[LÖST]Mycket underligt anslutningsproblem HUAWEI E1750
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
[LÖST]Mycket underligt anslutningsproblem HUAWEI E1750
Hej,
Jag har problem med mitt mobila bredband ifrån telenor (USB modem Huawei E1750) i ubuntu 10.10.
Jag provade nyss att koppla in det i datorn och då hittade ubuntu modemet (och mountade det som en 2GB lagringsenhet). Jag kommer in i guiden och lyckas få in det i nätverksanslutningar som "Telenor mobilt bredband", allt fint ända hit.
Sedan försöker jag connecta genom att klicka på enheten i nätverkshanteraren i toppmenyn.
Den verkar försöka att connecta men inget händer varpå anslutning misslyckas. Den benämns för övrigt som GSM anslutning.
Det roliga här nu är följande. Connectar jag via WIFI så ansluts självklart WIFI och allt är
frid och fröjd. Tar jag nu (med modemet inkopplat och klickar på "Telenor mobilt bredband" så ansluter den (!) och anslutningen byter namn till "Telenor mobilt bredband (Telenor SE UMTS). Efter detta så har jag anslutning till internet via det mobila bredbandet.
Stänger jag sedan av WIFI så fortsätter det mobila bredbandet att vara aktivt och allt är
frid och fröjd.
Problemet är när jag vill ansluta till det mobila bredbandet utan att ha tillgång till ett
fungerande WIFI (vilket jag jag troligen inte har när jag vill använda mobilt bredband).
Har någon nån idé kring hur detta kan fixas? Kan inte komma på så mycket själv. Ev. att
den behöver uppdatera nån APN inställning on the fly kanske? No idea.
Tack för hjälp
Jag har problem med mitt mobila bredband ifrån telenor (USB modem Huawei E1750) i ubuntu 10.10.
Jag provade nyss att koppla in det i datorn och då hittade ubuntu modemet (och mountade det som en 2GB lagringsenhet). Jag kommer in i guiden och lyckas få in det i nätverksanslutningar som "Telenor mobilt bredband", allt fint ända hit.
Sedan försöker jag connecta genom att klicka på enheten i nätverkshanteraren i toppmenyn.
Den verkar försöka att connecta men inget händer varpå anslutning misslyckas. Den benämns för övrigt som GSM anslutning.
Det roliga här nu är följande. Connectar jag via WIFI så ansluts självklart WIFI och allt är
frid och fröjd. Tar jag nu (med modemet inkopplat och klickar på "Telenor mobilt bredband" så ansluter den (!) och anslutningen byter namn till "Telenor mobilt bredband (Telenor SE UMTS). Efter detta så har jag anslutning till internet via det mobila bredbandet.
Stänger jag sedan av WIFI så fortsätter det mobila bredbandet att vara aktivt och allt är
frid och fröjd.
Problemet är när jag vill ansluta till det mobila bredbandet utan att ha tillgång till ett
fungerande WIFI (vilket jag jag troligen inte har när jag vill använda mobilt bredband).
Har någon nån idé kring hur detta kan fixas? Kan inte komma på så mycket själv. Ev. att
den behöver uppdatera nån APN inställning on the fly kanske? No idea.
Tack för hjälp
Re: Mycket underligt anslutningsproblem HUAWEI E1750
Jag har tyvärr ingen egen erfarenhet av detta, om du förstår engelska, så kan detta vara till hjälp: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1500363
Föregående tråd är nog ett "blindskör" eftersom usb-modeswitch är med som standard i Ubuntu 10.10
Sen är något skumt med det här modemet
http://www1.ubuntuforums.org/showthread.php?p=10161473
Inlägg nummer 18 !
Vad säger egentligen det här terminalkommandot ?
Inlägg nummer 18 !
Kod: Markera allt
lsusb
-
Tack men där har jag redan varit och testatPeetra skrev:Jag har tyvärr ingen egen erfarenhet av detta, om du förstår engelska, så kan detta vara till hjälp: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1500363

-
Något skumt är det ..pun skrev:Föregående tråd är nog ett "blindskör" eftersom usb-modeswitch är med som standard i Ubuntu 10.10
Inlägg nummer 18 !
lsusb
lsusb
Bus 006 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 005 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 004 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 002 Device 007: ID 12d1:1001 Huawei Technologies Co., Ltd. E620 USB Modem
Bus 002 Device 003: ID 04f2:b175 Chicony Electronics Co., Ltd
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Komiskt, den identifierar modemet som ett E620 modem ..
-
Thanks!pun skrev:Föregående tråd är nog ett "blindskör" eftersom usb-modeswitch är med som standard i Ubuntu 10.10
Inlägg nummer 18 !
lsusb
Inlägg 18 löste problemet, ominstallerade bara usb-modeswitch så funkar det

Grym att folk är här o hjälper til så snabbt.
Tackar så mycket.
Nån bugg verkar det vara iaf.
Kanon.....anonymoususer skrev: Inlägg 18 löste problemet, ominstallerade bara usb-modeswitch så funkar det.
Grym att folk är här o hjälper til så snabbt.
Tackar så mycket.
Nån bugg verkar det vara iaf.

Ha det kul med Ubuntu och fråga på om nåt mer strular !!
(sen alla dessa modem blir man ju inte klok på...

- Oddball
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: [LÖST]Mycket underligt anslutningsproblem HUAWEI E1750
Samma bekymmer. Har samma modem (E1750), står listat som E620. Men för mig hjälpte det inte med att ominstallera usb-modeswitch. Gjorde total borttagning och installerade om igen men det hjälpte inte.
Fler förslag?
Fler förslag?
Valde Ubuntu av tre anledningar: Snålhet, nyfikenhet samt att Windows buggade (ja, i den ordningen)