
Men steget från att "gissa" och "tro" till att "veta" känns lite långt. Skulle uppskatta lite handfasta tips.
Oortodox generalist
1 x 20.04 Desktop, 2 x 18.04 Desktop, 2 x 18.04 Server
Re: Sökes: Program för delad kalender i hemnätverk
Google calendar har alla funktioner du är ute efter, och du kan också komma åt den från din telefon eller från vilken dator som helst.
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ett enkelt sätt, som iofs inte är lokalt, som vi tillämpar hemma är att ha ett googlekonto och använda googlekalendern för gemensamma grejer. Då går det bra att nå kalendern även från mobiltelefonen.
Edit: barzam hann före...
Edit: barzam hann före...

På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Jo Googles lösning är mycket smidig......
Här kan man läsa mer:
http://www.google.com/intl/sv/googlecalendar/about.html
Utvikning:
Sen en till liten klurig sak är att om man är inspärrad i ett MS nätverk med en arbetsgivare som håller hårt på säkerheten så kan man skicka upp kalenderfiler från Outlook via en export..... är väl inte den perfekta synken men funkar alldeles utmärkt i brist på annat
Sen har man en Android som "lur" så synkas det då direkt även till den.....mycket bekvämt.
Slutligen kör jag Thunderbird med Google-pluggar så synkas det även dit..... också bra !
Här kan man läsa mer:
http://www.google.com/intl/sv/googlecalendar/about.html
Utvikning:
Sen en till liten klurig sak är att om man är inspärrad i ett MS nätverk med en arbetsgivare som håller hårt på säkerheten så kan man skicka upp kalenderfiler från Outlook via en export..... är väl inte den perfekta synken men funkar alldeles utmärkt i brist på annat

Sen har man en Android som "lur" så synkas det då direkt även till den.....mycket bekvämt.
Slutligen kör jag Thunderbird med Google-pluggar så synkas det även dit..... också bra !
-
Google-alternativet verkar utan tvekan vara en bra lösning, om jag bara vill uppnå funktion.
Men om jag nu vill förkovra mig i nätverkets hemligheter för att till slut uppnå något slags tillfredsställelse och kunna slå mig för bröstet i vetskap om att "@€£$¥ vad bra jag är"
? Är det då "Servrar och Nätverk" som gäller?
Men om jag nu vill förkovra mig i nätverkets hemligheter för att till slut uppnå något slags tillfredsställelse och kunna slå mig för bröstet i vetskap om att "@€£$¥ vad bra jag är"

Oortodox generalist
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Jag sökte lite eftersom jag vill veta vad som finns... Radicale verkar vara en bra server att starta med. Finns dessutom i förråden 

-
I förrådet verkar det vara Maverick och Natty som det gäller för. Bara att köra ändå? 

Oortodox generalist
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Egentligen är det inget som jag rekomenderar... men efter att ha tittat på vilka beroenden som radicale har så tycker jag att det borde fungera utan problem. Ladda ner paketen radicale och python-radicale från packages.ubuntu.com och installera. Bråkar det med versioner så låt bli att installera. Det är tråkigt med beroende problem.
Om det inte fungerar så rekomenderar jag en installation genom att ladda ner från projektets hemsida och följa instruktionerna där, eftersom jag inte hittade någon ppa för radicale.
Om det inte fungerar så rekomenderar jag en installation genom att ladda ner från projektets hemsida och följa instruktionerna där, eftersom jag inte hittade någon ppa för radicale.
-
Vill bara tala om att jag inte kommit igång med det ännu. Ifall ni undrar varför inget händer. Hoppas dock på regn framöver. 

Oortodox generalist
-
Eftersom servern inte har något GUI, fick jag göra det via terminalen. Så här har jag gjort:
1. Kopierade paketens nedladdningslänkar (exv. http:// ....... paketnamn)
2. Öppnade terminalen och ssh:ade till servern
3. I lämplig mapp på servern, laddade jag ner paketen med kommandot wget
4. I samma mapp installerade jag de nedladdade paketen med kommandot dpkg (python-radicale först och sedan radicale)
Rätt så?
1. Kopierade paketens nedladdningslänkar (exv. http:// ....... paketnamn)
2. Öppnade terminalen och ssh:ade till servern
3. I lämplig mapp på servern, laddade jag ner paketen med kommandot wget
4. I samma mapp installerade jag de nedladdade paketen med kommandot dpkg (python-radicale först och sedan radicale)
Rätt så?
Oortodox generalist
-
I dokumentationen nämns att radicale initieras genom att köra scriptet radicale.py.
Men det finns ingen sådan fil på servern.
Betyder det att den inte är kompatibel med 10.04 server, eller har jag missat något?
Men det finns ingen sådan fil på servern.
Betyder det att den inte är kompatibel med 10.04 server, eller har jag missat något?
Oortodox generalist
-
Enligt ryktena skall detta kanske gå att lösa enklare när kalendern integrerats i kommande Thundebird.
Var det i december?
Var det i december?
Oortodox generalist
-
- Kontakt:
Min fru och jag använder oss av en delad mapp i Dropbox. Där har jag sparat en .ics-kalender som vi sedan lagt till i Thunderbird. När jag gör ändringar så synkas de automagiskt till hennes dator också. Nackdelen är väl om vi skulle göra ändringar samtidigt, då vet jag inte vad som skulle hända. Men i värsta fall får vi skaffa varsin kalender som vi lägger i Dropbox-mappen. Kanske en liknande lösning skulle kunna passa dig?
http://untit1ed.wordpress.com/2011/04/0 ... d-dropbox/
Fördelen med att ha kalendern i Dropbox är ju att man får backup på köpet.
http://untit1ed.wordpress.com/2011/04/0 ... d-dropbox/
Fördelen med att ha kalendern i Dropbox är ju att man får backup på köpet.
Fujitsu Siemens Lifebook E8020D | Triple boot med CrunchBang, Ubuntu & Windows 7
Där finns ju groupware också.viper skrev:Google-alternativet verkar utan tvekan vara en bra lösning, om jag bara vill uppnå funktion.
Men om jag nu vill förkovra mig i nätverkets hemligheter för att till slut uppnå något slags tillfredsställelse och kunna slå mig för bröstet i vetskap om att "@€£$¥ vad bra jag är"? Är det då "Servrar och Nätverk" som gäller?

http://www.citadel.org/doku.php/start
Finns med i förråden.
DAViCal är ju också ett alternativ http://www.davical.org/
blogg @ Gargamel.NU